Hej. Jag håller och renovera ett 2 vånings hus. Min fundering är. Ska man dra in något internet uttag idag när wifi är så stabilt som det är? Tänkte bara förse huset så att wifi täcker hela huset. Ett uttag uppe. Enda anledningen jag tänker är i så fall till tv:n. Men jag har streamat via wifi i flera år och det har fungerat bra. Särskillt sista 2 åren kommer jag inte ihåg att det laggat något. Blir inte wifi bara bättre och bättre. Blir kanske så att 5G blir bättre än fiber om några år och alla tar bort sitt fiber? Vill inte borra in internet uttag i mitt ny renoverade hus om de inte behövs i framtiden?
 
Redigerat:
Trådat kommer alltid vara bättre.
Har du barn som spelar datorspel så är trådat att föredra annars spelar det inte så stor roll.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 13 till
  • Laddar…
Mitt stående råd är att dra uttag till fasta enheter. Om man inte har ett specifikt behov bör man ändå projektera för det så att man kan ta med det när man gör en renovering.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Dra nätverkskabel när du har möjligheten.

Bra wifi blir bättre ju mindre det belastas i onödan och trådbundna accesspunkter är en stor fördel.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Det absolut dummaste du kan göra är att förlita dig helt på wifi och skippa ethernet-uttag. I och med att frekvensen ökar för varje iteration av 802.11 standarden så minskar täckningen och förmågan att gå igenom väggar. Jag jobbar inom branchen och trådlös teknik kommer aldrig kunna slå fiber, speciellt GSM/LTE där en lina delas på alla abonnenter anslutna till cellen, vilken gör den extremt otillförlitlig, dessutom får du stora problem med NAT. Vad tror du de sammanbinder sändarna med? Inte är det trådlöst iallafall.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Svar ja. Dra kabel!!!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
Dra kabel till
TV, inbrottslarm, hemautomation, två till varje sovrum, minst 2 uttag till TV i vardagsrum, en accesspunkt per våning. Har säker missat flera men det där är väl en miniminivå om man har väggarna öppna iallafall.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
S svepit skrev:
Hej. Jag håller och renovera ett 2 vånings hus. Min fundering är. Ska man dra in något internet uttag idag när wifi är så stabilt som det är? Tänkte bara förse huset så att wifi täcker hela huset. Ett uttag uppe. Enda anledningen jag tänker är i så fall till tv:n. Men jag har streamat via wifi i flera år och det har fungerat bra. Särskillt sista 2 åren kommer jag inte ihåg att det laggat något. Blir inte wifi bara bättre och bättre. Blir kanske så att 5G blir bättre än fiber om några år och alla tar bort sitt fiber? Vill inte borra in internet uttag i mitt ny renoverade hus om de inte behövs i framtiden?
Även om du kör wifi så ska ju något mata din router och acesspunkt om du har en sådant.
Dra några kablar speciellt mellan våningarna när du ändå håller på och renoverar.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Det viktigaste är att du drar tomrör för nätverk nu när du har möjligheten. Om du sen kommer använda rören för kabel, fiber eller inte alls det får framtiden utvisa.

Det som du vill undvika är att du idag bygger eller rent av gjuter in kablar som inte går att byta ut ifall de blir skadade eller när tekniken utvecklas.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Du skriver " Vill inte borra in internet uttag i mitt ny renoverade hus om de inte behövs i framtiden?"
Det är precis därför du åtminstone ska säkra upp med kanalisation utifrån att vi inte vet framtida behov.
Av vilken orsak vill du inte dra kanalisation, är det estetiskt med doslock eller ev. uttag, kostnad, arbete, etc?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hej. Jag ser nu att samtliga som svarat tycker att man ska dra in uttag i hela huset. Eftersom jag endast hunnit med att riva nedervåningen väggar ännu där kök och vardagsrum är tänkte jag då sätta en router mellan de rummen där jag har ett lönnfack, tomrum i väggen. Det får bli en förgrening till 1 eller 2 uttag i vardagsrummet samt 1 uttag som jag drar upp till övervåningen genom det rör där antenn gått upp och göra om det uttaget till ett internet uttag. Sen får jag väll förgrena det på övervåningen när jag kommer dit. I kök ser jag inga större behov av ett uttag men vad vet jag?
 
A AndersS skrev:
Du skriver " Vill inte borra in internet uttag i mitt ny renoverade hus om de inte behövs i framtiden?"
Det är precis därför du åtminstone ska säkra upp med kanalisation utifrån att vi inte vet framtida behov.
Av vilken orsak vill du inte dra kanalisation, är det estetiskt med doslock eller ev. uttag, kostnad, arbete, etc?
Det är just bara för alla fula håligheter i väggen som blir för all ny teknik som går ur tiden. Tex. Telefon uttag, antenn uttag. Mm
 
S svepit skrev:
Det är just bara för alla fula håligheter i väggen som blir för all ny teknik som går ur tiden. Tex. Telefon uttag, antenn uttag. Mm
Förstår inte "håligheter i väggen"!
Du sätter väl doslock över det som inte används ellet tas bort?
Sedan brukar jag måla eller tapetsera doslocket med samma som finns på väggen. Är det inte el så kan du skippa doslock om du tycker det är hemskt och tapetsera över eller målar du så dra några pappersremsor över och spackla. Men det kräver vis dokumentering för eftervärlden.
 
  • Gilla
adamvc och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett hemmakontor i ett gårdshus och kan tillägga att det första IT-avdelningen på jobbet frågar om när man kontaktar dom är om man sitter på fast uppkoppling eller wifi, VPN-tunneln fungerar helt enkelt väldigt mycket bättre när jag sitter trådad mot nätet så även det är ett argument för att dra kabel. Vi har dessutom gadgets som kräver det - ex solcellsanläggning. Instämmer i kören som sjunger ”dra kabel när du nu har möjlighet”
 
Absolut dra kabel till uttag. Har man tur med wifi fungerar det stabilt, men fler och fler enheter på smalare och smalade band (sämre täckning) är inget positivt. Trådat funkar alltid, minst 100 Mbit/sek

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.