Ska total renovera en 50tals lägenhet, undrar vad det är för ventialtion den går genom köksluckorna sen in i väggen. Under den står en spis från 50talet som inte använts 20 år. Antar det är för stek oset? Iafl det har aldrig städats eller sotats vem vet vad som bor där uppe.
Bifogar en bild på grannen som har exakt samma lägenhet, han verkar bara ha rivit och lämnat ett hål där? Vad ska jag göra? Ska jag riva skåpen sen efter renovationen sätta spisen så den står i det hörnet hålet är och koppla en köksfläkt som blåser ut i hålet? Eller ska bara lämna ett stort hål som grannen. Seriöst har noll koll uppskattar lite feedback
 
  • Öppen garderob med rörigt innehåll, tomma hyllor, vit vägg, brun smutsfläck och taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähyllor, köksskåp, delvis tömt, brun nyans, lite rörigt, vit vägg, en flaska, några glasburkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitköksinredning med spis, kylskåp och öppna skåp innehållande kryddor och torrvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som en horisontell förlängning av imkanalen som troligen är murad i tegel i en murstock till höger.

Troligen kan du lösa det på samma sätt som grannen. Kravet är att det finns en sådan imkanal i kök ovanför platsen för spisen. Ju närmare desto bättre. Installerar du en kolfilterfläkt så behöver imkanalen inte vara exakt över spisen.

Två saker att tänka på:

1. Du behöver tillstånd från styrelsen för att ändra kanalen.
2. 50-talslägenhet gör det troligt att det är en eternitkanal, alltså i asbest. Då kan det vara klokt att fundera på hur den ska demonteras och samlas in.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är säkert ventilation för ett kök, kan rivas. Sen det med att ha en fläkt i en lägenhet. det beror helt på om det är en egen pipa upp till tak. Är det gemensam pipa hela vägen upp från BV så får du inte ha fläkt, bara fläktkåpa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
shit verkar farligt detta, bäst riva skitet då, räcker det med mask eller måste jag blanda in myndigheter osv för det låter jävligt dyrt

edit: partieklmask inte corona mask
 
Ye jag vill helst bara kakla igen det aids hålet helt ärligt jag litar inte på det o luften den drar eller skickar
 
J JohnnyBlazer skrev:
shit verkar farligt detta, bäst riva skitet då, räcker det med mask eller måste jag blanda in myndigheter osv för det låter jävligt dyrt

edit: partieklmask inte corona mask
Behövs inte. En trumma kan brytas ner i bitar om den är av eternitvariant. Det med myndighet är bara om det är ett företag som ska bygga om hos er. Sen prata med värden/föreningen om hur du tänkt.
 
BirgitS
Ta det lugnt och ta reda på fakta först.

Det första du ska göra är att ta kontakt med styrelsen för att få reda på vad du får lov att göra med imkanalen.

Grannens kök ser ju ut att vara från 80-talet så det kan ha varit andra regler då.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JohnnyBlazer skrev:
Ye jag vill helst bara kakla igen det aids hålet helt ärligt jag litar inte på det o luften den drar eller skickar
Det får du ju absolut inte göra. Det måste finnas frånluft i kök.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Tänker antingen kakla igen det o låtsas som inget eller koppla spisfläkten till den som utsug
 
Alright tackar jag avvaktar o snackar med styrelsen först vad de föreslår
 
BirgitS
J JohnnyBlazer skrev:
Tänker antingen kakla igen det o låtsas som inget eller koppla spisfläkten till den som utsug
Med några års mellanrum så görs det en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) och då kommer det en person som går igenom ventilationen i din lägenhet. Om du då inte uppfyller de krav som finns så kommer styrelsen att säga till dig att fixa det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J JohnnyBlazer skrev:
Tänker antingen kakla igen det o låtsas som inget eller koppla spisfläkten till den som utsug
Den tanken ska du nog inte ha och det kan nog bli bra surt efter den dag OVK kommer..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Yes d uppfattat, fick lite panik, nu jag vågar inte ens gå dit. Löser det me styrelsen under veckan
 
Kolla först med brf. Om det är asbets tex samt vad för fläkt du måste ha i din lgh. Tex någon variant av alliansfläkt.

Ett alternativ är kolfilter och sätta frånluftsventil i köket.
 
Claes Sörmland
J JohnnyBlazer skrev:
Yes d uppfattat, fick lite panik, nu jag vågar inte ens gå dit.
Släpp det där, imkanalen utgör ingen fara vare sig den är i eternit eller inte. Det är endast om du börjar slå med slägga på den eller såga med betongsåg i den som det finns skäl att fundera på om den är i eternit. Då kan asbestfibrer frigöras. D v s vill man riva den så är det högst lämpligt att planera hur det ska gå till steg för steg.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.