S sjoelund skrev:
Jo, jag drar ner stora filer från jobbet ibland. Det kan fungera utan tråd, men... om man ska välja att dra rör eller inte? Det är svårt att dra dem senare när man behöver dem och det är svårt att veta om WiFi kommer att räcka. Så jag skulle rekommendera att förbereda för kabel :)
De få gånger jag har behov att ta ner stora filer är det inte jobbrelaterat, men då dunkar jag in en sladd i routern så får jag 100 istället för 70Mbit. Självklart är det bra att ha trådat när det behövs. Men jag föredrar att inte lägga ned tiden och pengarna på det förrän behovet inträder. Bara så att TS får se en annan sida.
 
B Bassrunner skrev:
De få gånger jag har behov att ta ner stora filer är det inte jobbrelaterat, men då dunkar jag in en sladd i routern så får jag 100 istället för 70Mbit. Självklart är det bra att ha trådat när det behövs. Men jag föredrar att inte lägga ned tiden och pengarna på det förrän behovet inträder. Bara så att TS får se en annan sida.
Några hundra Mbit/s är inga problem med trådlöst, oftast är det bredbandet som begränsar hos många med t.ex. 100-250 Mbit/s.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Några hundra Mbit/s är inga problem med trådlöst, oftast är det bredbandet som begränsar hos många med t.ex. 100-250 Mbit/s.
Så är fallet här. Har bara 100.
 
MrJay
tensiden tensiden skrev:
Handlade inte tråden om att tråda uttag eller inte? Har inget med 5G att göra.

Men visst. Om man istället sätter en 5G-router hemma istället för trådad lina ut, hur skiljer sig NAT åt då menar du?
Rekommenderar att du läser TS första inlägg.
 
A AndersS skrev:
Några hundra Mbit/s är inga problem med trådlöst, oftast är det bredbandet som begränsar hos många med t.ex. 100-250 Mbit/s.
Problemet med WiFi är inte hastigheten utan latens. Jag kan få ut mitt abonnemenags 250 Mbit upp+ner via WiFi när jag ställer laptop någon meter från AP och ingen går mellan dem.

Men latensen blir mycket värre med flera klienter som försöker använda samma WiFi AP samtidigt. Netflix och annat kan buffra så det märks inte så mycket, men ett par Zoom-samtal + några strömmar och det blir svårt att höra vad folk säger för latensen är för hög. Fysikens lagar begränsar en lite grann.
 
En annan skillnad är som sagt att WiFi kan fungera: Bra. Bra ibland. Illa. Illa ibland. osv.

Trådat nätverk har bara två lägen (utom i extrema undantagsfall) och de är: Fungerar perfekt. Fungerar inte alls.

I min övernattningslägenhet så blev det tom så illa att TV:n sade till mig: "Anslut mig med kabel." Och då satte WiFi-accesspunkten 1.5 meter från TVn med fri sikt. (Jag blev lite överraskad att någon på Samsung lagt sig till med besväret att lägga in det meddelandet.) En ethernet-kabel senare så fungerar allt naturligtvis helt perfekt.

Så WiFi (liksom allt trådlöst) är variabelt. Kabel är tvärtom extremt stabilt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Det där med 5G kommer slå ut trådat tror jag inte på. Man sa att 2G skulle göra det och sen samma sak med 3G och 4G.
Men nä... Det går ett tag och sen är det för långsamt och ostabilt...
Kabel däremot har tuffat på och är stabilt.

Dra kabel till många platser i huset. Dra det till en dosa bredvid elkontakten så syns den ganska lite.
Och sen dra till uttag där du ska ha accesspunkter för wifi. Accesspunkter är så mycket mer stabilt är detta (skräp) påhitt mesh.
Beroende på storlek av hus så behövs flera AP.

En router, som alla kallar lådan med alla antenner är inte bara en router. Det är ofta en router, en accesspunkt och en switch. Själva routerdelen i denna 'router' är den del som flyttar data till omvärlden. Det är accesspunkten som gör wifi. Den ska du inte ha i garderoben. Den bör sitta på lämpligt plats i tak eller vägg.
Skaffa diskreta sådana. En eller fler per våningsplan. Dessa kan man driva från garderoben, dvs du behöver inte ha strömuttag vid accesspunkten.
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
En annan skillnad är som sagt att WiFi kan fungera: Bra. Bra ibland. Illa. Illa ibland. osv.

Trådat nätverk har bara två lägen (utom i extrema undantagsfall) och de är: Fungerar perfekt. Fungerar inte alls.

