Men grovt kan man väl säga att det idag finns gott om prisvärda begagnade elbilar med lite kortare range, ska man ha bilen bara till en sådan arbetspendling och har 2 bilar där den andra tar längre resor... Så kommer då en elbil för de som kör ca 10 mil om dan 5 dagar i veckan ha betalt sig bara på bränlekostnad på 3 år. Eftersom det går få tag på elbilar med 15-20 mils range för ca 150.000kr. Har man inte otur med dyra reparationer så är bilen förmodligen värd minst 50.000 efter 3 år och då har man sparat bra mycket mer än 100.000 i bränslekostnad.

En tesla 3 med relativt dyrt beg.inköpspris och hög försäkringspremie så ser ju kalkylen lite annan ut. Men den bilen funkar ju som mer än ren pendlingsbil. För många troligen som endabil.

Fast nu är vi långt från trådens ämne om husets energianvändning... :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Ja, jag är också förundrad. Folk i min omgivning jag uppfattar har ungefär samma kvalifikation på jobb som mig själv, dvs vanlig tjänsteman och akademiker kör Tesla och barnen har iPhone 14, åker på skidresa och utomlandssemster varje år. Men några har kanske tjänat pengar på annat sätt. Man ser heller inte lunchlådor, eller tänker på om de är sparsamma på andra håll.
Du kanske kommer att se förändringar framöver om dina jämförelseobjektiv hittills har kunnat använda sina hus som bankomater.
J JohanLun skrev:
Jag räknade fel också med "vinsten" med el mot bensin. Är det 15kr milen så blir det 15.000 för 1000 mil. För 3000 blir de ju 45.000. Nu kör jag inte längre 3000 mil om året utan dryga 2, men på 3 år kommer jag iallafall betalat mer än mellanskillnaden till en fossil motsvarande bil. Men då var den begagnad. Sen rasar tydligen motorerna på Zoe.
Hur ser din beräkning av det ut? Räknar du på elmedelpriset över ett år? Bara hemmaladdning eller även uteladdning?
Medelbensinpriset äver ett år?
J JohanLun skrev:
Men det är nog mer att det är en fransk bil, troligen är fossil renaulter minst lika dåliga. :D
Ja, det är de. :(
 
U uplj skrev:
Kan bara hålla med. Jag har 7,5 mil enkel väg till jobbet så innan pandemin blev det många mil per år. Numera är jag på jobbet ~2 dagar/vecka så bränslekostnaden har sjunkit lite.
Kanske allt detta hemmasittande som gett ekonomerna huvudbry hos alla biltillverkare..
 
J JohanLun skrev:
Jag tror den Zoe jag har (41kWh) var bra mycket billigare än 52an.

[länk]

Med batterihyra och klimatbonus kostade alltså en 52kwh Zoe 2020 190.000, Med lossköpt batteri 270.000. Jag köpte en med batterihyra som var 3 år gammal, efter ett halvår köpte jag ut batteriet för 55.000. Jag tror det minskar i pris med ungefär hyran, dvs 12.000kr/år.

Om jag gissar så var 41an betydligt billigare än ovan priser som ny, jag köpte ju för snart 2 år sen när det inte gick att få tag på varken nya eller gamla bilar, så troligen betalade jag för mycket för min, tror jag gav 135.000, plus batteriet sen då. Undrar om den inte kostat typ 210.000 minus bonusen på 60.000 ny...

En gammal Leaf eller en Kia Soul är väl begagnade i samma prisklass. VW Up, Seat Mi är väl även dem billiga. e-Golf och Kia Niro är väl överkomliga. Så, det behöver inte vara betydligt dyrare. Att man sen åker billigare gör ju att man sparar säg 15kr/mil, på 3000 mil så blir det 15.000 om året. På 3 år 45.000. Och troligen är andrahandsvärdet bättre än en fossilbil.
Gick det inte att byta upp sig till större batteri i samband med utköpet?
 
