Violina Violina skrev:
Najtråden är definitivt ett bättre alternativ eftersom du inte förstör materialets egenskaper.

Och att svetsa ihop det med nåt som garanterat ger inneslutningar och svetsdefekter är bara idioti
Typ all armering svetsas och det är definitivt starkare än någon naj tråd 😆
 
Nja typ all armering najas i plattor o.s.v.
Det går ju mycket snabbare och kan göras av vem som helst.
 
M
S Smeafan skrev:
Nja typ all armering najas i plattor o.s.v.
Det går ju mycket snabbare och kan göras av vem som helst.
För att bli betongare så är gymnasuetbildningen mig veterligen lika lång som svetsutbildningen. 2 år i skolan och sedan 1 år med praktik.
Sedan är det mycket nät och rullarmering i plattor idag, som är svetsade. Men på plats på byggarbetsplatsen så najas mycket.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
Bogdan och Ivan har nog inte gått någon betongutbildning tyvärr men dom armerar ändå😅
Så är det på dom flesta byggen jag är på iallafall.
 
M
S Smeafan skrev:
Bogdan och Ivan har nog inte gått någon betongutbildning tyvärr men dom armerar ändå😅
Så är det på dom flesta byggen jag är på iallafall.
Och detsamma gäller Radomir och Mikko när dom svetsar😏
 
Sant 😂
Konstigt att inte varenda nybygge i Sverige dom senaste 20 åren rasat.
Borde ju vara på nyheterna varje dag med tanke på hur det går till på byggarbetsplatserna…
 
Redigerat:
För några år sedan köpte jag en billig Alphatig (https://ahpwelds.com/) TIG-svets från Amazon för $700 som jag lekt med. Den har fungerat bra för mig, har mest lekt med att svetsa aluminium, men jag är ju definitivt ingen utbildad svetsare så det omdömet är värt vad ni betalat för det. Jag tyckte det bara var roligare att kunna svetsa aluminum och tunna rör etc än att hålla på med fluxcore eller mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Sant 😂
Konstigt att inte varenda nybygge i Sverige dom senaste 20 åren rasat.
Borde ju vara på nyheterna varje dag med tanke på hur det går till på byggarbetsplatserna…
Därför att det finns begåvade konstruktörer som ser till att man har marginal för Bogdans/Bengans insatser.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
Jag vill ogärna placera folk och sakers ursprung i fack. Men jag köpte ett motorställ (heter det så?), en ställning som man sätter fast en bilmotor i, på Jula. "Made i China" stod det på den, rödmålad och fin. MEN, dom svetsarna! Mina svetsar med min Meec från Jula kommer aldrig vinna några skönhetspris, men dom verkar hålla dock. Men dessa svetsarna på mitt motorställ, dom ser f-n långt jävligare ut, bland det sämsta jag sett på en vara jag köpt som ska vara CE-märkt.

Nu är det förvisso 20 år sedan den köptes så det kanske är bättre idag, det vet jag inte.
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
M
S Smeafan skrev:
[länk]
Nu känner jag mig lurad😆
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Jag vet inte om det är en myt eller inte men ibland undrar man ju om vissa saker verkligen är CE märkta på riktigt.
Ett klistermärke kan ju vem som helst skriva ut och klistra på vad som helst.
 
F
S Smeafan skrev:
[länk]
Det där finns inte, det är en ”urban legend” som fått fäste. En felmärkning från början. Kinesen som tillverkar nåt tar inga risker och kan fö lika gärna klistra på ett helt korrekt CE-märke. Det betyder inte ett skit utan bakomliggande dokumentation och conformity. Och det är importören till EU som är den ansvariga. Så i fallet med motorlyften är det Jula som är fullt ansvariga för CE-märkningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.