Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Det hade varit kul att prova, men jag har ingen pinnsvets. Än. 😀
Gassvets har jag men förslaget från @Claes Sörmland med pannkitt låter enklare.
/Höghus
Eftersom du har en gassvets så känns väl lödning som ett kul projekt och mindre risk än svetsning, det finns såklart videor på tuben som går igenom momenten i att löda gjutjärn.

Jag har använt julas mässinglod med bra resultat på gjutjärn tidigare och det kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
Nu förstår jag varför den spruckit. Vatten som letat sig ner i skorstenen har gjort att stosen börjat rosta. Dimensionsökningen har sprängt den.
Synd att inte toppanslutningen användes!

/Höghus

Rostig metall på gammalt trä, armeringsjärn, bultar, textur, åldrad, slitna ytor, ingen bakgrundsfokus, naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anordning med cirkulärt hål, rostiga kanter, smutstreck leder in till dunkelt utrymme. Otydlig reflektion eller bild inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du har gassvets är det prfekt att som flera skriver använda mässingslod och sk svetslöda din skada. Du ska ändå tänka på att förvärma stycket lite som vid vanlig svetsning men både hur din bit ser ut och skadan pekar på att det är mindre kritiskt och ett enkelt jobb.

Förvärm med gasol så du sparar på den dyra svetsgasen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Första försöket att löda. Munstycke 2 på Dillonen för stort. Lod överallt.
Rostigt metallstycke med vattenpölar speglar luft och skapar intressant abstrakt komposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra försöket, munstycke 0. För litet, kör på 1:an.
Svetsning av metallbitar, med svetssömmar och stänk, på en arbetsbänk, nyligen genomförd arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipat ner med Dremeln.
Slitet bromsblock från fordon med tydligt synlig sprickbildning och materialbortfall. Bakgrund suddig, detaljfokus nära kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fighting face.
Man med skyddsglasögon, utomhus, grönska i bakgrunden, solljus, detaljrikt ansikte, nyfiken ansiktsuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver hjälp med förspelet, plockar fram Heta Gun ur kartongen.
Arbetshandskar, varmehetsskydd, grön Bosch hetluftpistol, röd metallstång, tänger, på stege utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ganska bra ut!
Närbild på slitet bromsbelägg med mekaniska spår och dammpartiklar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slipat för grunt. Får slipa även på baksidan.
Svetsad metall, del av konstruktion, rost, skarven mellan två metallstycken, närbild, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig!
En närbild på ett böjt, rostigt metallstycke och en metallfil med oskarpt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver jag bara tillverka låsklackar...

/Höghus
 
  • Gilla
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Du var onödigt blygsam med dremeln främst att du inte putsade kanterna några mm mot fogen på båda sidorna. Men slutet gott och tillräckligt för ditt fall så bra jobbat.

Vad hade du för lod?
 
GK100 GK100 skrev:
Du var onödigt blygsam med dremeln främst att du inte putsade kanterna några mm mot fogen på båda sidorna. Men slutet gott och tillräckligt för ditt fall så bra jobbat.

Vad hade du för lod?
Faktiskt första gången jag hårdlödde något, jag var rädd att lodet inte skulle fylla spalten om den var för stor.
Ingen aning vad för slags lod. Jag har en låda med diverse lod och en burk fluss, tog en pinne där bara.

/Höghus
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Snyggt.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Blir nog bra, är ju ingen som ser det och grattis till att få ihop det.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
F......N!
Gänga M6 i 10mm rostfritt är ingen lek.
Iofs billiga tjeckiska tappar fr Clas Ohlson 1980, men ändå. Förtapp och mellantapp gick bra men gradtappen brast. Akutresa till Biltema, två M6-tappar, tätnings-kit till kamin och en påse briketter till kvällens grillning. Nytt hål borrat 5,1 mm istf 5,0 så gick det som ett lavemang.

Verktygsdelar på en smutsig yta, nära en gul och svart maskindel. Använda, potentiellt för slöjd eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6mm list limmad, utrymme för vattenavrinning nertill.
Ett runt hål i metall, med sikte på en trästruktur och ett ljus bakom. Stänk och spill på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats!
Öppning av kamin eller ugn, insyn till aska och brännkammare, omgivet av sten och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Två metallklämmor med bultar på en sliten yta, utomhus med grus och en sko synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Ett tips för rostfritt är gäng/skärpasta, gör underverk både för gänging och borrning. Att skära tort har en tendens att gå åt h*lvete ;)
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ett tips för rostfritt är gäng/skärpasta, gör underverk både för gänging och borrning. Att skära tort har en tendens att gå åt h*lvete ;)
Jag smaskade på rejält med Trefolex cutting compund på alla tre tapparna. Tsprit hade nog varit bättre. Gå upp en tiondel på borret var bäst. 😀

/Höghus
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Kamin på plats och dräneringshål borrat.
Gammal radiator framför en vägg, delvis rostig värmeelement bakom den, nötta ytor, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Höghus Höghus skrev:
Jag smaskade på rejält med Trefolex cutting compund på alla tre tapparna. Tsprit hade nog varit bättre. Gå upp en tiondel på borret var bäst. 😀

/Höghus
Då kanske det var menat att det skulle gå som det gick, tappar håller ju inte för evigt ;)
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Då kanske det var menat att det skulle gå som det gick, tappar håller ju inte för evigt ;)
Ja, fick ju en bra anledning att köpa SKF eller Dormer-tappar. 😃

Tack alla för moraliskt stöd, det uppskattas!
Kul som verktygs- och maskinmissbrukare att faktiskt få använda en del av vad man samlat på sig.
Tyvärr blir det ingen proveldning på ett par veckor, måste åka till hem i morgon.

/Höghus
 
Snajdigt!
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.