Hej
Undrar om man kan använda kompostgaller till att samla gräs och kvistar?
Eftersom det är stora hål i galler så måste man då ha något som hindrar gräset att komma ut.
Eller ska man köpa en färdig billig kall kompost?
Kanske bygga en i tryckimpregnerad trä?

Tänkte hämta lite biomull från kommunens reningsverk och blanda i så det inte kommer lukta för mycket.
Kommer bara kasta trädgårdsavfall som kvistar och gräs.
 
Det kommer inte lukta nåt, bara kompostera på.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Bra om de inte luktar något :)
Sugen på att bygga egen då det är roligare men enklaste är att köpa en.
Min trädgård är en liten, allt klippning får jag upp i en uppsamlare, max två.
 
B
Ja kompostgaller funkar.

Det ramlar ut förvånansvärt lite ur hålen. Bara att kratta ihop och lägga tillbaka. Däremot så torkar högen gärna ut, och då händer inget med nedbrytningsprocessen.

Jag har en enklare kompost med lastpallar som väggar, den torkar inte ut lika mycket. Går att täcka med pressenning också lite grann för att försöka hålla bättre fukthalt. Eller vattna lite då o då.

Det luktar inte illa om du har tillräckligt med syre, inte har för blött, eller för mycket kväverikt material (typsikt stora mängder gräs i tjocka lager).

Får man för mycket kväverika material, så kan man lägga i kolrika material, t.ex. sågspån, bark, halm, bruna löv, wellpapp med mera för att få bättre balans.

För mycket kol brukar inte lukta illa, det bara bryts ner väldigt långsamt.

Träkomposteringslådor fyllda med gräs, löv och organiskt avfall, utomhus, miljövänligt återvinningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkomposteringslådor fyllda med jord och organiskt material, trädgårdsavfall, gräs, komposteringsprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klu Rig och 1 till
  • Laddar…
Bygger ni något eller köper en. Så se till att den inte placeras vid sly eller träd. Små fina rötter går in i komposten och äter upp allt som kan kallas näring. Hade en som var bland sly och träd, skulle ta en del jord, det var små rötter i hela komposten. Liksom 100 st fisknät på varandra. Däremot går det att lägga den direkt på gräsmatta och då kommer våra vänner från underjorden att fixa till en bra kompostjord.
 
  • Gilla
Klu Rig och 3 till
  • Laddar…
Hmm kanske kör med kompostgaller

Då 90% kommer vara gräs så kanske man får lägga något imellan varje klippning typ sågspån som blir när jag sågar.
Wellpapp är jag lite skeptiskt till men kanske går bra det med.
 
J jonaserik skrev:
Bygger ni något eller köper en. Så se till att den inte placeras vid sly eller träd. Små fina rötter går in i komposten och äter upp allt som kan kallas näring. Hade en som var bland sly och träd, skulle ta en del jord, det var små rötter i hela komposten. Liksom 100 st fisknät på varandra. Däremot går det att lägga den direkt på gräsmatta och då kommer våra vänner från underjorden att fixa till en bra kompostjord.
Hmm något att tänka på. Har inte något träd i trädgården men dock tänkte jag ställe den vid en häck.
Kanske får tänka om lite men kanske smidigaste är att köpa en färdig på Jem&Fix för 400 kr. Då kan jag ställa den var som helst nästan :)
 
Kompostgaller är bra, om du bara har gräs och inte matavfall, det senare gillar mössen. Jag får kanske ca 1 3m gräs under sommaren och har aldrig lagt i något extra. Lite småpinnar och annat träspän är bra och då tillförs kväve, men inte för mycket då blir det inte bra.
 
  • Gilla
cazz
  • Laddar…
Ahh ok, tack info. Kan ju inte ställa den överallt så jag får se vad man kan göra
 
J jonaserik skrev:
Bygger ni något eller köper en. Så se till att den inte placeras vid sly eller träd. Små fina rötter går in i komposten och äter upp allt som kan kallas näring. Hade en som var bland sly och träd, skulle ta en del jord, det var små rötter i hela komposten. Liksom 100 st fisknät på varandra. Däremot går det att lägga den direkt på gräsmatta och då kommer våra vänner från underjorden att fixa till en bra kompostjord.
Hmm, det där var bra info. Har tänkt fixa en stor kompost i vad som snarast kan räknas som skog. Komposten kommer bestå av färskt hästgödsel och lite komposterbart från köket gömt i mitten, för att inte skadedjur ska få det alltför festligt. Har tyvärr ingen bra plats där det är gräs. Frågan är då hur jag gör istället. Kanske träpallar i botten? Så det kommer upp lite? Bygger helst inte med något på sidorna dock, då det blir snyggare att bara höja marknivån i en sluttning, så helst även gömma kanterna på pallarna, kanske lägga plast just där under, så inte rötterna går in den vägen. Men för att få fart på komposten kan jag ju lägga i endel jord också.
 
B BSOD skrev:
Ja kompostgaller funkar.

Det ramlar ut förvånansvärt lite ur hålen. Bara att kratta ihop och lägga tillbaka. Däremot så torkar högen gärna ut, och då händer inget med nedbrytningsprocessen.

