Hej!
Är det någon som vet en hemsida eller snickeri där jag kan hitta dessa dörrfoder till vårt hus byggt 1924.
Målade vita vägg och dörrkarm, heminredning, bakgrund av rum, suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilens bagageutrymme; träplankor, remmar, handskar, verktyg; arbete eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bor i Oskarshamn. Utanför staden har vi hittat ett snickeri som har ett liknande foder (bild med 2 foder, det är det högra jag är ute efter ) men det har en "pärla"/upphöjning istället för ett spår. Drömmen skulle vara att hitta helt rätt med 2 spår. Jag har inte råd att köpa nya stål för 5' eftersom det handlar om typ 6 dörrfoder. Det vore så fint om alla dörrar hade samma foder i huset. Jag har ingen egen maskinpark utan vill hellre köpa foder färdiga.

Tacksam för hjälp!!
Vänligen
Josefine
 
Som vanligt när det gäller foder och lister av alla de slag till gamla hus så var det ju så förr att det fanns en såg och ett hyvleri i varje mindre samhälle typ och alla hade de egna profiler. Det var först på senare tid när hyvlerierna blev få och de sålde till fler det dök upp standard profiler som många sålde.
Idag får man ju kolla hos de som har gamla profiler och försöka hitta närmaste tänkbara helt enkelt. Att hitta lika kan många ggr vara omöjligt.
 
  • Gilla
BlixtJos
  • Laddar…
Det är nog få som upptäcker att de du hittat inte är exakt lika originalet om du inte sätter dem bredvid varandra.
Vi har åtminstone två varianter i ett 20-talshus (olika över- och undervåning). Dels enkla med raka profiler, typiskt 20-tal som inte går att hitta ens i byggnadsvårdsbutiker, dels "päronfoder" som finns i nästan identisk profil lite var stans. (De verkar dock komma från samma hyvleri, Veckebo såg).
 
  • Gilla
BlixtJos
  • Laddar…
Finns säkert ett hyvleri i närheten som kan fixa detta till dig.
Själv har jag låtit tillverka nya foder till vårt sekelskifteshus.
100 m kostade 7000 varav 1000 kr var ställkostnad.
 
  • Gilla
ullak40 och 1 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Finns säkert ett hyvleri i närheten som kan fixa detta till dig.
Själv har jag låtit tillverka nya foder till vårt sekelskifteshus.
100 m kostade 7000 varav 1000 kr var ställkostnad.
Det var ett lågt meterpris. I nivå eller lägre än standardsortimentet. Tyvärr blir det väldigt dyrt per meter om man bara ska ha en mindre mängd eftersom ställkostnaden och eventuella specialstål kostar ändå, om hyvleriet ens är intresserad av små uppdrag.
 
  • Gilla
BlixtJos
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog få som upptäcker att de du hittat inte är exakt lika originalet om du inte sätter dem bredvid varandra.
Vi har åtminstone två varianter i ett 20-talshus (olika över- och undervåning). Dels enkla med raka profiler, typiskt 20-tal som inte går att hitta ens i byggnadsvårdsbutiker, dels "päronfoder" som finns i nästan identisk profil lite var stans. (De verkar dock komma från samma hyvleri, Veckebo såg).
Tack för tipset om Veckebo, jag ska höra med dem. Hittar jag inte det exakta fodret får det troligen bli det liknande vi hittade hos den lokala sågen.
 
  • Gilla
BlixtJos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.