Låter som en bra idé.

Skall börja med tänkte jag att installera två självreglerande tilluftsventiler som jag fann på www.liljengrens.se, sen får vi se om jag behöver förstärka självdraget med någon form av fläkt eller liknande i någon av de kanaler som finns.

Har svårt att se att jag kan "räkna" hem en större investering då det kommer att ta mig mellan 10-15 år att räkna hem investeringen av ett ex. FTX system då vi inte upplever en dålig inomhusmiljö utan bara upplevt fukt på våra fönster som indikation på dålig ventilation.

Är det någon som är av annan uppfattning så mottages detta med tacksamhet, är helt novis inom området.

/Michael
 
Problemet är att fukten på dina fönster är det du minst behöver oroa dig för. De är inte organiska, inte glaset åtminstone.
Risken är att du har en för hög fukthalt inne och du kan få problem med mögel. Sen tror jag att luftvärmepumpen avfuktar även om den inte byter luft så den hjälper väl lite där.
 
Jag har en hygrometer både i grund/vind och med detta även inomhus så att jag kan se vad jag har för RF inne. Om jag inte missminner mig ligger denna runt 60%, var är ett bra "bör" värde för inomhusluft?

/Michael
 
Eftersom du slutat använda element sjunker tempen på rutornas insida. Vid minusgrader blir rutorna så kalla att du får kondens. 60% är helt OK, 50% i din situation bättre ;) Kolla vad som händer om du höjer värmen lite. En billig start...:)

mvh
Abbe
 
Ja det låter ju bra. Då kanske det inte är nåt att oroa sig för då. Håll koll om nån börjar bli snuvig väldigt ofta och så bara.
 
Tack för alla bra svar och tips. Kollade lite snabbt på hygrometern och den visar just nu på 52% för inomhusluften. Värre i trorpagrund och vind. Men det är en helt annat fråga :)

/Michael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.