Jag har en enklare kompost med lastpallar som väggar, den torkar inte ut lika mycket. Går att täcka med pressenning också lite grann för att försöka hålla bättre fukthalt. Eller vattna lite då o då.

Det luktar inte illa om du har tillräckligt med syre, inte har för blött, eller för mycket kväverikt material (typsikt stora mängder gräs i tjocka lager).

Får man för mycket kväverika material, så kan man lägga i kolrika material, t.ex. sågspån, bark, halm, bruna löv, wellpapp med mera för att få bättre balans.

För mycket kol brukar inte lukta illa, det bara bryts ner väldigt långsamt.

[bild]
[bild]
Tack, det var också bra info!
Har funderat lite kring det där med presenning efter att ha sett denna video:
För de som inte orkar kolla filmen så lägger hon ren hästgödsel direkt på marken i en så hög hög som möjligt. Låter den bli lite lagom blöt av regn. Sedan på med presenning. Tydligen går då komposteringen dubbelt så snabbt som utan presenning. 1 år istället för 2.
Det är ju i USA, så en annan plats, men precis på gränsen till Canada, så möjligen lite likt klimat ändå?
Men, i mitt fall så vill jag ju kanske ha det ovanpå pallar (se ovan) så där blir det ju rätt olikt hur de gjort i filmen. I mitt fall är även gödseln utblandad med halmpellets, så lite mera kol.
 
B
@Klu Rig

Prova!

Jag komposterar mitt emellan träd och hassel. 0 rötter i komposten, trots placerad rakt på jorden. Det beror nog på vilken slags buskar och träd man har, om rötter är ett problem eller ej. Jag komposterar minst 3-5 ton hästgödsel med halm/torvmix per år. Och massa annat.

Jag låter det aldrig ligga mer än ca 9 månader heller, snittar nog på kanske 6 månader eller så innan man vänder på hela högen. Kanske är rötter ett större problem om man har längre tid mellan vändningarna?

En torr kompost bryts ner långsamt. En blöt kompost skapar ju en del metangas och dålig lukt. Jag låter den hellre vara lite åt det torra hållet med en långsammare process, och får vattna på den lite extra då och då (under q2/delar av q3) och använder presseningen mest för att skydda mot ytterligare regn när den redan är för blöt. Jag tycker i princip aldrig min kompost luktar illa.

Presseningen hindrar ju syre att komma in i komposten. Så jag försöker hålla bort den så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Klu Rig
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Klu Rig

Prova!

Jag komposterar mitt emellan träd och hassel. 0 rötter i komposten, trots placerad rakt på jorden. Det beror nog på vilken slags buskar och träd man har, om rötter är ett problem eller ej. Jag komposterar minst 3-5 ton hästgödsel med halm/torvmix per år. Och massa annat.

Jag låter det aldrig ligga mer än ca 9 månader heller, snittar nog på kanske 6 månader eller så innan man vänder på hela högen. Kanske är rötter ett större problem om man har längre tid mellan vändningarna?

En torr kompost bryts ner långsamt. En blöt kompost skapar ju en del metangas och dålig lukt. Jag låter den hellre vara lite åt det torra hållet med en långsammare process, och får vattna på den lite extra då och då (under q2/delar av q3) och använder presseningen mest för att skydda mot ytterligare regn när den redan är för blöt. Jag tycker i princip aldrig min kompost luktar illa.

Presseningen hindrar ju syre att komma in i komposten. Så jag försöker hålla bort den så mycket som möjligt.
Aha, då var ju du precis rätt person att fråga! 😊 Vilka träd har du i närheten? Där jag tänkt placera högen är det mest gran, en jättestor och massa mindre. Någon asp. Och några rötter från just hassel sträcker sig nog också dit. Säkert lite tallrötter också. Aspen känns som den kan medföra mest problem(?) Men den skulle jag kunna dra upp med rötterna.

Hur vänder du på hela högen? För hand med typ grep eller spade?

Hur snabbt upplever du att det går för hästgödslet att kompostera?

Ska använda det för att jordförbättra lera inför plantering av bärbuskar.

Ja, minskat syre var min första tanke när jag såg filmen. Men det verkar ju faktiskt funka mycket bättre för henne än utan. Men ditt sätt att göra det på verkar ju vettigt. Helst skulle jag ju dock vilja göra så lite jobb som möjligt. Lite därför som jag tyckte hennes sätt verkade bra då hon inte vänder eller något, om det nu funkar under svenska förhållanden.

Har endel avloppsrör i ett par olika dimensioner, som jag funderade om det kunde vara bra att borra hål i och lägga in i/under högen för att få mer luft. Men de försvårar möjligen vid vändning. Just pallar under skulle ju också få in mera syre, kanske i kombination med rör som går ner till pallen.
 
Asp kommer att leta sig upp om du inte har någon form av botten, av erfarenhet vid fritidshuset. Du kan dra upp skott men de får ett nätverk av rötter.
 
  • Gilla
Klu Rig
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Asp kommer att leta sig upp om du inte har någon form av botten, av erfarenhet vid fritidshuset. Du kan dra upp skott men de får ett nätverk av rötter.
Tack! Ja, kändes som just asp kan medföra problem. De är väl ofta i princip en enda stor organism med rötter som kan skicka upp träd lite var stans. Lite som mykorrhiza svamp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.