I min övernattningslägenhet så blev det tom så illa att TV:n sade till mig: "Anslut mig med kabel." Och då satte WiFi-accesspunkten 1.5 meter från TVn med fri sikt. (Jag blev lite överraskad att någon på Samsung lagt sig till med besväret att lägga in det meddelandet.) En ethernet-kabel senare så fungerar allt naturligtvis helt perfekt.

Så WiFi (liksom allt trådlöst) är variabelt. Kabel är tvärtom extremt stabilt.
Har du som i tidigare inlägg enbart 100Mbit/s på anslutningen, nja skitsamma.;)
 
S sjoelund skrev:
Problemet med WiFi är inte hastigheten utan latens. Jag kan få ut mitt abonnemenags 250 Mbit upp+ner via WiFi när jag ställer laptop någon meter från AP och ingen går mellan dem.

Men latensen blir mycket värre med flera klienter som försöker använda samma WiFi AP samtidigt. Netflix och annat kan buffra så det märks inte så mycket, men ett par Zoom-samtal + några strömmar och det blir svårt att höra vad folk säger för latensen är för hög. Fysikens lagar begränsar en lite grann.
Så är det, men ditt exempel är extremt med flera videomöten och ett antal som streamar någon form av "TV".;)
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Och jag är inte emot varken fiber ( förespråkade det på slutet av 90-talet) eller trådat.:D
 
JanneJanne123
Som numera hemjobbare till 80% har jag satsat på stabilt trådat nätverk med uttag i varje rum. Gjorde om hela källaren och då var det enkelt att sätta uttag i varje rum och sedan gå upp genom taket till strategiska innerväggar på våningen ovanför. Har självklart också ett Wi-Fi med accesspunkter placerade på strategiska platser, men vis av erfarenhet spelar det ingen roll hur bra Wi-Fi man har, man kan ge sig tusan på att det strular just precis när man ska ha det där superviktiga mötet och det slutar med att man får ringa in med mobilen.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som numera hemjobbare till 80% har jag satsat på stabilt trådat nätverk med uttag i varje rum. Gjorde om hela källaren och då var det enkelt att sätta uttag i varje rum och sedan gå upp genom taket till strategiska innerväggar på våningen ovanför. Har självklart också ett Wi-Fi med accesspunkter placerade på strategiska platser, men vis av erfarenhet spelar det ingen roll hur bra Wi-Fi man har, man kan ge sig tusan på att det strular just precis när man ska ha det där superviktiga mötet och det slutar med att man får ringa in med mobilen.
Men om du måste ringa med mobilen, då hjälper ju inte trådat.;)
Mitt råd är att bygga rätt oberoende av tråd ellet trådlöst, samt stabil uppkoppling med rätt kapacitet anslutet mot Internet. Finns väl knappast något som går utanför idag..
 
JanneJanne123
Är inte helt med på vad du menar, mobilen blir alternativet när Wi-Fi strular och man inte har trådat. Nu har jag trådat nätverk för att slippa behöva ha mobilen som dålig backup.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
De få gånger jag har behov att ta ner stora filer är det inte jobbrelaterat, men då dunkar jag in en sladd i routern så får jag 100 istället för 70Mbit. Självklart är det bra att ha trådat när det behövs. Men jag föredrar att inte lägga ned tiden och pengarna på det förrän behovet inträder. Bara så att TS får se en annan sida.
Man kan ju ha en 15 meters kabel beredd att rulla ut om det är sällan. Vi hade den lösningen tills jag bytte telekablarna i väggarna mot datakablar. Lite jobbigt med kabel på golvet om det blir permanent. ;)
 
A AndersS skrev:
Har du som i tidigare inlägg enbart 100Mbit/s på anslutningen, nja skitsamma.;)
Öh, va? I lägenheten är det 100 Mbps (ingår i avgiften). Och det funkade som sagt inte ändå med WiFi. För mycket störningar från grannar även på 5GHz-bandet. I huset har jag mer, men naturligtvis också bättre WiFi-förhållanden (främst pga avstånd till grannar) och bättre täckning med två Ubiquity accesspunkter.

I källare osv. får jag ändå inte garanterat full hastighet till internet, men eftersom jag använder WiFi som det skall användas, dvs för telefoner/ipads osv. som ändå inte behöver några mängder data. Allt annat som kan gå på tråd, gör det. Inklusive Chromecasts.

Och därför så har jag inga problem! :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.