H
Z zladri skrev:
Jag vill ju absolut inte ha en slänt inne på min tomt, då jag ej kan nyttja min tomt fullt ut då.
Har jag då inte rätten att ta bort vad jag vill som är inne på min tomt? Det är väl ändå grannens uppgift att stärka sin slänt inom sin egen tomt om de väljer att fylla ut den så som de gjort?
Ja, grannen måste hålla sinom sin tomt och jag har för mig att slänten ska sluta 1 m från din tomt. Grannen har kravet att ta hand om vattnet sinom kommer från grannens tomt. Du kan läsa om det i PBL. Gå in på Boverket det finns mycket att läsa där. Läs även PBL. Jag skulle ringa Boverket för att anvisning var jag hittar rätt uppgifter på deras hemsida.
 
Är det höjdskillnad mellan era tomter? Är man någorlunda seriös så släntar man normalt sett av på sin egen tomt så att sin granne, i det här fallet du inte ska behöva ta hand om grannens massor som kan skjutas över tomtgräns vid kraftiga regn osv. Eller så gör man stödmur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har rätt att ta bort slänten?

Ja, det beror på vem som äger massorna på er sida om fastighetsgränsen. Om de las där med markägarens tillåtelse, alltså när husföretaget ägde marken ja då är massorna en del av er fastighet. D vs du köpte massorna när du köpte fastigheten. Då har du rådighet över massorna och får schakta bort dem, de är dina. Men du får inte schakta så att grannens fastighet skadas, t ex att dennes slänt rasar ned. Då blir du skadeståndsskyldig.
Om jag gräver bort massorna som är inne på vår tomt så kommer deras slänt påverkas. Men om vi backar ett steg, så har de olovligen fyllt ut sin framsida/slänt. De har alltså ej fått föregående fastighetsägares tillåtelse att göra detta, utan försökt få det att se ut som att det var så VI väl flyttat in.
 
D Danne213 skrev:
Är det höjdskillnad mellan era tomter? Är man någorlunda seriös så släntar man normalt sett av på sin egen tomt så att sin granne, i det här fallet du inte ska behöva ta hand om grannens massor som kan skjutas över tomtgräns vid kraftiga regn osv. Eller så gör man stödmur.
Tomterna emellan är samma höjdnivå, bortsett från uppfarten som självklart är mycket lägre, men som slutar uppe i höjdnivå med tomterna. Det är just uppfarten som är påverkad ifrån deras slänt
 
H HEM2121 skrev:
Ja, grannen måste hålla sinom sin tomt och jag har för mig att slänten ska sluta 1 m från din tomt. Grannen har kravet att ta hand om vattnet sinom kommer från grannens tomt. Du kan läsa om det i PBL. Gå in på Boverket det finns mycket att läsa där. Läs även PBL. Jag skulle ringa Boverket för att anvisning var jag hittar rätt uppgifter på deras hemsida.
Tack för svaret, jag ska in på Boverket och läsa på
 
  • Gilla
relaterbart
  • Laddar…
H
Z zladri skrev:
Tack för svaret, jag ska in på Boverket och läsa på
Läs PBL också för där hittar du att grannen måste ta hand om sitt vatten.
Kan vara svårt att hitta rätt på Boverket så det underlättar att ringa dem först. Träffar du på någon ohjälpsam så ring igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
zladri
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z zladri skrev:
Om jag gräver bort massorna som är inne på vår tomt så kommer deras slänt påverkas.
Det får du därmed inte göra.

Z zladri skrev:
Men om vi backar ett steg, så har de olovligen fyllt ut sin framsida/slänt. De har alltså ej fått föregående fastighetsägares tillåtelse att göra detta, utan försökt få det att se ut som att det var så VI väl flyttat in.
Ok, nu kom du med ny information av relevans för tråden.

Ägaren av er nuvarande fastighet motsatte sig alltså denna uppfyllning över fastighetsgränsen när det skedde? Alltså husföretaget. Informerades ni om detta av husföretaget som ni köpte fastigheten av, att det låg schaktmassor på fastigheten som tillhör grannen?

I så fall om uppfyllningen har skett utan medgivande från husföretaget så är det grannen som äger schaktmassorna. Då kan du begära att grannen tar bort schaktmassorna. Och sen är saken avslutad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Oavsett måste grannen ta hand om sitt vatten.
Hur kom vatten in i den här tråden? Jag följer inte.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det får du därmed inte göra.



Ok, nu kom du med ny information av relevans för tråden.

Ägaren av er nuvarande fastighet motsatte sig alltså denna uppfyllning över fastighetsgränsen när det skedde? Alltså husföretaget. Informerades ni om detta av husföretaget som ni köpte fastigheten av, att det låg schaktmassor på fastigheten som tillhör grannen?

I så fall om uppfyllningen har skett utan medgivande från husföretaget så är det grannen som äger schaktmassorna. Då kan du begära att grannen tar bort schaktmassorna. Och sen är saken avslutad.
Ok. Ja, den informationen borde nog framföras tidigare.
Ska kika med Boverket imorgon också för att sedan lösa situationen. Tack för svar
 
Claes Sörmland
Z zladri skrev:
Ok. Ja, den informationen borde nog framföras tidigare.
Ska kika med Boverket imorgon också för att sedan lösa situationen. Tack för svar
Boverket har inget med denna fråga att göra och heller ingen information om detta. Det beror på att detta är en ren grannerättslig fråga som regleras av lagen som heter jordabalken. Och jordabalken är inte Boverkets sfär.

Rätten ligger på din sida enligt jordabalken, grannen får ta bort sina massor från din fastighet. Det har du all rätt att kräva i och med att de har lagts där utan att ägaren av din fastighet har medgivit det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur kom vatten in i den här tråden? Jag följer inte.
Det kommer vatten uppifrån, det vattnet som faller på grannens tomt får inte komma in på TS tomt. Vilket klart och tydligt framgår i PBL.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Det kommer vatten uppifrån, det vattnet som faller på grannens tomt får inte komma in på TS tomt. Vilket klart och tydligt framgår i PBL.
Jag förstår fortfarande inte vad det har med tråden att göra. EDIT: Strunt i samma. Vi behöver inte utreda detta. Jag svarade dig bara för att du citerade mig.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kolla vad som står i era bygglov. Där ska markhöjd finnas med och vid tomtgräns ska de vara +-0 i höjd
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Z zladri skrev:
Tomterna emellan är samma höjdnivå, bortsett från uppfarten som självklart är mycket lägre, men som slutar uppe i höjdnivå med tomterna. Det är just uppfarten som är påverkad ifrån deras slänt
Det är inte så att marknivån sänkts för att skapa din uppfart? I så fall ska nog denna nivåskillnad hanteras på din tomt. Om det är en naturlig nivåskillnad som grannen fyllt ut så ska denna hantera slänten på sin sida.

/M
 
De får absolut inte slänta in på er tomt. All höjdskillnad måste tas upp på den egna fastigheten.
De får även inte skicka vatten in på er tomt (som det gör om slänten lutar mot er) vilket gör att det inte räcker med att de bara flyttar in slänten utan de måste även ha plats med en ränndal nedanför slänten som tar hand om dagvattnet som rinner ner för slänten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.