Volvo verkar ha fått riktigt dålig motståndskraft mot rost. Börjar med tredje karossens V70 och blir bara sämre därefter. Gäller inte bara V70. 2008 verkar vara året då Volvo började strunta i att bygga bilar som står emot rost
 
RoTe
N Niq skrev:
Volvo verkar ha fått riktigt dålig motståndskraft mot rost. Börjar med tredje karossens V70 och blir bara sämre därefter. Gäller inte bara V70. 2008 verkar vara året då Volvo började strunta i att bygga bilar som står emot rost
Sista V70 är ju byggd på Mondeos bottenplatta.
 
RoTe RoTe skrev:
Sista V70 är ju byggd på Mondeos bottenplatta.
RoTe RoTe skrev:
Sista V70 är ju byggd på Mondeos bottenplatta.
Men det är inte samma Mondeo som rostade, den kom från USA
 
RoTe RoTe skrev:
Sista V70 är ju byggd på Mondeos bottenplatta.
V60 och v40 är ju inte direkt bättre
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Men det är inte samma Mondeo som rostade, den kom från USA
Fusion heter den i USA och är väl inte jättelik Mondeo trodde jag?
 
Patrik440
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förr i tiden gick det ju alltid att reta "Audi-människor" med att kalla deras fordon DKW.. men idag är det ju ingen som fattar... 👍😀
Nu säger man väl fyra nollor i grillen å en bakom ratten..


:)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är en årsmodell 2013 uttagen slutet 2013 så det rör sig om en nästan 10år gammal bil.
Tanken är en rostskyddsbehandling omgående när jag får hem den.

Jag hade en Mazda 6 som enligt vibilägares rosttest i princip skulle falla i molekyler om den såg salt och regn. Gjorde en rejäl rostskyddsbehandling och körde sedan 16k mil över 7år. Inte tillstymmelse till rost någonstans på bilen när den såldes. Därför tar jag deras "rosttest" med en nypa salt.
Vi Köpte en Swift vintern 10/11, första årsmodellen, helt ny modell, inte en skruv gemensamt med den tidigare.
Man ska ju inte köpa första årsmodellerna sägs det pga barnsjukdomar (tror det mest gäller VAG som alltid tycks släppa ut halvfärdiga bilar)
Gick som tåget i 9 år 13.500 mil, och nån rost dök inte upp på den heller (som tågen gick förr kanske ska tilläggas)
Billig service, noterade särskilt tillägget för tändstiftsbyte vid 9000 mil, 404:- för stiften och 200:- för bytet plus moms.
Sägs att de har dyra reservdelar, men vi behövde aldrig köpa några, så det vet jag inget om.
Vi monterade stänkskydd fram direkt när bilen var ny, hjälpte nog en del mot rost.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag fick besked idag från skadeverkstaden där hustruns XC60 hamnade efter avkörningen, repkostnaden för att återställa den är "beskedliga" 270 000:- !
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.

Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
 
  • Gilla
  • Wow
Johannes Carlsson och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Betydligt bättre att få en sådan bil inlöst än lagad tycker jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag fick besked idag från skadeverkstaden där hustruns XC60 hamnade efter avkörningen, repkostnaden för att återställa den är "beskedliga" 270 000:- !
Det beräknade schablon-marknadsvärdet är 244 000.
Så ironiskt då allt på karossen är oskadat förutom främre stötfångaren/plastskölden, men med alla skjutna airbags och ett minst sagt stökigt underrede så är det godnatt för denna vår kära metallicröda och mycket välutrustade glastakade XC60.

Efter provkörning med hustrun idag, hennes bil, har vi mer eller mindre bestämt oss för en beggad XC60 T8 Inscription laddhybrid, vackert röd som den förra och med cognacsfärgat läder, glastak och väldigt mycket utrustning.
Får väl se till att hålla den här på rätt sida om kantlinjerna...
T8:an hjälper ju själv till aktivt att ratta in bilen innanför kantlinjerna, inte som den förra som bara hade en akustisk signal. Så det där blir nog bra. 😊😄
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
T8:an hjälper ju själv till aktivt att ratta in bilen innanför kantlinjerna, inte som den förra som bara hade en akustisk signal. Så det där blir nog bra. 😊😄
Jag hade en XC60 som hyrbil med någon dylik funktion men den åkte mest ping-pong mellan linjerna och gjorde styrningen obehaglig(are) så det stängdes av fortare än kvickt.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag hade en XC60 som hyrbil med någon dylik funktion men den åkte mest ping-pong mellan linjerna och gjorde styrningen obehaglig(are) så det stängdes av fortare än kvickt.
Då hade du kanske inte aktiverat Pilot Assist, den funkar riktigt bra förutsatt att det finns linjer att följa.

Edit; det tar ett tag att vänja sig vid hur systemet funkar i olika situationer. Men det skulle ju troligen hindrat TS fru från att köra av vägen.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Då hade du kanske inte aktiverat Pilot Assist, den funkar riktigt bra förutsatt att det finns linjer att följa.

Edit; det tar ett tag att vänja sig vid hur systemet funkar i olika situationer. Men det skulle ju troligen hindrat TS fru från att köra av vägen.
Systemen fungerar bra så länge det finns linjer att följa,kameran är rätt kalibrerad och vädret eller solen inte stör kameran.
 
richardtenggren
Tycker de flesta verkar säga att Volvos system överkompenserar och upplevs som bilen studsar mellan linjerna. Jag har inte provat själv, men flera kollegor har beskrivit det så och även min svåger som jämförde med hur vår MY upplevdes.

Den verkar inte ha några större problem med brist på linjer, brukar testa lite på vår väg till stan, även om jag tycker det är lite läskigt att låta bilen styra på mindre vägar 😂
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Det låter ju stabilt och bra (obs ironi). Jag har egentligen ingen aning om hur de systemen fungerar i verkligheten men tycker illa om att krångla till saker i onödan med allt som det för med sig.

Edit: Det var minst ett fall med Tesla i USA där två genier provade automatiken genom att sitta i baksätet och blev dödade när bilen kraschade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.