Att söka efter ett hus eller fritidshus är som alla känner till en emotionell berg och dalbana. Första intrycket när man ser annonsen första gången, första gången man besöker platsen, visningen och ev budgivningen är omtumlande och känslofyllt. När sedan alla blir blåsta på konfekten, dvs köpet så känner man sig snopen och irriterad. Visste inte riktigt var jag ska kanalisera den så den hamnade här.

Följande inträffade mig och tre andra budgivare.
Ett mycket intressant objekt kom ut på Hemnet för ca 6 veckor sedan. Fritidshus med enskilt läge vid en sjö på behagligt avstånd från vår bostad.
Var där och tittade en gång före visning, var på visning och även en gång efter visning. Ett ställe vi ville ha och förhoppning att det skulle rymmas inom vår budget.
Priset var satt till 890' och två veckor innan visning lade budgivare 1 775'.
Dagarna efter visning gick och inga fler bud lades men mäklaren var på om att lägga bud och att flera kommer att lägga bud. Helgen efter visning gör vi mäklaren glad lägger 800'. Därefter dröjer det några dagar innan budgivare 3 och 4 kommer in och lägger bud så att det hamnar på 850'
Efter några dagars funderande bestämmer vi oss för att vi höjer vår budget och budar men budgivare 3 svarar hela tiden så att budet kommer upp i 950' vilket är vårt max.
Där ligger det i två dagar till budgivare 4 lägger 1 miljon.
Tar några dagar och sedan är det borta från Hemnet och vi har accepterat och släppt det.

När det kommer ut som sålt så är slutpriset 712'!
Självklart undrar vi vad som har hänt och jag kontaktar mäklaren som ringer upp några dagar senare.
I mina ögon utspelar sig ett mycket märkligt samtal med många märkliga förklaringar till vad som hänt.
Den korta versionen är att en svåger till säljaren hörde av sig när ledande bud var 950' så ville säljaren hellre sälja till släktingen. Jag vet, det är helt ok för säljaren att välja köpare.
Budet på 1 miljon kom in senare enligt mäklaren och då var affären redan klar.
På frågan om varför slutpriset hamnade där det gjorde så svarade mäklaren att svågern hade en skuld till säljaren som de valde att lägga in i affären. Jag reagerade givetvis på detta och frågade hur mäklaren kunde godkänna detta och svaret var att annars får jag inte betalt. Har inte mäklaren medverkat till skatteplanering då säljaren får lägre reavinstskatt med detta upplägg?
Jag frågade om köparen fanns med i budlistan. Så var fallet enligt mäklaren, hade lagt ett bud på 550'som inte accepterades av säljaren och därför inte redovisats i annonsen på Hemnet.

Som sagt, känslorna flödar. Känns irriterande att bli intresserad av ett objekt och hamna i något som verkar vara en värdering. Känns iofs osmart upplägg om mäklaren ska ha sina 5% för försäljningen istället för att ha ett lägre arvode för det kameral mellan säljaren och svågern.

Värt att gå vidare med detta till FMI?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Finns det inte en revers skriven så har lånet aldrig existerat då ord kommer stå mot ord och säljaren kanske bara ville vara schysst och sänkte priset...

Ang. skatteplanering så träder köparen in i ett sämre läge då han kommer få betala mer skatt om/när han säljer fastigheten med anledning av det lägre anskaffningsvärdet. Således kommer skatten in tillslut.

Dessutom låter det som att det var säljaren hade en skuld till släktingen om priset sänktes från 1mnkr till 712 tkr?
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
B Bogeymannen skrev:
Att söka efter ett hus eller fritidshus är som alla känner till en emotionell berg och dalbana. Första intrycket när man ser annonsen första gången, första gången man besöker platsen, visningen och ev budgivningen är omtumlande och känslofyllt. När sedan alla blir blåsta på konfekten, dvs köpet så känner man sig snopen och irriterad. Visste inte riktigt var jag ska kanalisera den så den hamnade här.

Följande inträffade mig och tre andra budgivare.
Ett mycket intressant objekt kom ut på Hemnet för ca 6 veckor sedan. Fritidshus med enskilt läge vid en sjö på behagligt avstånd från vår bostad.
Var där och tittade en gång före visning, var på visning och även en gång efter visning. Ett ställe vi ville ha och förhoppning att det skulle rymmas inom vår budget.
Priset var satt till 890' och två veckor innan visning lade budgivare 1 775'.
Dagarna efter visning gick och inga fler bud lades men mäklaren var på om att lägga bud och att flera kommer att lägga bud. Helgen efter visning gör vi mäklaren glad lägger 800'. Därefter dröjer det några dagar innan budgivare 3 och 4 kommer in och lägger bud så att det hamnar på 850'
Efter några dagars funderande bestämmer vi oss för att vi höjer vår budget och budar men budgivare 3 svarar hela tiden så att budet kommer upp i 950' vilket är vårt max.
Där ligger det i två dagar till budgivare 4 lägger 1 miljon.
Tar några dagar och sedan är det borta från Hemnet och vi har accepterat och släppt det.

