Scop 35 är typiskt årsmedelverkningsgrad för golvvärme.
(35 är något högt för dåligt isolerande hus)

Skulle behöva en schysst pannlampa så jag slipper dra fram mobilen när jag pillar i mörkret och eller besväret att sätta upp strålkastare
 
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

En lampa i mörkret ute i den västkustska skärgården hade suttit fint :)
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad

Svar: SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

En sån pannlampa hade varit perfekt till mitt nästkommande projekt, husvagnsrenovering! Trångt och mörkt att jobba, så en rejäl pannlampa hade varit precis vad jag behöver. :)
 
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad
U Ulrika M.M skrev:
[bild]
Pannlampan Lumonite Compass står på spel denna tävlingsomgång. Foto: Lumonite

Denna vecka tävlar vi ut en multifunktionell pannlampa som passar lika bra till friluftsentusiaster som professionella hemmafixare.
Lampan är damm-, vatten- och stötsäker. Tack vare det magnetiska bottenstycket kan lampan fästas på metallytor, och på så sätt frigörs båda händerna för arbete även utan pannbandet.


Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna pannlampan, i ett inlägg i den här tråden.
Fråga: Ett mått du behöver ha koll på när du väljer bergvärmepump är SCOP35. Vad betyder det?

Svaret hittar du någonstans i tjänsten Jämför bergvärmepumpar.

Vinnaren utses fredagen den 10 februari.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Denna tävling är inte sponsrad
Hej!

SCOP anger vilken "årsvärmefaktor" som värmepumpen har.

Efterföljande värde (siffror) indikerar vilken värmepump som är mest passande för olika former av värmesystem. Värdet "35" brukar passa för golvvärmeanläggningar.

Motivering till vinst av pannlampan:
Min son fyller 13 år den 8 februari och han ääälskar ficklampor och andra taktiska pinaler, INKLUSIVE mina kära maskiner...

Eftersom jag drabbats av en ryggskada och inte själv kan ombesörja att laga en stormskadad takkonstruktion i mina föräldrars gamla vedbod, som BÅDE saknar el(!) OCH är hopplöst mörk och skum på insidan; så vill nu detta omtänksamma barn och barnbarn hjälpa mig praktiskt med renoveringen.

Därtill är hans nya intresse att leta nattaktiva djur och söka djurspår i skogen, vilket jag mer än gärna vill uppmuntra honom att göra!

Tonåring blir man bara en gång i livet och med det följer vissa "krav" på att ta större ansvar. Sonen har högfungerande autism och motiveras allra mest genom att få hjälpmedel och verktyg som underlättar praktiskt, utöver avancerade LEGO Technicskonstruktioner.

Han skulle dåna av lycka om denna ficklampa kunde bli hans alldeles egna! ❤️

Önskar den hoppfulla mamman
 
SCOP 35 ÄR EN FORKORTNING SOM ANGER EN ÅRSVÄRMEFAKTOR OCH 35 ANGER ATT DEN ÄR LÄMPLIG FÖR GOLVVÄRME.

JAG BOR SORA DELAR AV ÅRETMITT UPPE PÅ ALVARET PÅ SÖDRA ÖLAND HÄR FINNS INGEN GATUBELYSNING ELLER DYLIKT EN BRA PANNLAMPA ÄR ETT MÅSTE!
 
Svar: SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Motivering: När man jobbar med annat på dagarna och ska ta hand om sitt hem på kvällar och helger så används ju alla dagarnas timmar oavsett om det är ljust eller mörkt ute. En pannlampa skulle verkligen underlätta arbetet kvällstid. Kanske behöver man inte mäta 3 gånger om för att vara säker på att man verkligen gjort rätt, bara pga dåliga ljusförhållanden.
 
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Jag har endast 2 lumonite compass idag och ibland glömmer jag att ladda så en tredje vore bra.
 
SCOP står för Seasonal Coefficient of Performance och är alltså ett mått på värmepumpens prestanda under en säsong. SCOP 35 är framledningstemperaturen

Motivering:

Med en bra pannlampa kommer man långt. Har sneglat på lumonite flera gånger och bara hört gott om deras lampor. Och med en bra pannlampa kan man fortsätta jobba efter mörkrets inbrott, springa en runda eller leka med barnen, för vem älskar inte en lampa att busa med.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fråga: Det är mot golvvärmen i detta fall 35 grader.
Motiveringen: Jag bor ute på landet när det inte finns någon gatebelysning. Då är det bra med en bra pannlampa. Kör även runningstreak. Då är det mörkt när man är ute och springer.
 
Svar:
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader)

En bra pannlampa är guld värd, denna årstiden. Man kan använda båda händerna när man jobbar.
 
Svar: SCOP35 är ett mått på effektiviteten mätt mot golvvärme. I det här fallet 35 grader.

När man som jag bor i Norrland så får man genomleva en mörk vinter varje år. Något som hjälper till och lyser upp tillvaron då vore tacknämligt.
 
Pelleplutt78
SCOP 35 är mått på effektiviteten över en säsongs drift mot ett golvvärmesystem (35 grader).

Har flyttat till en ö i norra bohuslän. Otroligt fint, men väldigt mörk nu på vintern. En riktigt bra pannlampa skulle vara guld värd när man ska greja med med hus och annat!
 
SCOP35 är ett mått på effektiviteten mätt mot golvvärme. I det här fallet 35 grader)

Den pannlampan skulle sitta som en smäck på mitt huvud när jag stickar, elen är för dyr och att sticka i ljuset av fotogenlampan är för dåligt. Sen är det en stor bonus när jag ska gå ut med hunden då jag bor på landet och är lite rädd för vargarna vi har omkring oss.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla tycks klippa inven dålig förklaring de hittar i länken utan att förstå frågan de svarar på.
SCOP35 är årsvärmefaktorn när pumpen arbetar mot ett system med framledningstemperaturen 35grader. Dvs, förhållandet mellan förbrukad el och nyttig värme.
Jag kopierar in ditt svar på frågan.

Jag tycker att @Daniel 109 ska vinna pannlampan, den kan han behöva när han letar efter sanningen om det svenska elsystemet i det kompakta mörkret som är elpristrådarna här på forumet.
 
  • Haha
jonas_da
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.