harry73
Y Yrrol skrev:
men det var 11,1% varmare utomhus i år.
Vad betyder det? Hur beräknar man att det är 11,1% varmare? Är det i förhållande till 0 grader Kelvin, eller graddagar eller kanske tempskillnaden mellan utomhus och inomhus?
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Y
harry73 harry73 skrev:
Vad betyder det? Hur beräknar man att det är 11,1% varmare? Är det i förhållande till 0 grader Kelvin, eller graddagar eller kanske tempskillnaden mellan utomhus och inomhus?
Sant, jag skrev fel. Det skulle stå "procentuell skillnad på månadens utomhusmedeltemperatur 2021 och månadens utomhusmedeltemperatur 2022". Det hämtar jag in ifrån en webbsida med mätvärden ifrån lokala väderstationer.
- Jag tycker det är relevant att ha med utomhustemperaturen när man jämför så man ser ifall det är vädret eller åtgärder som gett resultatet.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
1649kWh vs 1901kWh 2021, dvs -13%.
I snitt 2.1 mot 2.4 grader C, så en något kallare december med.
 
harry73
Y Yrrol skrev:
Sant, jag skrev fel. Det skulle stå "procentuell skillnad på månadens utomhusmedeltemperatur 2021 och månadens utomhusmedeltemperatur 2022". Det hämtar jag in ifrån en webbsida med mätvärden ifrån lokala väderstationer.
- Jag tycker det är relevant att ha med utomhustemperaturen när man jämför så man ser ifall det är vädret eller åtgärder som gett resultatet.
Men det är ju inte en relevant parameter. En ökning från 2C till 4C verkar vara 100%, men i Fahrenheit eller Kelvin blir det plötsligt en hel annan ökning. Jag tycker inte heller att en ökning från 4C till 6C är en mindre ökning, men den är plötsligt bara 50%.
Dessutom finns det ingen tydlig koppling mellan procentuell ökning av utetemperatur och procentuell ökning av förbrukning
 
Det är bättre att använda graddagsmetoden, dvs dygnmedeltemperaturen minus 17 grader, sedan summera ihop skillnaden. Nu gäller det att ha tillgång till sådan data. Har precis titta på vädret för Malmö (egen mätstation vid Heleneholm) och nu minns jag inte exakt siffrorna, men något åt detta håll var det för 2022: ca 2600 och 2021 var ca 2800 graddagar, dvs 7 % lägre, utifrån dygnstemp. Normalvärdet för Malmö är 3100 (period 1961-1990).
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det är bättre att använda graddagsmetoden, dvs dygnmedeltemperaturen minus 17 grader, sedan summera ihop skillnaden. Nu gäller det att ha tillgång till sådan data. Har precis titta på vädret för Malmö (egen mätstation vid Heleneholm) och nu minns jag inte exakt siffrorna, men något åt detta håll var det för 2022: ca 2600 och 2021 var ca 2800 graddagar, dvs 7 % lägre, utifrån dygnstemp. Normalvärdet för Malmö är 3100 (period 1961-1990).
Man loggar ju sina hemtemperaturer på temperatur.nu, då får man ju all statistik...
 
Vi sänkte ca 53% från drygt 1000 kWh till 500 kWh i december, hushållsel. Vi har fjärrvärme men har tidigare år kört LLVP regelmässigt pga att det fanns ekonomi i det med vårt tidigare bundna låga elavtal på ca 40 öre/kWh, stod för en rätt stor del av uppvärmningen då till ca 23 grader överallt.

Nu är LLVP avstängd sedan oktober någonstans, så fjv har fått kicka in mer. Dock, intressant nog, låg den på -3% mot föregående år, troligen för att vi dragit ner inomhustemp i de 250 uppvärmda kvadraten till 20 grader där vi är mest och till runt 16 grader i sovrum. Källaren ca 18 grader, badrum tvättstuga 21-22 grader med vattenburen golvvärme vilket känns en smula lyxigt i dagens situation.

För hushållselens del är det alltså en hel del besparing pga avstängd LLVP men även en massa andra åtgärder, stänga av elektronik, kontor, tv-anläggningar helt när de inte används, stänga av en extrafrys som egentligen aldrig användes utan bara innehöll en massa gammalt junk, släcka efter sig, laga mat på gashällar om det är praktiskt istf elplattor. Inte minst, sluta använda gamingdator för daglig kontorsverksamhet och istället köra med ultrasnåla laptopar typ Macbook pro med M1 pro cpu, och liknande - löjligt låg förbrukning normalt typ 5-10 W. En del av besparingen på fjv kommer av att dusha kortare och att ha bytt till moderna bra duschmunstycken med variabelt och fortfarande funktionellt flöde efter behov. Många bäckar små...
 