När det kommer ut som sålt så är slutpriset 712'!
Självklart undrar vi vad som har hänt och jag kontaktar mäklaren som ringer upp några dagar senare.
I mina ögon utspelar sig ett mycket märkligt samtal med många märkliga förklaringar till vad som hänt.
Den korta versionen är att en svåger till säljaren hörde av sig när ledande bud var 950' så ville säljaren hellre sälja till släktingen. Jag vet, det är helt ok för säljaren att välja köpare.
Budet på 1 miljon kom in senare enligt mäklaren och då var affären redan klar.
På frågan om varför slutpriset hamnade där det gjorde så svarade mäklaren att svågern hade en skuld till säljaren som de valde att lägga in i affären. Jag reagerade givetvis på detta och frågade hur mäklaren kunde godkänna detta och svaret var att annars får jag inte betalt. Har inte mäklaren medverkat till skatteplanering då säljaren får lägre reavinstskatt med detta upplägg?
Jag frågade om köparen fanns med i budlistan. Så var fallet enligt mäklaren, hade lagt ett bud på 550'som inte accepterades av säljaren och därför inte redovisats i annonsen på Hemnet.

Som sagt, känslorna flödar. Känns irriterande att bli intresserad av ett objekt och hamna i något som verkar vara en värdering. Känns iofs osmart upplägg om mäklaren ska ha sina 5% för försäljningen istället för att ha ett lägre arvode för det kameral mellan säljaren och svågern.

Värt att gå vidare med detta till FMI?
Tyvärr är det ju så att säljaren bestämmer vem hen vill sälja till.
Mäklaren har ju ett kontrakt med säljaren, så denne kan inte gå utanför et hursomhelst, så att det i detta fallet landade som det gjorde känns väl inte så konsigt ?

Även om det förstås är surt för er. Men ni hade ju inte fått stugan inom er budget oavsett eftersom säljaren antagligen hade valt svågern ändå ?
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tyvärr är det ju så att säljaren bestämmer vem hen vill sälja till.
Mäklaren har ju ett kontrakt med säljaren, så denne kan inte gå utanför et hursomhelst, så att det i detta fallet landade som det gjorde känns väl inte så konsigt ?

Även om det förstås är surt för er. Men ni hade ju inte fått stugan inom er budget oavsett eftersom säljaren antagligen hade valt svågern ändå ?
Ja visst är det så. Vi hade släppt det tidigare men att ha lagt ned tid och känslor på nåt som kanske var uppgjort innan skaver.
 
C
Råkade ut för samma sak en gång. Efter avslutad budgivning såldes huset till en utomstående.
Nu hade vi inte ledande budet, men om man hade varit den som vunnit budgivningen hade man ju blivit j-kligt snopen. Till och med mäklaren var märkbart irriterad. J-kla ofog att låtsas att huset är till salu, men inte så mycket annat att säga om det egentligen.
 
  • Gilla
Tthz och 2 till
  • Laddar…
Rätt vanligt sätt att komma överens om marknadspris när någon i släkten skall köpa.
 
  • Gilla
freddan83 och 7 till
  • Laddar…
C
T topmount skrev:
Rätt vanligt sätt att komma överens om marknadspris när någon i släkten skall köpa.
Är det verkligen så? Är ju vanligt inte minst vid arvsskiften att en släkting köper ut de övriga, men det är inte ofta man hör talas om att man lägger ut huset på marknaden med mäklare, annonsering, visningar, budgivning och allt vad det innebär, bara för att fastställa marknadsvärdet. Det man snarare hör är att man gör en eller flera värderingar genom mäklare/värderingsman. De flesta förstår nog att det inte blir rättvist ner till sista tusenlappen hur man än gör.
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Om det upptäcks att försäljningsbeloppet på avtalet som skickas in till lantmäteriet inte stämmer med verkligheten så gäller inte lagfarten och köpet går tillbaka.

Dags för ett anonymt tips?
 
E Eld skrev:
Om det upptäcks att försäljningsbeloppet på avtalet som skickas in till lantmäteriet inte stämmer med verkligheten så gäller inte lagfarten och köpet går tillbaka.

Dags för ett anonymt tips?
Vem ska häva köpet om både säljaren och köparen är överens och nöjda?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Bara släpp och gå vidare i livet.
Har tittat på 2 fastigheter som vi budat och vunnit men som sedan gått till annan köpare.

I fastighet 1 så ville ett av barnen köpa, skumt att det ens kom ut till försäljning...

Fastighet 2 så budade vi och vid varje bud så va det 1 som la exakt samma bud som vi.
Vi stannade och då sa mäklaren att den som lägger samma bud är grannens barn som blivit lovad fastigheten om de lägger samma bud som den som vinner.
Då la vi vårat max och därefter la grannen samma summa.
Jäkligt surt men bara att gå vidare.
Vi budar nu på fastighet 3 som jag hoppas vi ska vinna.....
 
  • Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem ska häva köpet om både säljaren och köparen är överens och nöjda?
Ser nu att lagen har ändrats. För köp som gjordes innan den 1 juli 1992 blev köpet ogiltigt om köpesumman i köpehandlingen var fel. För köp efter detta datum gäller att överenskommelsen vid sidan av köpehandlingen blir ogiltig.

