A ati skrev:
Skapar incitament att faktiskt jobba med andra ord :)
Med min månadslön före skatt på knappa 27 000 får jag ha dubbla heltidsjobb för att lyckas betala statlig skatt - tycker inte mitt jobb är mindre värt fast det inte är välbetalt... tror många är med mig på min sida av den gränsen
 
  • Gilla
Guzzi och 11 till
  • Laddar…
M marieed2 skrev:
Med min månadslön före skatt på knappa 27 000 får jag ha dubbla heltidsjobb för att lyckas betala statlig skatt - tycker inte mitt jobb är mindre värt fast det inte är välbetalt... tror många är med mig på min sida av den gränsen
Verkar handla om 13-14% av Sveriges låntagare som betalar statlig skatt. Bra för dem iaf.....
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Fantastiskt. Jag som just undrade vad jag ville betala mer skatt för.
Går det att ansöka om att få betala mer elskatt? Jag är sugen på att slanta in lite till.
 
  • Haha
Oskick och 1 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Går det att ansöka om att få betala mer elskatt? Jag är sugen på att slanta in lite till.
Inte mera skatt i procent, men du kan förbruka mera el om grannen har hönshus du kan be om att få värma lite.;)
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M
C Conqvist skrev:
Går det att ansöka om att få betala mer elskatt? Jag är sugen på att slanta in lite till.
Elskatt är nog svårt men vanlig skatt är väldigt enkelt, bara att hitta på lite extra obeskattade inkomster när du gör deklarationen. Märkligt nog verkar inte en endaste av alla förmögna vänstertyckare ha kommit på det utan måste i stället skriva snyftkolumner i Aftonbladet om hur orättvist det är att de inte får betala mer skatt, de har ju råd!
 
  • Gilla
  • Älska
TomasNil och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
vi får trösta oss med att begravningsavgiften sänks med 0,3 öre nästa år

Begravningsavgiften sänks 2023 - Kammarkollegiet
För dig som tjänar 100:- om året ja. För oss andra blir sänkningen många fler ören.
 
  • Haha
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
S
A ati skrev:
Skapar incitament att faktiskt jobba med andra ord :)
Nä va? Incitament att jobba har det inte funnits på länge. De som jobbar hårdast är de som får lägst lön. Kolla sjuksköterskor, hantverkare osv. Osv. Att nå upp till statlig skatt är inte ens på kartan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Verkar handla om 13-14% av Sveriges låntagare som betalar statlig skatt. Bra för dem iaf.....
Såg inte att rättstavningen ändrade men det ska stå löntagare såklart….
 
M marieed2 skrev:
Med min månadslön före skatt på knappa 27 000 får jag ha dubbla heltidsjobb för att lyckas betala statlig skatt - tycker inte mitt jobb är mindre värt fast det inte är välbetalt... tror många är med mig på min sida av den gränsen
Jamen då vet ju du redan hur underbart det är att inte bli dubbelbeskattad. Gläds åt dina medmänniskor istället på samma sätt som du gör när exempelvis pensionen höjs, något som heller inte påverkar dig.

Ingen vinner något på att öppet ha en missunnsam jante-inställning mot en utvald folkgrupp. Oavsett folkgrupp. Du bidrar bara med segregation.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
För oss andra blir sänkningen många fler ören.
då får jag gratulera er till alla ören ni får
 
N
Största höjningen av elskatten på många många år. Givetvis p.g.a. indexuppräkningen och den höga inflationen.
En idé hade ju varit att pausa indexeringen när läget är som det är på elmarknaden men det är väl viktigare att få in pengar till statskassan (finns ju många svarta hål att stoppa i där).
 
N
Appendix Appendix skrev:
Samtidigt höjs en del brytpunkter för andra skatter så det är lite gungr och karuseller :)

Blir en liten förbättring i att fler slipper statlig skatt
Tyvärr är det många som inte får ta del av gungorna utan enbart av karusellen.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
C
R Rubb skrev:
[länk]

1 år sedan
Dålig hållbarhetstid på det valfläsket... :lying:
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
T tergo skrev:
begravningsavgiften sänks
Å den kommer man ju aldrig undan, inte ens om man har egen kompost..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.