Har med ljus och lykta försökt hitta snickeriverkstad i Stockholm västerort/norrut utan framgång. Flera som jag kände till har lagt ner, upphört eller flyttat.

Finns det någon vänlig själ i Stockholm som kan tänka sig sälja en bit valnöt eller något annat liknande?

Två bitar med minimummått på 54x21 mm, minsta längd 1110 mm.

Alt. En bit där dessa mått rymmer i inklusive sågklingans tjocklek.


🙏
 
K
Skicka ett pm så kan du få mer hjälp, dock söder om stan.
I norrort finns väl @Hep annars som kanske vet något mer lokalt
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Stämmer att jag handlat en del valnöt. För några år sedan en riktigt fin bräda från Calexico som levererades via Fredricsons Trä i Huddinge. Efter det har jag handlat från Werner Abrahamsson på Orust. De levererar hem även i Stockholm, men de säljer bara hela brädor.

Så tyvärr har jag inget tips mer likalt än Huddinge, och då kanske inte så litet som efterfrågas.

Vad menas med ”andra ädelträ”? Vilka egenskaper är det som efterfrågas? Kanske lättare att lösa om fler träslag funkar.
 
Jag håller på och bygga sopkärlsskydd, framsidan vill jag lägga mörkt virke för att skydda stenens gerade hörn när sopgubbar stoppar in kärlet med våld. Virket ska behandlas med båtlack i flera lager för att stå emot väder och vind så långt det går.

Nu har jag satt dit provisorisk bit av ek.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Lite bilder så det klarnar.
 
  • Modernt staket i glas och trä, stenläggning, gröna buskar, delvis täckt av reflekterande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats utomhus, tegelmurerarbete, verktyg utspridda, arbetsfordon, ingen person synlig, dagtid, asfalterad väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetsplats utomhus, grönt fordon, byggmaterial, verktyg, kaffe på bord, stencilat staketkonstruktion i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt staket med spegelglas och trädetaljer mot stadsmiljöbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I stan finns Pondus snickeri som jag själv aldrig handlat hos, men tror de finns kvar.

Annars kanske du kan fråga i Möbelvirkesgruppen på Facebook, den är dock för hela landet, men någon kan ha.

Det finns också något som jag inte minns namnet på i Enhörna (nära Södertälje) och också i Nävekvarn (utanför Nyköping), har dock inte varit på dessa.

Om det är teak du vill ha finns det tunnare hyvlade plankor på båtaffärer och även biltema.

Jag har köpt en del valnöt av en kille jag hittade på Facebook, som jag långsamt använder. Känner dock inte att jag kan avvara något och jag håller mig dessutom söder om Slussen.

Med valnöt kan det vara bra att förbereda sig redan nu på att det är lika dyrt som det är fint, det vill säga väldigt.


@kniv vad är det för virke du har tillgång till? Jag skulle behöva en grovsågad teakplanka, inte så lång men 1" tjock eller så.
 
Är den undre bruna delen något som ska vara kvar och toppen anpassas till? Annars tyckte jag det var snyggt med ek till stålet.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är den undre bruna delen något som ska vara kvar och toppen anpassas till? Annars tyckte jag det var snyggt med ek till stålet.
Den undre är också ek som jag provade och betsa. Den övre är obehandlad.
 
S Svante Svenson skrev:
I stan finns Pondus snickeri som jag själv aldrig handlat hos, men tror de finns kvar.

Annars kanske du kan fråga i Möbelvirkesgruppen på Facebook, den är dock för hela landet, men någon kan ha.

Det finns också något som jag inte minns namnet på i Enhörna (nära Södertälje) och också i Nävekvarn (utanför Nyköping), har dock inte varit på dessa.

Om det är teak du vill ha finns det tunnare hyvlade plankor på båtaffärer och även biltema.

Jag har köpt en del valnöt av en kille jag hittade på Facebook, som jag långsamt använder. Känner dock inte att jag kan avvara något och jag håller mig dessutom söder om Slussen.

Med valnöt kan det vara bra att förbereda sig redan nu på att det är lika dyrt som det är fint, det vill säga väldigt.


@kniv vad är det för virke du har tillgång till? Jag skulle behöva en grovsågad teakplanka, inte så lång men 1" tjock eller så.
Pondus snickeri har jag haft ett öga på. Dock har de trappat ner verksamheten och verkar ha stängt under sommaren.

Är också medlem i möbelvirkegruppen men tänkte prova här först. Någon stockholmare har säkert något de kan avvara 🙂

Problemet i mitt fall är att jag ska ha så lite just nu. Ska man ha mera så är det lustigt nog enklare.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
C
Fanns åtminstone förr ett enklare sortiment med ädelträ på XL-bygg Palms Byggvaror i Tyresö.

P.s. Snyggt bygge! Men du får hoppas på att de inte byter till bilar med griparm inom närmaste tiden så tunnorna måste stå fritt.
 
Redigerat:
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Palms i Tyresö har teak även om priset är rätt saftigt som @cpalm redan tipsat om.. Även enstaka dimensioner med mahogny sist jag var där
 
det var nog det stiligaste sopkärlsskydd jag sett :D
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Snyggt hantverke.
Kul att se att du gör det så fint för dig och grannarna.
 
Riktigt snyggt. Nu blir jag väl lynchad när jag måste informera att det finns beslut att alla ska ha sk fastighetsnära insamling senast 2027. Det kan betyda att kommunerna måste inför andra kärl och därmed andra mått på dom. Här ser ju det mesta ut att vara långt gånget men om någon annan inspireras av tråden, kolla med er kommun innan ni gör för mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.