Hej! Jag har målat mitt sovrum med färg som jag inte tål, jag har svårt att andas i rummet, har astma.

Färgen innehåller 5-chloro-2-methyl-4-isothiazolin-3-one + 2 andra liknande gifter, pesticider. Jag behöver bli av med färgen och lukten pga allvarliga allergiska besvär.
Färgen är vattenlöslig och såldes som "non toxic" vilket jag nu lärt mig inte var sant. Den innehåller 3 giftiga kemikalier, så färgen måste bort eller hindras att avge gifter.

Jag har läst att det finns 2 saker att göra:
1. måla över väggen med shellack (men luktar inte det jättemycket? hur lång tid tar det tills den lukten försvinner i så fall?

2. riva ner/slipa bort färgen (vilket jag inte tror fungerar så bra i detta fall, det är en betongvägg som tidigare var målad.

3? men jag har en 3:e ide' vad tror ni om den? att man limmar/tapetserar något ogenomsläppligt på väggen, tex byggplast? våtrumstapet? eller annat? vad tror ni om det?
vilket material skulle man använda då som inte kommer släppa igenom giftiga ångor?
och vilket (ogiftigt) lim?
och vilken typ av färg kan man sedan använda att måla med på det?

Jag känner mig ganska desperat över detta faktiskt, har jag råkat förstöra hela lägenheten nu???
 
Unikt namn
Hur länge sedan var det du målade? Det kan ju krävas någon dags vädring innan lukten går bort.
 
tommib
Vad exakt har du använt för färg? Inomhusfärg brukar väl inte innehålla så mycket konserveringsmedel/pesticider? Min favoritfärg innehåller visserligen exakt samma substans men i extremt låg koncentration. Jag frågar som Unikt namn, när målade du? Jag har aldrig upplevt att inomhusfärg luktar efter några dagar.

Välkommen till forumet!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur länge sedan var det du målade? Det kan ju krävas någon dags vädring innan lukten går bort.
4 veckor
 
tommib tommib skrev:
Vad exakt har du använt för färg? Inomhusfärg brukar väl inte innehålla så mycket konserveringsmedel/pesticider? Min favoritfärg innehåller visserligen exakt samma substans men i extremt låg koncentration. Jag frågar som Unikt namn, när målade du? Jag har aldrig upplevt att inomhusfärg luktar efter några dagar.

Välkommen till forumet!
färgen heter "chalk paint extra opaca, paint everything, www.chalk-paint.it", målat 2 lager för 4 veckor sedan
 
tommib
Orkar inte leta upp ett MSDS för den färgen men det ska finnas för alla kemikalieprodukter inom EU så du borde kunna få en.

Hur du ska gå vidare kan jag inte svara på. Reklamera till tillverkaren är väl ett första steg. Det kommer kompliceras av att det verkar vara ett italienskt företag. Det verkar också orimligt att ett italienskt företag skulle tillverka en färg som avviker från EU-normer om kemikalieanvändning så frågan är exakt vad som är problemet här. På fyra veckor borde all eventuell lukt ha försvunnit för länge sedan.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Orkar inte leta upp ett MSDS för den färgen men det ska finnas för alla kemikalieprodukter inom EU så du borde kunna få en.

Hur du ska gå vidare kan jag inte svara på. Reklamera till tillverkaren är väl ett första steg. Det kommer kompliceras av att det verkar vara ett italienskt företag. Det verkar också orimligt att ett italienskt företag skulle tillverka en färg som avviker från EU-normer om kemikalieanvändning så frågan är exakt vad som är problemet här. På fyra veckor borde all eventuell lukt ha försvunnit för länge sedan.
Jag bryr mig inte så mycket om tillverkaren utan jag vill ha tips på hur jag kan få väggen att sluta lukta så jag kan börja använda sovrummet igen.
Om jag limmar på en vinyltapet över färgen då? skulle det hindra lukten från att komma igenom?
Försöker desperat komma på något som fungerar...
 
tommib
Jag undrar lite om du angriper det här problemet i rätt ände.

Exakt vad är problemet? På vilket sätt yttrar det sig? Hur säker är du på att färgen är problemet? Varför har du fixerat dig vid just detta konserveringsmedel? Sättet du beskriver ditt problem på får mig att dra öronen åt mig lite...

Innan du börjar med synnerligen drastiska åtgärder, som att limma vinyltapet på alla väggar i sovrummet, så bör du utreda exakt vad problemet är. Om det beror på något i färgen är det rimligen ett produktfel och då ska det ersättas av tillverkaren.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Det bästa är nog att fäsa ner till betongen med en renoveringsfräs och sedan hoppas på att det inte är någon som är känslig för damm. Det blir svårt att dammbinda den råa betongen utan någon kemikalie.
 
Man kan ju teoretiskt reagera starkt på de konserveringsmedel som finns i vattenburen färg.

Du kan måla över med shellac. Köp rena flingor och smält i Tröd. Luktar starkt vid målning men bara Tröd och försvinner snabbt. Vädra väl under målning. Sen måla över med ren oljefärg, jag gillar Ottosson matt linoljefärg. Den innehåller bara linolja. pigment och luktfri lösningsmedel, vädra väl ändå.
 
  • Gilla
Ronnja
  • Laddar…
Idé om du vill testa någon mer kreativ lösning och utvärdera den: Måla en lös skiva med färgen och testa sen att måla/täcka den med din valda lösning. Då borde du kunna märka om i alla fall doften försvinner utan att råka förstöra sovrumsväggen.
 
  • Gilla
Ronnja
  • Laddar…
Jag målade mitt sovrum med linoljefärg och det luktade mycket starkt så jag hade dörren stängd och vädrade i 14 dagar och sov i ett annat rum. Efter det var lukten helt borta. Jag hade testat det först innan jag hade gjort något dyrt och arbetsamt som kanske inte behövs.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
M Mörner skrev:
Idé om du vill testa någon mer kreativ lösning och utvärdera den: Måla en lös skiva med färgen och testa sen att måla/täcka den med din valda lösning. Då borde du kunna märka om i alla fall doften försvinner utan att råka förstöra sovrumsväggen.
Tack, det var en väldigt bra idé!
 
Är det ett mindre rum så byt gipsen. Det är ju ändå hälsan vi pratar om.. Vet ej hur bra det är att stänga in eller täcka över gifter men det känns verkligen inte som en bra idé. Annars ring och rådfråga typ Beckers eller Nordsjö om de har någon spärrfärg som kan funka. Finns ju spärrfärger som man använder mot andra gifter som t.ex nikotin,sot, smuts etc. Kanske man kan använda något sånt.
 
  • Gilla
Ronnja
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Man kan ju teoretiskt reagera starkt på de konserveringsmedel som finns i vattenburen färg.

Du kan måla över med shellac. Köp rena flingor och smält i Tröd. Luktar starkt vid målning men bara Tröd och försvinner snabbt. Vädra väl under målning. Sen måla över med ren oljefärg, jag gillar Ottosson matt linoljefärg. Den innehåller bara linolja. pigment och luktfri lösningsmedel, vädra väl ändå.
Tack för konkreta bra tips. Jag visste inte ens man kunde köpa shellack i flingor, var köper man det någonstans? ska man bara hälla T-röd över? hur mycket av varje? eller gör man något annat oxå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.