K KritanLarsson skrev:
Det verkar väldigt skumt, ja. Men är det inte totala förbrukningen sedan den gick i drift? Alltså inte per tidsenhet. Ändå mycket. Hur kontrollerar jag detta? Den larmar inte att det är fel och vi har inte ändrat några grundinställningar sedan den installerades.
Har du den inställd på Auto (vet inte vad det innebär på IVT)
Tillskott brukar vara vad tillsatsen gått. Men kanske är annat på IVT, på min värmepump är det hur mycket tillsatsen förbrukat.
Men du måste väl kunna kolla så den inte endast går på tillsatsvärmen. Den lär inte larma om någon valt att endast köra den på tillsats. Du har väl en manual så du kan kolla vilket driftläge den kan ställas in i.
 
  • Gilla
Timmerloftet och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är väl en frånluftsvärmepump av den traditionella typen, som en elpanna med påhängskompressor. Kompressorn ger bara ca 1,5 - 2,0 kW. Då blir det väldigt mycket el-tillsats på ett år.
Ja men en ny värmepump borde inte öka förbrukningen. Borde gå ner med en ny effektivare kompressor.
 
  • Gilla
picro och 1 till
  • Laddar…
Men det fattas info om hur stort huset är och var totala elförbrukningen är. Nu är det bara siffror från värmepumpen med en kryptisk text om tillskott.
 
GoC GoC skrev:
Men det fattas info om hur stort huset är och var totala elförbrukningen är. Nu är det bara siffror från värmepumpen med en kryptisk text om tillskott.
210 kvm, två våningar. Trähus. Byggt 2003. Årsförbrukning 19000 kWh 2022. Nu i januari 3300 kWh, förra januari 2980kWh.

Måste kolla det där med inställningarna imorgon! Något verkar ju knas. Misstänker att kompressorn är av och tillskott på 3 kW.
 
K KritanLarsson skrev:
210 kvm, två våningar. Trähus. Byggt 2003. Årsförbrukning 19000 kWh 2022. Nu i januari 3300 kWh, förra januari 2980kWh.

Måste kolla det där med inställningarna imorgon! Något verkar ju knas. Misstänker att kompressorn är av och tillskott på 3 kW.
Eller så är det såpass mycket det stora huset drar.
All energi du tillför huset kommer ju från huset vis tillförd energi från elen och ni som bor i huset.
Enda möjlighet att sänka förbrukningen är att ta energin utifrån via luft/jord/berg värme.
Eller så får ni ha ett gym i huset så ni får mycket värme från idogt tränande.
En frånluftsvärmepump är egentligen rätt så verkningslös om man inte har ett passivhus och gör varmvatten av överskottsenergin från huset.
 
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Eller så är det såpass mycket det stora huset drar.
All energi du tillför huset kommer ju från huset vis tillförd energi från elen och ni som bor i huset.
Enda möjlighet att sänka förbrukningen är att ta energin utifrån via luft/jord/berg värme.
Eller så får ni ha ett gym i huset så ni får mycket värme från idogt tränande.
En frånluftsvärmepump är egentligen rätt så verkningslös om man inte har ett passivhus och gör varmvatten av överskottsenergin från huset.
Men nu jämför jag huset med huset. Jag vet vad det förbrukar, men fortsätter vi med trenden för december och januari så kommer förbrukningen 2023 vara högre. Det finns en energitjuv som tillkommit sedan det blivit kallare i december om vi jämför med 21/22.
 
  • Gilla
Pemos1 och 2 till
  • Laddar…
Nu ser jag att trycket i flvp åter sjunkit till 0 bar. Det gjorde det i början på december också. Hade luckan öppen för att ha koll på det över nyår och det höll sig på samma tryck runt 1 i en månad men nu sjunkit igen. Jag gjorde en s.k. tryckkontroll och höjde till 1.0 bar igen i början på december, men man ska inte behöva göra det mer än en gång per år. Undrar varför trycket sjunker hela tiden.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Och nu imorse går den på tillskott 6kW!!! Och då är det max fem minus ute. Så vi kanske har boven där. Den gick på 0 i tillskott förut. Kompressorstatus av! Och jag kan inte ändra inställningarna eftersom de är på installatörsnivå. Så surt med dyra serviceavgifter med ny pump. Samma hände förra året med den gamla som var där sen 2003.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
K KritanLarsson skrev:
Och nu imorse går den på tillskott 6kW!!! Och då är det max fem minus ute. Så vi kanske har boven där. Den gick på 0 i tillskott förut. Kompressorstatus av! Och jag kan inte ändra inställningarna eftersom de är på installatörsnivå. Så surt med dyra serviceavgifter med ny pump. Samma hände förra året med den gamla som var där sen 2003.
Konstigt att du inte kan slå på kompressorn utan installatörsbehörihet, men kanske är en affärsidé
 
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
K KritanLarsson skrev:
Nu ser jag att trycket i flvp åter sjunkit till 0 bar. Det gjorde det i början på december också. Hade luckan öppen för att ha koll på det över nyår och det höll sig på samma tryck runt 1 i en månad men nu sjunkit igen. Jag gjorde en s.k. tryckkontroll och höjde till 1.0 bar igen i början på december, men man ska inte behöva göra det mer än en gång per år. Undrar varför trycket sjunker hela tiden.
Troligen fel på expansionskärlet eller droppläckage i värmesystemet.
 
Jag har en gammal IVT och i den är ju installatörsmenyn inte låst.

Men varför kör inte kompressorn? Ger värmepumpen något larm?
 
  • Gilla
tobergen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en gammal IVT och i den är ju installatörsmenyn inte låst.

Men varför kör inte kompressorn? Ger värmepumpen något larm?
Nej, inga larm. Det här är en IVT Vent 402. I början på december så larmade den att det var "luft i systemet". Jag ringde firman som installerat den och de sa att det inte gick på garantin, men att jag skulle stänga av den och göra en tryckkontroll och på så sätt försöka släppa ut luft. Om det inte fungerade skulle vi behöva en rörmokare som spolar ut golvvärmeslingorna. Så jag testade med detta och larmet försvann. Höjde trycket till 1,2 typ och fick ut luften tydligen. Sen har jag kontrollerat status under en månads tid typ och det höll sig på samma nivå, men tydligen inte längre. Inga nya larm dock.
 
  • Gilla
buddy 6
  • Laddar…
Koden till servicemenyn är dagens datum, dvs 0204 idag (under förutsättning att man har ställt in rätt tid och datum).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Koden till servicemenyn är dagens datum, dvs 0204 idag (under förutsättning att man har ställt in rätt tid och datum).
Ok, tack! Hade ingen aning! Men om det är expansionskärlet som är trasigt eller det är vattenläckage i systemet, bör jag verkligen sätta på kompressorn som lekman?
 
Varför är kompressorn avstängd? Om man inte varit in i styrsystemet och blockerat den så behöver man inte heller gå in i styrsystemet och slå på den.
Om kompressorn stannat på grund av ett larm så får man åtgärda grundorsaken till larmet eller starta om värmepumpen och hoppas den går ett tag innan larmet inträffar igen.
 
  • Gilla
Allman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.