Använder på vissa ställen gamla 16mm vp-rör ner till gamla teleuttag som jag ska dra nätverkabel i. På grund av detta så kommer jag använda en cat6 slimkabel. Vad jag förstått så behöver jag särskilda keystone för att passa den mindre diametern.
Men hur är det med t.ex. färdiga uttag i exaktserien som använder lexcom om jag inte förstått fel. Och hur ör det med färdiga patchpaneler? Funkar dessa eller blir jag tvungen att köra dessa keystone för slimkabel överallt?
 
Det är möjligt att det finns specifika Cat6 slim uttag, men om du menar Cat6 slim kabeln som är 5,3mm så fungerar vilka jack som helst.
Vissa jack är gjorda för att kunna fästa en tunn stripe runt kabeln, detta kan vara en idé i ditt fall. (För dragavlastning)

Panelerna med färdiga jack och panelerna med hål för Keystone/systemax/etc har ju allt som oftast urtag för stripes på baksidan som ordnar med dragavlastning.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det är möjligt att det finns specifika Cat6 slim uttag, men om du menar Cat6 slim kabeln som är 5,3mm så fungerar vilka jack som helst.
Vissa jack är gjorda för att kunna fästa en tunn stripe runt kabeln, detta kan vara en idé i ditt fall. (För dragavlastning)

Panelerna med färdiga jack och panelerna med hål för Keystone/systemax/etc har ju allt som oftast urtag för stripes på baksidan som ordnar med dragavlastning.
Okej. Jag har tittat på både den som är 5.3m.m. och denna som är 4.1m.m https://www.direktronik.se/direktro...abel-metervara/installationskabel-cat.6-slim/
Det var på denna sida det står att man måste använda en speciell keystone.
Läste även på Dustin att några haft problem att få bra kontakt p.g.a. den mindre kabelarean.
https://www.dustinhome.se/product/5011174284/bulkkabel-slim?tab=reviews

Men det kanske inte är något problem om man använder den som är 5.3m.m?
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Okej. Jag har tittat på både den som är 5.3m.m. och denna som är 4.1m.m [länk]
Det var på denna sida det står att man måste använda en speciell keystone.
Läste även på Dustin att några haft problem att få bra kontakt p.g.a. den mindre kabelarean.
[länk]

Men det kanske inte är något problem om man använder den som är 5.3m.m?
De flesta Cat6 Jack specificerar att de funkar till 22-26awg.
Men helt korrekt, 28awg är såpass tunn att det finns specifika jack
 
Varför inte bara köra på cat5e om du ändå inte ska köra med riktig cat6?

På kortare avstånd (<100m) fixar cat5e gigabit, kommer du verkligen behöva mer än det?
 
H hapazard skrev:
Varför inte bara köra på cat5e om du ändå inte ska köra med riktig cat6?
Är inte speccen bättre på cat6slim jämfört med cat5e?
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Exempel på 5,3mm kabel som inte tummar på ledarnas tjocklek;
[länk]
Tack!
 
T Tompafix skrev:
Är inte speccen bättre på cat6slim jämfört med cat5e?
Kankse, men kommer du behöva mer än gigabit?
 
C
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
De flesta Cat6 Jack specificerar att de funkar till 22-26awg.
Värt att notera är dock att Actassi S-One, om det nu är de jacken TS önskar använda, så vitt jag kan se bara är specade för AWG 24-23. Dessa jack har åtminstone i vissa utföranden även en inbyggd "snabb-dragavlastning" som förutsätter en viss ytterdiameter på kabeln. Faktum är att den i princip inte ens fungerar med Schneiders egen standardkabel. Inte de allra bästa jacken på marknaden enligt min åsikt.
 
H hapazard skrev:
Kankse, men kommer du behöva mer än gigabit?
Kan någon säga säkert vad man kan tänkas behöva om säg 25 år? Sant eller inte men "640K ought to be enough for anybody" borde ha lärt oss att det är svårt att spå om framtiden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan någon säga säkert vad man kan tänkas behöva om säg 25 år? Sant eller inte men "640K ought to be enough for anybody" borde ha lärt oss att det är svårt att spå om framtiden.
Nu är det ju inga extrema skillnader mellan cat5e och cat6. Och att framtidsäkra är svårt, den som drog koaxialkabel till alla rum för 30 år sedan kan ju teoretiskt köra gigabit över den, men dyra adaptrar så det gör nog ingen (men används ju mycket i flerbostadshus för bredband på kabel tv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.