På lördag kommer elektriker igen. Nu är anslutning av el och nätverk planerat och beskrivet i bilder från mig som både PPAM och elektriker sa ok på igår.
Jag och familjen tar en familjedag hemifrån på lördag och lämnar elektrikern till att arbeta i fred så får besiktningsmannen bedöma elinstallationen om någon vecka.
OM allt går som planerat nu så bör min anläggning vara färdiganmäld till nätägaren på måndag.
 
  • Gilla
Husetärbäst och 1 till
  • Laddar…
Nu kommande lördag den 24 juni är midsommardagen. Elektrikaren kanske inte är obsolutist. Hualigen!

Det kan hända elektrikaren lämnar återbud på midsommardagens morgon och kommer inte på midsommardagen pga har blivit sjuk, med symptom dimmig blick, skallebank, yrsel, vinglig gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hegge_
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nu kommande lördag den 24 juni är midsommardagen. Elektrikaren kanske inte är obsolutist. Hualigen!
Precis. Hur han gör med de starka dryckerna och val att köra dagen efter lägger jag inte mig i :=)
Vanligtvis brukar helgarbete innebära ett annat timpris men det är ju inget som drabbar mig.
Men det man kommer att kunna konstatera är att PPAM inte kommer gå med nämnvärd vinst på min anläggning, men det tar de troligen in på någon annan eller nästa års priser istället.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Nu kommande lördag den 24 juni är midsommardagen. Elektrikaren kanske inte är obsolutist. Hualigen!

Det kan hända elektrikaren lämnar återbud på midsommardagens morgon och kommer inte på midsommardagen pga har blivit sjuk, med symptom dimmig blick, skallebank, yrsel, vinglig gång.
Eller så har han kört rattfull o sitter i finkan. Eller fått en fis på tvären. Eller nageltrång. Eller startar inte bilen. Eller har tummen fastnat. Eller så har han brutit högra benet.
Nja, orsakerna kan vara många.
I detta fallet var det han själv som sa hade sagt att jag fick välja lördag, söndag, måndag eller tisdag.
 
Och elektrikaren lyser med sin närvaro idag lördag midsommardagen?
 
A Arnodt skrev:
Och elektrikaren lyser med sin närvaro idag lördag midsommardagen?
Nej, faktiskt inte. De kom vid 9.00 och siste elektrikern åkte för typ 20min sedan.

Ska försöka lägga upp någon bild på elektrikerns jobb under helgen också.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vackert! och alla bleve de lyckliga i alla sina dagar.
 
Redigerat:
Husfasad med elskåp, fönster och blomlåda med röda pelargoner. Gult och vitt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solenergisystemets växelriktare monterad på vägg med kablar och säkerhetskorg i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har missat en skylt på VR, elektrikern hade inte heller fått info om att han skulle säkra upp från 16A till 20A (han hade inga passdelar med sig heller som han kunde byta till) så jag får ta det på måndag med PPAM så får jag se hur vi löser det. Det blev annars överlag bra och by design (av mig tillsist)
 
Passdelar 20 A(3 st 20A 27 kr för 3 st) har de på Hornbach och även passdelsnyckel 28 kr(plast).
Att byta passdelar är enkelt, men elektrikern måste anmäla det till ditt elnätsbolag att du har ökat från 16A till 20A.
Grattis till en kvalitetsväxelriktare SMA. Ingen kinagrej.
 
A Arnodt skrev:
Passdelar 20 A(3 st 20A 27 kr för 3 st) har de på Hornbach och även passdelsnyckel 28 kr(plast).
Att byta passdelar är enkelt, men elektrikern måste anmäla det till ditt elnätsbolag att du har ökat från 16A till 20A.
Grattis till en kvalitetsväxelriktare SMA. Ingen kinagrej.
Passdelsnyckel har jag sedan tidigare, även 20A smältsäkringar. Var förbi Hornbach idag för annat ärende men det var helt stängt.
Får se om jag svänger inom Hornbach imorgon och handlar.
 
Elkabeln till garagets elcentral som sitter bredvid VR som syns på sista bilderna, ska flyttas/dras ny då den inte är korrekt inkopplad öht.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M mortimer skrev:
[bild][bild]
De har missat en skylt på VR, elektrikern hade inte heller fått info om att han skulle säkra upp från 16A till 20A (han hade inga passdelar med sig heller som han kunde byta till) så jag får ta det på måndag med PPAM så får jag se hur vi löser det. Det blev annars överlag bra och by design (av mig tillsist)
Blev ju bra och prydligt ordnat i ditt skåp till slut det gamla rundstyrningsutrymmet kom väl till pass efter alla år.
 
GK100 GK100 skrev:
Blev ju bra och prydligt ordnat i ditt skåp till slut det gamla rundstyrningsutrymmet kom väl till pass efter alla år.
Elektrikern har lyckats sätta kåpan till kapslingen upp o ner dock, så det får bli en anmärkning på det till PPAM.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har fått veta att färdiganmälan är inskickad idag från PPAM iallafall. Försökt nå de för att reda ut kring byte huvudsäkring men har inte lyckats nå de. Fick intrycket av nätägaren idag att det skulle gå fort hos de för hantera färdiganmälan.
 
Sådär, då har jag fått ok på uppstart från min nätägare och anläggningen är igång.
Spännande...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.