P pmd skrev:
Du kanske kommer att se förändringar framöver om dina jämförelseobjektiv hittills har kunnat använda sina hus som bankomater.
Kanske. Det är fel att räkna så tänker jag. Om inte fastigheten är en ren investering, en fastighet man köpt i spekulation och inte för att bo i själv. Men möjligen har många sett det så och då levt över sina tillgångar?
P pmd skrev:
Hur ser din beräkning av det ut? Räknar du på elmedelpriset över ett år? Bara hemmaladdning eller även uteladdning?
Medelbensinpriset äver ett år?
Tja, jag räknade grovt att jag laddar hemma i snitt för nån krona och att bensinen kostar drygt 15kr/milen. Givetvis kan man ha en väldigt snål bensinbil och ett väldigt dyrt elpris eller inte kunna ladda hemma. Då blir ju ekvationen en annan. Jag laddar hemma under de billigaste timmarna, rätt få dagar blev det rörliga priset på faktisk laddning mycket mer än nån krona. De dagarna räknar jag tas ut av dagar när jag laddat för betydligt mindre... Men oavsett så sparar jag minst nån tusenlapp per månad, vet ju vad mina bensinräkningar låg på tidigare... Och detta bil kostar mig mindre än de VW jag hade, men det är en orättvis jämförelse då de var helt nya och VW är lite bättre utrustade än Zoe.
P pmd skrev:
Ja, det är de. :(
Kan tänka mig det. Hade aldrig övervägt Renault tills jag stod där utan bil och var tvungen att köpa nåt begagnat inom 2-3 veckor. Och alla bilar såldes samma dag de kom ut på annons, iallafall elbilar. Zoe har överlägset längst räckvidd per krona. Eller hade iallafall då. Garantin är 5 år, så jag har ett par månader kvar. Som jag förstår går det att få maskinskada via Renault märkesförsäkring upp till 17.000 mil / 12 år. Batterigrantin ligger lite under det.

Var sugen på BMW i3 men de har bara 2 platser i baksätet, stack iväg i pris ungefär när jag köpte bil.. Och de verkar ha endel dumma designval som gör att de kostar mer i underhåll... Leaf har mindre batteri, men iofs snabbladdning som standard (tror jag) - men chademo, som ju inte finns överallt...

Det konstiga är att denna Renault har varit betydligt mer problemfri, trots jag köpte den 3 år gammal, än de leasingbilar från VW jag haft sen 2013, tror det är 4 golfar och en passat GTE. Nästan alla har det varit nåt trassel med.
 
P
J JohanLun skrev:
Jag laddar hemma under de billigaste timmarna, rätt få dagar blev det rörliga priset på faktisk laddning mycket mer än nån krona. De dagarna räknar jag tas ut av dagar när jag laddat för betydligt mindre.
Med rörligt elpris spelar det ingen roll när på dygnet du laddar bilen. Priset är ett genomsnitt av timpriset under en månad.
Med timpris blir det mycket intressantare att välja vilken tid på dygnet man laddar.
J JohanLun skrev:
Det konstiga är att denna Renault har varit betydligt mer problemfri, trots jag köpte den 3 år gammal, än de leasingbilar från VW jag haft sen 2013, tror det är 4 golfar och en passat GTE. Nästan alla har det varit nåt trassel med.
Det finns väl inte lika mycket som kan krångla på en elbil som på en bensinbil.
VI köpte en laddhybrid. Man får det bästa av två världar och det sämsta av två världar. :)
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Med rörligt elpris spelar det ingen roll när på dygnet du laddar bilen. Priset är ett genomsnitt av timpriset under en månad.
Med timpris blir det mycket intressantare att välja vilken tid på dygnet man laddar.
Jag har timpris, jag vet inte om jag skrev fel...

Hade också en hybrid förut. En VW. ;)
 
P pmd skrev:
Med rörligt elpris spelar det ingen roll när på dygnet du laddar bilen. Priset är ett genomsnitt av timpriset under en månad.
Med timpris blir det mycket intressantare att välja vilken tid på dygnet man laddar.

Det finns väl inte lika mycket som kan krångla på en elbil som på en bensinbil.
VI köpte en laddhybrid. Man får det bästa av två världar och det sämsta av två världar. :)
Inte så mkt som kan krångla?
 
P
Nej, så skrev jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.