Sänkt med 48,5%
1772kwh i år och 3442kwh förra året.

Har sänkt innetempersturen, stängt av elgolvvärme, schemalagt lite med innevärmen och satt varmvattenberaden i ecoläge på tider vi inte duschar .

Vissa dagar är det obehagligt kallt hemma.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Sänkte med 43% dec -22 jämfört med dec -21.

Dec -21 1035 kWh
Dec -22 728 kWh


Det jag funderar över är det rörliga elpriset hos Vattenfall i SE3. 365,84 öre för dec -22.
Snittpriset på elbörsen var 269 öre.
Kan det stämma?

Man får ju som kund ett viktat pris varje månad med olika parametrar som påverkar lite olika mycket men det slutpris man får brukar väl ligga på runt 10-20% över snittpriset på elbörsen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Sänkte med 43% dec -22 jämfört med dec -21.

Dec -21 1035 kWh
Dec -22 728 kWh


Det jag funderar över är det rörliga elpriset hos Vattenfall i SE3. 365,84 öre för dec -22.
Snittpriset på elbörsen var 269 öre.
Kan det stämma?

Man får ju som kund ett viktat pris varje månad med olika parametrar som påverkar lite olika mycket men det slutpris man får brukar väl ligga på runt 10-20% över snittpriset på elbörsen.
Mitt viktade snittpris i december var högre än vanligt pga julbak, glögg kväll, matlagningen för julen mm.
 
Stapeldiagram visar månatlig elförbrukning över två år med jämförelse, märkt i kWh.

Har väl generellt sett gjort ett rätt bra år med minskningar (allt utom juli)... Den stora skillnaden är väl egentligen att vi bara värmde poolen från mitten av maj till mitten av augusti 2022.

December var -14% jämfört med i fjol (2915 kWh mot 2409 kWh) med -2.3 grader i medel för 2022 och noll grader 2021 så december har varit kallare 2022.

Sänkt värmekurvan med drygt 2 grader på värmepumpen (bergvärme) och pendlar runt 20 grader inomhus istället för tidigare 21-22 samt att jag har installerat "värme" i takkonvektorn för frikyla som gett betydligt mycket mer effekt ur golvvärmen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt viktade snittpris i december var högre än vanligt pga julbak, glögg kväll, matlagningen för julen mm.
Men det handlar väl inte bara om vad man själv gör utan det är väl snitt och viktningar för geografiska områden.
Samtidigt sker väl sådana aktiviteter mycket på tider utanför dom högintensiva timmarna (8-11 och 16-19). I alla fall om man själv jobbar dagtid. Så varför det helt plötsligt skulle belasta elnätet i ogynsamma tider är ju lite märkligt.
Men det är väl bara ytterligare ett sätt att dölja och baka in sina miljardvinster på ett sätt som ingen utomstående kan ha insikt i och därmed synpunkter på.
 
H hakan_o skrev:
Men det handlar väl inte bara om vad man själv gör utan det är väl snitt och viktningar för geografiska områden.
Samtidigt sker väl sådana aktiviteter mycket på tider utanför dom högintensiva timmarna (8-11 och 16-19). I alla fall om man själv jobbar dagtid. Så varför det helt plötsligt skulle belasta elnätet i ogynsamma tider är ju lite märkligt.
Men det är väl bara ytterligare ett sätt att dölja och baka in sina miljardvinster på ett sätt som ingen utomstående kan ha insikt i och därmed synpunkter på.
Poängen är att just i december så bränner vi svenskar mer el under dyra timmar pga förberedelserna inför jul/nyår och under julfirandet.
 
A
När man sänkt förbrukningen steg för steg och elräkningarna ändå flåsar en i nacken när ska man sätta ned foten och säga det räcker nu.

Vi svenskar sitter vid köksbordet och muttrar och betalar snällt in de skyhöga räkningarna.

De som sitter i riksdag och regering fattar tydligen inte att man ska värna om sina medborgare som får betala bland världens högsta skatter.

Som någon uttryckte sig "vad fan får man för pengarna".
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi ökade elförbrukningen från 400 till 1270 kWh då vi numera endast värmer med en luftvärmepump. Vi stängde av pelletspannan då jag räknade ut att det med de mer än fördubblade pelletspriserna är betydligt billigare att värma med el (och fast elpris).

Kanske dags för pellets-stöd också? Om inte annat just för att folk inte ska öka sin elförbrukning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.