Då polisen inte brukar lägga alltför mycket energi på att stoppa terrängkörning faller det på markägaren att hävda sin rätt. Istället för fogskum i avgasröret rekommenderas en parkeringsförbudszon med hjälp av områdesmärke E20. Då får markägaren rätt att utfärda parkeringsböter för de som missbrukar allemansrätten. Då det är äldre personer som sannolikt parkerar på platser är det en pragmatiskt lösning som antagligen fungerar alldeles utmärkt.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/Omradesmarke/
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? Nu har jag aldrig behövt använda en rullator men har lite svårt att tro att den som behöver rullator klarar sig bra med den på en "rejäl stig". Den enda person jag känner som behöver rullator skulle i alla fall inte komma många meter på en stig med sin rullator.
Om man "har lite dålig höft" är det inget problem att ta sig fram på en stig som de fordon TS beskriver tar sig fram på. Men det ska givetvis vara utomhusmodellen med stora hjul. Denna funkar utmärkt i lätt terräng, vägar med snö mm.

Röd fyrhjulig rullator med sits och handbromsar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har jag nämnt något angående risker? Jag menar på att polisen bryr sig lika lite om detta, som att någon går mot "röd gubbe". Om inte markägaren klagat naturligtvis.
Brott mot terrängkörningslagen är ett brott mot staten vilket innebär att vem som helst kan göra en anmälan.

I fallet TS beskriver verkar TS själv ha bäst förutsättningar att upprätta en polisanmälan. TS vet rimligen identiteten på lagbrytarna, eller har i vart fall störst möjlighet att ta reda på deras identitet. TS har också bra möjligheter att dokumentera lagbrottet genom att ta bilder/filma.

Om TS tar bra bilder där ansikte framgår och filmar när gärningsmannen begår brottet mot terrängkörningslagen blir själva polisanmälan väldigt enkel för polisen att handlägga. Den kommer då med all sannolikhet leda till böter och förövarens namn i belastningsregistret.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Oj, mycket tjafs här. Som jag uppfattar TS är det en rejäl stig vi pratar om, inte en väg. Då är det terrängkörningslagen som gäller och den säger tydligt att de inte får köra där.

Det går bra att skaffa en elscooter/permobil om man har svårt att gå, de räknas inte som fordon utan som hjälpmedel (det var därför det blev så krångligt med elsparkcyklar). Rullator funkar också, för det låter som om det inte är så långt.
vet en person som fick avslag på sin el utv för att kunna ta sig till stranden
 
  • Ledsen
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Brott mot terrängkörningslagen är ett brott mot staten vilket innebär att vem som helst kan göra en anmälan.

I fallet TS beskriver verkar TS själv ha bäst förutsättningar att upprätta en polisanmälan. TS vet rimligen identiteten på lagbrytarna, eller har i vart fall störst möjlighet att ta reda på deras identitet. TS har också bra möjligheter att dokumentera lagbrottet genom att ta bilder/filma.

Om TS tar bra bilder där ansikte framgår och filmar när gärningsmannen begår brottet mot terrängkörningslagen blir själva polisanmälan väldigt enkel för polisen att handlägga. Den kommer då med all sannolikhet leda till böter och förövarens namn i belastningsregistret.
Du kan själv prova att ringa och anmäla att folk tar cykeln, mopeden eller fyrhjulingen över ängen eller stigen fram till en badplats.
Återkom gärna med resultat. Jag kan garantera att intresset är lika stort som om du anmält att någon gått mot "röd gubbe"
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du kan själv prova att ringa och anmäla att folk tar cykeln, mopeden eller fyrhjulingen över ängen eller stigen fram till en badplats.
Återkom gärna med resultat. Jag kan garantera att intresset är lika stort som om du anmält att någon gått mot "röd gubbe"
Givetvis slösar man inte sin egen och polisens tid med en anmälan att "folk" tar fyrhjulingen ut i terrängen.

Man anmäler isåfall att person med identitet "Adam Bertilsson" på platsen x vid datum "år.månad.dag" tog fyrhjuling av märke y med registreringsnummer z ut i terrängen.

Man bifogar bildbevis på det man påstår samtidigt som man anmäler sig själv och eventuellt ytterligare någon person som vittne.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du kan själv prova att ringa och anmäla att folk tar cykeln, mopeden eller fyrhjulingen över ängen eller stigen fram till en badplats.
Återkom gärna med resultat. Jag kan garantera att intresset är lika stort som om du anmält att någon gått mot "röd gubbe"
Vad spelar det för roll? Du påstod att det inte var förbjudet, vilket det är. Hur stor risken är att "åka fast" har ju inget att göra med om något är förbjudet eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Vad spelar det för roll? Du påstod att det inte var förbjudet, vilket det är. Hur stor risken är att "åka fast" har ju inget att göra med om något är förbjudet eller inte.
Men jag säger ju tillochmed att man absolut kan anmäla om man vill. Det kommer ändå inte hända något. Man får skilja på terrängkörning i skog och lera med endurocyklar och fyrhjulingar med kraftiga dubbdäck. Där man kör och river upp marken och för oväsen. Med att sakta åka över en stig eller gräsplan på väg till badet. Polisen bryr sig inte om det, annat än om markägaren klagar, och inte får stopp på det trots skyltar och bommar.
 
A AG A skrev:
Men jag säger ju tillochmed att man absolut kan anmäla om man vill. Det kommer ändå inte hända något. Man får skilja på terrängkörning i skog och lera med endurocyklar och fyrhjulingar med kraftiga dubbdäck. Där man kör och river upp marken och för oväsen. Med att sakta åka över en stig eller gräsplan på väg till badet. Polisen bryr sig inte om det, annat än om markägaren klagar, och inte får stopp på det trots skyltar och bommar.
Min poäng är att om något kommer att hända eller inte när man anmäler inte påverkar om det är förbjudet eller inte. Även om jag skulle kunna komma undan med mord så är det fortfarande inte tillåtet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så är det precis "fritt fram" eftersom risken att åka dit är väldigt låg. Beror lite hur man ser på det...
Det är alltså fritt fram att råna folk? För där är sannolikheten låg att åka dit (jag vill minnas att mindre än 15% av alla personrån klaras upp).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
et är alltså fritt fram att råna folk? För där är sannolikheten låg att åka dit (jag vill minnas att mindre än 15% av alla personrån klaras upp).
Nerre, tänk på att sån här logik kan göra kortslutning i en del huvuden ...
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Min poäng är att om något kommer att hända eller inte när man anmäler inte påverkar om det är förbjudet eller inte. Även om jag skulle kunna komma undan med mord så är det fortfarande inte tillåtet.
Hur är det med läsförståelsen?
 
A AG A skrev:
Hur är det med läsförståelsen?
Enkelt streckgubbe ser på linje som symboliserar "MY POINT" som missar "YOU." Humoristisk representation av missförstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vet en person som fick avslag på sin el utv för att kunna ta sig till stranden
Den meningen förstod jag inte?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du kan själv prova att ringa och anmäla att folk tar cykeln, mopeden eller fyrhjulingen över ängen eller stigen fram till en badplats.
Återkom gärna med resultat. Jag kan garantera att intresset är lika stort som om du anmält att någon gått mot "röd gubbe"
Cykel är fullt tillåtet enligt allemansrätten så länge man inte kör sönder marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.