Hej! Jag funderar på att installera en kakelugn i mitt hus från ca 1870. Bifogar foto av platsen jag tänkt mig. Tänkt kakelugn har rektangulärt fotavtryck. Antingen ska den stå med ryggen mot den vänstra väggen eller 45 grader snett i hörnet (som tejpbitarna visar).
Men: Hur blir jag klok på om det finns ett lämpligt fundament under golvet? Kakelugnar är som bekant *tunga*. Det skulle kunna göra det eftersom vi är precis intill skorstensstocken. Det går inte att komma in i det lilla utrymmet under golvet, åtm inte utan att börja riva saker. I bästa fall finns en liten springa inifrån källaren som finns under en del av rummet. Går det att använda markradar? Kameraförsedd robot?
 
  • Ett rumshörn med tapet och trägolv, markerat med blått tejp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Möjligen kan en värmekamera hjälpa dig att hitta ett fundament?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Möjligen kan en värmekamera hjälpa dig att hitta ett fundament?
Hmmm, har du provat själv? Har lite svårt att se hur det skulle kunna fungera - gissar att "allt" under golvet håller samma temperatur?
 
Hm.
Du får väl öppna golvet och bygga ett fundament där du ska ha ugnen.
Inte ställer man väl en kakelugn på trägolvet?
Eller jo det kanske man gör.
I allafall på övervåningar måste de ju stå på bjälklagen.
 
Men oavsett hur du skall göra så bör du väl riva upp och bygga ett rejält fundament. För inte skall du väl ställa en kakelugn rätt på golvet?
 
GoC GoC skrev:
Men oavsett hur du skall göra så bör du väl riva upp och bygga ett rejält fundament. För inte skall du väl ställa en kakelugn rätt på golvet?
Hej och tack för svaren. Nej, det ska *inte* ställas nån kakelugn på trägolvet. 1500 kg innan bruket torkat.
Vad övervåningar beträffar: Inte aktuellt här men har för mig att man körde med antingen extratätt bjälklag eller infälld järnvägsbalk.

Lite hönan och ägget här: Kvinnan i mitt liv tycker man ska kolla om fundament finns innan man bestämmer sig för att göra det, jag ser det som att om man vill ha kakelugnen så får man trolla dig fundament om det inte finns. Nu när jag tänker på det var det så det gick till när husets *första* kakelugn kom på plats. Det tjafsades mycket om det skulle vara kakelugn eller ej när golvet lades om. Till sist sa den duktige hantverkaren som fixade det "nu har jag satt dit ett fundament som pallar en kakelugn, hör av er när ni gaggat färdigt..." ;)
 
Åsa Lund
P purrfect skrev:
Hmmm, har du provat själv? Har lite svårt att se hur det skulle kunna fungera - gissar att "allt" under golvet håller samma temperatur?
Om det är ett fundament av betong och resten av undergolvet är träbjälklag så kan man kanske se skillnad med värmekamera.
Annars är det som de andra är inne på. Ska kakelugnen stå på en särskild plats så behövs rejält fundament oavsett. Bara att bestämma platsen och så ta upp golvet...
 
Ungefär så, fast även en ordentligt breddad sula blev det i mitt fall.
Gick igenom original sulan på tre ställen med ordentlig armering innan betongfyllning med vibrering. Blev en grundplatta på 2 x 2.5 meter.

Nu har jag krypgrund, så jag kunde gräva ur runt den gjutna originalsulan i mitt hus, ned till vad jag bedömde fast grund.
Gick åt typ 1.5 - 2 kbm väl armerad betong.
Murade med lekasten upp mot nedersidan av de spontade Ytongbalkarna, som är typ golvet i huset.
Sågade upp innergolven runt platsen där 2-tons ugnen och 1-tons korstenen skulle byggas upp. Kanske 4 kvm, ovanpå golvet av spontade ytong-bjälkarna.
Rättare sagt så går den armerade plattan ca 40 cm längre ut under uppspågade golvytorna.
Tjocklek ca 15 cm.

Har stått stabilt i dryga 20 år. Själva skorsten står helt fritt hela vägen upp genom taken, löst kilad. Känner på kilarna några gånger per år. Har inte rört sig.
 
Redigerat:
Tror nog du behöver undersöka noga hur det ser ut under golvet, om du ska
belasta med 3 ton? Eller mer.
 
C
R roke skrev:
I allafall på övervåningar måste de ju stå på bjälklagen.
Nä, de står på en hylla eller klack i murstocken så att den inte sätter sig i relation till denna.

Jag skulle kika på rökgångarna, om de antyder att det stått en spis där förr i tiden.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Aha. Okej. Tack för info.
 
Är nog nödvändigt att kolla hur golvet, golvbjälkar eller annat är gjort där ugnen är tänkt att stå.
Inte så kul om det bär iväg en våning ner.

Rester av rökgång kan vara till en lätt kamin.
 
Efter att både ha varit med om kakelugn som börjat luta misstänkt ut från väggen (dåligt fundament, så den hade brakat genom golvet om det fortskridit) och pratat med kakelugnsmakare skulle jag vilja säga: prata med en kakelugnsmakare.

Det jag har fått till mig är att man inte återanvänder gamla fundament på annat än bottenplan. Högre upp i huset sätter man numera järnbalk in i murstocken för att hålla vikten.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.