Vilket facit har du att redovisa?
 
Vi ska få ny mätare på torsdag, sån däringa smart grej med HAN-port. Vattenfall byter ju ut alla och nu är det vår tur. Vi ska koppla in nåt så att vi kan titta på förbrukningen, men vi ska inte ha timpris om inte Vattenfall tvingar oss. Jag glor redan för mycket på vad bvp:n har för sig. Jag skulle inte ha någon fritid kvar alls om jag dessutom försökte optimera den efter elpris 🙈
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det sorgliga är att det finns massor med svenskar som tvättar på natten och passar på att använda el på "billiga timmar" för att de missförstått hela grejen. Har varit så mycket skriverier i pressen om timpriser att många inte förstår att det bara gäller om man har abonnemang med timpris. Sen kanske de gör en insats för elpriset i sin helhet för alla kunder, men det är knappast därför de går upp mitt i natten och duschar.
 
Ellevio fasta nätet tar 72 öre kwh mellan 06-2200 mellan mars o november. Så kan kan man styra sin uppvärmning o laddning av bil så blir det billigare efter 22-06 då det kostar 12 öre. Oavsett vad man har för avtal på den sk rörliga delen.
 
Attitudeswe
A apanq skrev:
Ellevio fasta nätet tar 72 öre kwh mellan 06-2200 mellan mars o november. Så kan kan man styra sin uppvärmning o laddning av bil så blir det billigare efter 22-06 då det kostar 12 öre. Oavsett vad man har för avtal på den sk rörliga delen.
Vi har 2 elbilar och LLVP uppvärmning. 50% av förbrukningen ligger på billig tid. Vad är den platta avgiften? Lönar det sig utan ytterligare ansträngning?

Histogram som visar genomsnittlig elkonsumtion och pris över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
30öre var deras platta avgift.

Om jag förbrukar som 2023; 9000kWh 5 vinter månader och 9000 7 övriga

Tid:
4500*70
13500*12
=4905kr

Enkel
18000*30 =5400kr

Skulle alltså tjänat 500kr på tidtariffen :)

Tabell över elnätsavgifter och abonnemangstyper med exempel på kalkylering av elnätskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För er som har Tibber, ni kan gå in på offpeak.se och få svart på vitt om ni har tjänat något på timpris eller ej. Jag har följt det ett tag (har timpris via Tibber) och i vårt fall sparar vi cca 7% varje månad på att styra mot billiga timmar.
 
Attitudeswe
Z Zakalwe skrev:
För er som har Tibber, ni kan gå in på offpeak.se och få svart på vitt om ni har tjänat något på timpris eller ej. Jag har följt det ett tag (har timpris via Tibber) och i vårt fall sparar vi cca 7% varje månad på att styra mot billiga timmar.
Mina pensionärsföräldrar utan elbil/solceller, men med BVP utan ack tank sparar 1%

Jag med 2 elbilar sparar 10-35%
 
Sparat 231 SEK / 10% enligt länken.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.