Hej!
Märkte att min gamla ”huv” vittrat sönder i delen som går nedåt och ska möta själva avloppsröret, och att det smitit in vatten under takpannorna. Är det nån som vet var man hittar en ny kåpa? Tack!
 
  • Öppning av ett rostigt rör sett ovanifrån på grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mäter hålets diameter på en grå, ojämn yta eller struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätinstrument (skjutmått eller linjal) mot rostig metallstruktur med hål, fokus på nio tum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av brunnens diameter med måttband, rostig kant, utomhus, dagtid, asfaltbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trasig takventilationsrör omgiven av takpannor och några löv. Slitet och gammalt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejäl
K Korngatan skrev:
Hej!
Märkte att min gamla ”huv” vittrat sönder i delen som går nedåt och ska möta själva avloppsröret, och att det smitit in vatten under takpannorna. Är det nån som vet var man hittar en ny kåpa? Tack!
Det heter Zanda pannan det teglet du har.
Om du googlar på det så går du fram återförsäljare i din närhet.
Tänk bara på att det inte är den vanliga tvåkupiga som typ benders har utan din är mer som vågor…

Mvh Janne
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Finns inga huvar som passar direkt på det du har, bara sådana som man sticker ner i ett uppkommande slang/rör. Du måste ha något blir som en betäckning som täcker hela toppen. Om du bara sätter ner ett av standardhuv så kommer det att rinna ner regnvatten på sidan av din slang som är där. Mät av och rita på ett papper, längden till slangen och ca 5 - 10 cm extra + dim på röret ( ser ut som ca 110 mm ) kan gå med 100 mm med, helst ska det var precis så huvens rör går ner, så det blir någotsånär tätt mellan slangeb och det nya röret och då hamnar röret ner en bit i slangen. Inget kondensvatten kan då gå på förbi och rinna ner. Allt ska göras i ett stycke och täcka även toppen på röret upp genom takpannan. Blir nog att gå till en plåtis och hen knäcker/bockar till det efter dina mått. Sen får du limma fast allt på toppen så den inte blåser av eller skallrar.
 
Rejäl
Rejäl Rejäl skrev:
Här kommer en länk till en som passar.

[länk]
Inte riktigt bra, då den har för liten anslutning mot befintligt rör och det är kondensluft som kommer upp. den kondeserar då mot extra panna och rinner mellan röret och ytterrör. Annars är iden god.
 
Rejäl
J jonaserik skrev:
Inte riktigt bra, då den har för liten anslutning mot befintligt rör och det är kondensluft som kommer upp. den kondeserar då mot extra panna och rinner mellan röret och ytterrör. Annars är iden god.
Va fan snackar du om? det är en avloppsluftning till 110mm avloppsrör har monterat hundratals sådana!
 
Redigerat:
Rejäl Rejäl skrev:
Va fan snackar du om? det är en avloppsluftning till 110mm avloppsrör har monterat hundratals sådana!
Det är att ta i då med F-N, enligt den här montageanvisningen
ska det sågas upp ett hål i sponten eller annat https://bmipimngprodtfe.azureedge.n...isning-Avloppsluftare-Pannor-V1-220203-(1)pdf
Med att montera och skära upp i papp och lite till. TS har nog inte tänkt sig detta, utan mer på ett enkelt sätt få på en huv.
Den fungerar säkert för ett proffs att montera, men inte riktigt för en amatör, även om den amatören inte har tummen mitt i handen. I övrigt ett bra försök, men det är enkelheten som gäller nu.
 
Rejäl
J jonaserik skrev:
Det är att ta i då med F-N, enligt den här montageanvisningen
ska det sågas upp ett hål i sponten eller annat [länk]
Med att montera och skära upp i papp och lite till. TS har nog inte tänkt sig detta, utan mer på ett enkelt sätt få på en huv.
Den fungerar säkert för ett proffs att montera, men inte riktigt för en amatör, även om den amatören inte har tummen mitt i handen. I övrigt ett bra försök, men det är enkelheten som gäller nu.
Det var inte menat till dig ber om ursäkt.
Men han har en sådan monterad det ser du på bilden, enda skillnaden är att den gamla är en betongpanna och denna är gjort av plast.
Han behöver inte byta underbeslaget om det är helt utan bara pannan och röret som ansluts till avloppet.
 
OK men det med att det rostat upp då. Måste då vara någon metalldel på topp röret i taket som varit där. Kan fungera med det du säger, men kanske lite mer jobb än vad TS tänkt sig. Nu vet jag inte om det bara passar rakt av, troligtvis inte som jag tänker, men kan ha fel. Då den avluftningen är ny för mig och bara är kvar i det som mer eller mindre är och varit med avliuftningar.
 
Rejäl
J jonaserik skrev:
OK men det med att det rostat upp då. Måste då vara någon metalldel på topp röret i taket som varit där. Kan fungera med det du säger, men kanske lite mer jobb än vad TS tänkt sig. Nu vet jag inte om det bara passar rakt av, troligtvis inte som jag tänker, men kan ha fel. Då den avluftningen är ny för mig och bara är kvar i det som mer eller mindre är och varit med avliuftningar.
Jo det passar pannorna gjuts i samma formar än idag tro mig, detta ör den enda lösningen som används av yrkesfolk.
 
Betvivlar inte det du säger. tittar bara på montageanvisningen och tycker mig se att det TS har och desom är på taket, skiljer det rätt bra i delarnas utformning. Nu kan det även vara så att en slang kommer upp i takröret. men det ser ut som att det inte är tätt mellan slang och rör, kondens kan då rinna ner mellan och inte bra. Därav det jag skrev om att få till det med en plåtis, som gör en hel bit att bara sätta dit och limma på topp av det som sticker ovanför takpannan.
 
Rejäl
J jonaserik skrev:
Betvivlar inte det du säger. tittar bara på montageanvisningen och tycker mig se att det TS har och desom är på taket, skiljer det rätt bra i delarnas utformning. Nu kan det även vara så att en slang kommer upp i takröret. men det ser ut som att det inte är tätt mellan slang och rör, kondens kan då rinna ner mellan och inte bra. Därav det jag skrev om att få till det med en plåtis, som gör en hel bit att bara sätta dit och limma på topp av det som sticker ovanför takpannan.
Han behöver bara vända sig till en bygghandel Beijer, Derome, XL bygg så löser det sig det är en avluftningspanna har har på sitt tak och enklast är att köpa en ny och montera.

Tror du att alla hus som har dessa läcker in kondens vatten… plåt kondenserar mycket mer är betong o plast.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Rejäl
K Korngatan skrev:
Hej igen. Tusen tack för era svar. Svårt när man själv inte har nån koll.

Skulle denna kunna vara ett alternativ också? Med tillhörande betongplatta? Skulle den ens passa?

[länk]
Hej,
Som jag skrev ovan så har du en betongpanna som kalla Zanda pannan, det röret du har bifogat tillhör benders som har en annan gjut model när man tillverkar betongpannan.
Så behöver/vill du byta hela pannan så är det fel, men om du byter bara röret då kan det funka…
 
Rejäl
K Korngatan skrev:
Hej igen. Tusen tack för era svar. Svårt när man själv inte har nån koll.

Skulle denna kunna vara ett alternativ också? Med tillhörande betongplatta? Skulle den ens passa?

[länk]
Har du någon mer bild på dina takpannor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.