Hej,

har just byggt ny villa och har helt glömt bort hemförsäkringen.

Har ni några tips om vilket bolag jag bör välja?
Vilket är billigast och bäst?

Hoppas på snabba svarr eftersom jag måste teckna imorrn redan... :(
 
Min fru är lärare, de har en helt oslagbar försäkring via facket. Nu var det visserligen typ 2 år sedan vi jämförde sist, men då skillde det ca 1500 per år. Så om du har den möjligheten så är det värt att kolla upp.

En del mindre "konstiga" bolag kan vara billiga men strula mer om det blir en skada. Det var någon här i ett inlägg för ett tag sedan som skulle få stå för skadeutredningen själv efter en vattenskada (alltså själv betala en besiktningsman).

Har en släkting som råkade ut för att hyreshuset han bodde i brann ner, Brandkåren fixade fram ett hotellrum åt honom som bolaget sedan försökte vägra betala för. Det var Lita som jag tror har gått upp i Länsförsäkringar senare. Där var strul med varje detalj för honom. De mer kända bolagen hade egen saneringspersonal på brandplatsen redan strax efter att brandkåren hade börjat släcka, och tog hand om möbler och annat som brandmännen räddade ut ur huset.
 
www.insplanet.com

ger dig snabbt och bekvämt den billigaste försäkringen för hus, bil mm
 
Vår erfarenhet är att det lönar sig att förhandla. Vi fick först ett pris på nästan 5000:- för heårsförsäkring från Trygghansa. På IF erbjöd de samma villkor men 1000:- billigare. På länsförsäkringar erbjöd de samma villkor för 3600:-, för vi fick rabatt för att vi är med i LR. Då ringde vi tillbaka till Trygghansa och sa att vi vill ha alla föräkringar på samma ställe, så det är ju synd att vi måste flytta alla våra försäkringar från er till Länsförsäkringar bara för att ni har så dyra villaförsäkringar...Då ville de veta vad Länsförsäkringar hade gett för pris, och då sa vi 3500.- Då gick Trygghansa ner till 3200:- för samma försäkring som de tidigare ville ha 5000:- för...!
 
Jag har läst lite om ett försäkringsbolag som heter Vesta. De har ett bra pris och bra villkor.
Vesta.se
 
Hej!
Om ni ska jämföra så kolla att ni jämför samma försäkring.
Det är mycket som skiljer..jag tecknade salus ansvar på grund av att de hade fullvärde på både hus och lösöre, många kanske är underförsäkrade på lösöret och då vid en skada så får man inte ut för allting.
Allrisken är också en sådan del som brukar skilja, har man en bra sådan del så behöver man i regel aldrig teckna tillvalförsäkringar när man köper dator mm.
 
Ylva_P skrev:
Vår erfarenhet är att det lönar sig att förhandla. Vi fick först ett pris på nästan 5000:- för heårsförsäkring från Trygghansa. På IF erbjöd de samma villkor men 1000:- billigare. På länsförsäkringar erbjöd de samma villkor för 3600:-, för vi fick rabatt för att vi är med i LR. Då ringde vi tillbaka till Trygghansa och sa att vi vill ha alla föräkringar på samma ställe, så det är ju synd att vi måste flytta alla våra försäkringar från er till Länsförsäkringar bara för att ni har så dyra villaförsäkringar...Då ville de veta vad Länsförsäkringar hade gett för pris, och då sa vi 3500.- Då gick Trygghansa ner till 3200:- för samma försäkring som de tidigare ville ha 5000:- för...!
Talar ju bara om hur sjuk den marknaden är. Sänker man priset så mycket som 30 procent rakt av då har dom ju försökt lura er i första läget.......

Det där med att klumpa ihop alla försäkringar och få rabatter hit och dit tror jag inte lönar sig särskilt mycket, tvärtom.
I vårat fall så lönar det sig att plocka olika försäkringar från olika bolag där det är billigast, jag har kollat.


Kan som en anekdot berätta att ett företag på orten skulle bygga ny lokal och hörde med sin bank sedan 25 år vad det skulle kosta med räntor amorteringar och så. Dom fick ett pris, men bestämde sig för att kolla med en konkurrent, mest för att se vad som skiljde till deras banks fördel.
Dom fick en smärre chock när dom fick offerten då den var betydligt billigare så i samma stund så flyttade dom samtliga affärer till den nya banken.

när sedan kvinnan på bank 1 ringde åter bad hon att få lämna ny offert då hörde att hon fått motbud, men företaget sa tack och nej tack :har vi varit kund i 25 år accepterar vi inte att bli blåsta!! riktigt sur blev hon kan jag säga.
 
Glöm Insplanet, det är pajaser som säljer försäkringar i små bolag med stundtals rätt så märkliga villkor. En gång var jag tvungen att gå med i Motorförarnas helnykterhetsförbund så kunde jag minsann få en billig försäkring. Jag vägrade.

Kolla istället upp 3-4st av de stora bolagen på marknaden, typ Folksam, Länsförsäkringar, If & Trygg-Hansa. Det kan variera stort mellan dem, men den som är billigast där lär inte vara mycket dyrare än den "billigaste" på marknaden.
 
Förväxlar ni inte hemförsäkringen (som Jimbo frågar om) med villaförsäkring nu? Jag tycker att 5000 och redan 3500 är svindyrt. Jag betalar bara knappt 1000 spänn för hemförsäkring hos Folksam.
 
pappskallen skrev:
Det där med att klumpa ihop alla försäkringar och få rabatter hit och dit tror jag inte lönar sig särskilt mycket, tvärtom.
I vårat fall så lönar det sig att plocka olika försäkringar från olika bolag där det är billigast, jag har kollat.
I vårt fall var det raka motsatsen. Genom att ha våra lån i Nordea, och dessutom teckna våra försäkringar i Vesta (Nordeas samarbetspartner) lyckades vi få mycket bra ränterabatter + mycket billigare försäkringar än någon annanstans. Bara fördelar!
 
Moderna försäkringar är jag nöjd med, de agerade väldigt bra när vi fick en vattenskada i källarförrådet.
 
Swetrot skrev:
Glöm Insplanet, det är pajaser som säljer försäkringar i små bolag med stundtals rätt så märkliga villkor. En gång var jag tvungen att gå med i Motorförarnas helnykterhetsförbund så kunde jag minsann få en billig försäkring. Jag vägrade.

Kolla istället upp 3-4st av de stora bolagen på marknaden, typ Folksam, Länsförsäkringar, If & Trygg-Hansa. Det kan variera stort mellan dem, men den som är billigast där lär inte vara mycket dyrare än den "billigaste" på marknaden.
Jag håller till viss del med, men inte fullt ut. Min rekommendation är att kolla med de stora försäkringsbolagen + Insplanet som har mäklar många små bolag. Gör man det har man skannat marknaden på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.