Såvitt jag förstått finns ingen preskriptionstid för felaktiga lagfarter så köp kan ogiltigförklaras decennier i efterhand.
 
Trist, det där har jag hört talas om. Person som hade fritidshus i skärgården. Lägger ut det till försäljning och folk budar. När sista budet är lagt så drar de tillbaka huset och säljer till sin kompis som hela tiden väntat i kulisserna.
 
C cpalm skrev:
Är det verkligen så? Är ju vanligt inte minst vid arvsskiften att en släkting köper ut de övriga, men det är inte ofta man hör talas om att man lägger ut huset på marknaden med mäklare, annonsering, visningar, budgivning och allt vad det innebär, bara för att fastställa marknadsvärdet. Det man snarare hör är att man gör en eller flera värderingar genom mäklare/värderingsman. De flesta förstår nog att det inte blir rättvist ner till sista tusenlappen hur man än gör.
Kanske skulle sagt förekommande istället för vanligt, har i alla fall råkat ut för det två gånger. Beror säkert också på var man bor och vilka objekt. På en överhettad storstads marknad skiljde de ju ofta flera hundratusen mellan värdering och försäljningspris, så de gäller ju inte riktigt rättvist till sista tusenlappen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Släpp och gå vidare. Det kommer ut nya objekt.
Att säljaren säljer till någon annan än högste budgivare är inget att göra åt, lika så om det säljs för 712 istället för miljonen är inget du kan påverka vare sig om det är gamla skulder inblandade eller inte...
Vet ett dödsbo som värderade genom att lägga ut huset tillsalu och sedan köpte en arvinge ut de andra med högsta bud som värde. Så det upplägget förekommer. Sen att det skapar falska förhoppningar hos andra är baksidan tyvärr.

Har lärt mig genom åren att inget är klart innan pappren är påskrivna... Exakt vad som helst kan hända på sluttampen...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
V
B Bogeymannen skrev:
Att söka efter ett hus eller fritidshus är som alla känner till en emotionell berg och dalbana. Första intrycket när man ser annonsen första gången, första gången man besöker platsen, visningen och ev budgivningen är omtumlande och känslofyllt. När sedan alla blir blåsta på konfekten, dvs köpet så känner man sig snopen och irriterad. Visste inte riktigt var jag ska kanalisera den så den hamnade här.

Följande inträffade mig och tre andra budgivare.
Ett mycket intressant objekt kom ut på Hemnet för ca 6 veckor sedan. Fritidshus med enskilt läge vid en sjö på behagligt avstånd från vår bostad.
Var där och tittade en gång före visning, var på visning och även en gång efter visning. Ett ställe vi ville ha och förhoppning att det skulle rymmas inom vår budget.
Priset var satt till 890' och två veckor innan visning lade budgivare 1 775'.
Dagarna efter visning gick och inga fler bud lades men mäklaren var på om att lägga bud och att flera kommer att lägga bud. Helgen efter visning gör vi mäklaren glad lägger 800'. Därefter dröjer det några dagar innan budgivare 3 och 4 kommer in och lägger bud så att det hamnar på 850'
Efter några dagars funderande bestämmer vi oss för att vi höjer vår budget och budar men budgivare 3 svarar hela tiden så att budet kommer upp i 950' vilket är vårt max.
Där ligger det i två dagar till budgivare 4 lägger 1 miljon.
Tar några dagar och sedan är det borta från Hemnet och vi har accepterat och släppt det.

När det kommer ut som sålt så är slutpriset 712'!
Självklart undrar vi vad som har hänt och jag kontaktar mäklaren som ringer upp några dagar senare.
I mina ögon utspelar sig ett mycket märkligt samtal med många märkliga förklaringar till vad som hänt.
Den korta versionen är att en svåger till säljaren hörde av sig när ledande bud var 950' så ville säljaren hellre sälja till släktingen. Jag vet, det är helt ok för säljaren att välja köpare.
Budet på 1 miljon kom in senare enligt mäklaren och då var affären redan klar.
På frågan om varför slutpriset hamnade där det gjorde så svarade mäklaren att svågern hade en skuld till säljaren som de valde att lägga in i affären. Jag reagerade givetvis på detta och frågade hur mäklaren kunde godkänna detta och svaret var att annars får jag inte betalt. Har inte mäklaren medverkat till skatteplanering då säljaren får lägre reavinstskatt med detta upplägg?
Jag frågade om köparen fanns med i budlistan. Så var fallet enligt mäklaren, hade lagt ett bud på 550'som inte accepterades av säljaren och därför inte redovisats i annonsen på Hemnet.

Som sagt, känslorna flödar. Känns irriterande att bli intresserad av ett objekt och hamna i något som verkar vara en värdering. Känns iofs osmart upplägg om mäklaren ska ha sina 5% för försäljningen istället för att ha ett lägre arvode för det kameral mellan säljaren och svågern.

Värt att gå vidare med detta till FMI?
Men lägg ner

Säljaren säljer till vem den vill.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.