Det har blivit aktuellt för mig och min lilla familj att bygga hus. Våra krav är att det ska vara snyggt, billig, modernt och praktiskt, men även rätt snabbmonterat. Jag är själv estet ut i fingerspetsarna, medan min sambo är mest praktisk. Nu försöker vi hitta en balans mellan dessa två för att kunna skapa ett hus som passar oss båda.

Utifrån våra kriterier har jag ett förslag på ett enkelt hus som jag tror skulle vara rätt billigt och enkelt att bygga (se mycket enkel skiss nedan och tänk att byggnaden även har ett tak med 38 eller 45 graders lutning) . Jag har fastnat för prefabricerad betong eftersom det är så vackert och tycks ha en hel rad andra fördelar. Husets innermått är i stort sett 6x12m, med ett loft över halva ytan. De enda gjutna innerväggarna kommer utgöra badrummet samt att en av dessa tre kommer vara aningen färlängd (för att ge mer plats åt köket och avskilja den privata ytan från den allmänna). Resten av väggarna kommer antingen uppföras senare i trä eller utformas av garderobssystem. Under loftet kommer hallen, badrummet, gästrum och arbetsrum finnas, och i delen med full takhöjd kommer kök och vardagsrum ta plats. Loftet kommer vara indelat i två delar, med "barnrum" längst in och vårt "sovloft" längst ut (jag hatar att sova i slutna utrymmen och därför passar ett öppet loft oss bäst). Jag älskar både utseendet och känslan av betong, så alla ytor kommer få vara obehandlade (så långt det går), bortsett från fasaden om inte detaljplanen godkänner betongfasad.

För att göra detta bygge så billigt och enkelt som möjligt har jag några frågor vi måste få svar på innan vi planerar vidare:

1. Går det att gjuta all VVS och VA i golvet, så att inget måste dras i väggarna? Eldosorna kommer alltså antingen dras upp utanpå väggen eller så kommer de placeras på eller precis intill golvet. Alla vattenledningar kommer vara täckta av kök och badrumsinredning, så de kommer inte synas fast de inte är indragna i väggarna. Vi har även tänkt gjuta in golvvärme på nedre plan, behövs det även på övre plan? Kök och badrum kommer stå vägg i vägg, för att alla avlopp och ledningar ska vara samlade på ett ställe.

2. Hur stora element är billigast att bygga med? Och hur kan man på billigaste sett integrera fönstren? Vi tänker ett fåtal stora fönster istället för massa små. Kan man "lämna bort" "pusselbitar" och ersätta dem med fönster, om man t.ex. använder sig av ett standardmått som man "pusslar" ihop? Eller är det bättre att "hålen" "gjuts in" redan i fabriken?

3. Hur mycket dyrare är prefabricerade betongelement i jämförelse med platsgjutet? Och hur pass mycket mera jobb är det med det sistnämnda? Blir färdiga träelement MYCKET billigare?

4. Skulle det löna sig att även gjuta loft, takstolar och tak i betong, eller är det bättre att bygga det trä?

5. Vi skulle bygga i Västerbotten och vi är medvetna om att väggarna måste vara väldigt tjocka för att U-värdet ska godkännas, men jag tycker tjocka väggar som skapar ett djup vid fönstren är riktigt snyggt (så vackert att t.ex. placera en liten bänk där eller varför inte stora krukväxter?!).

6. Var sulle ni placera trappan och hurdan trappa skulle ni välja? Hur brant trappa vågar man ha med en tvååring i huset? Vi skulle självklart ha grindar både nertill och upptill för att hon inte skulle kunna leka i trappan.

7. Finns det något annat viktigt att tänka på om man vill bygga i betong? Är man helt dum i huvudet om man ger sig på ett sådant projekt?

Vi skulle vara så tacksamma för svar, känns som att hur vi än googlar så kommer vi inte fram till nånting!
 
  • 3D-skiss av enplanshus med öppen planlösning, kök, vardagsrum och loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Loftet skulle se ut ungefär såhär, och "räcket" skulle vara ribbor i olika tjocklekar placerat med oregelbundna mellanrum. Mycket enkelt alltså.
 
  • 3D-rendering av ett loftutrymme med synliga takbjälkar och enkel plattform utan räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På ett såhär litet projekt är troligen prefab 50% dyrare. Det är dock en höftning, men inte taget helt ur tomma luften.
Hur tänker ni er isolera väggarna? Låter som att ni borde ha sandwichväggar. Går även att platsgjuta, men då används sprutbetong.
Mycket blir enklare med platsgjutet, men tar givetvis lite längre tid.
Finns det ens plats hos er för att bygga med prefab till att börja med?

Det kommer inte gå att gjuta takstolar, antingen blir det plant tak eller så får ni bygga med takstolar i trä.

VVS och el i golvet är inga konstigheter, men känns däremot konstigt att planera för att dra allt utanpåliggande.

Att ha med ursparningar för fönster från fabrik är i princip ett måste, det blir väldigt mycket jobb i efterhand annars. Men fönsterna i sig sätts givetvis in i senare skede.
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Jag tycker det är fantastiskt roligt med någon som tänker fritt och annorlunda! Ett litet hus med entresolplan känns också som ett bra koncept. Jag är dock något tveksam till betong, både prefab och platsgjutet, av flera skäl. Dels tror jag att det blir dyrt, med höga startkostnader, dels tror jag att det blir svårt att uppfylla dagens energihushållningskrav. Få byggnadsmaterial leder värme och kyla lika bra som betong. Jag tror att ett billigare och bättre sätt att bygga med bibehållen stenkänsla är att använda något som man kan mura, t.ex. lättbetong eller modernt håltegel. Sådana väggar putsar man på båda sidor och intrycket blir snarlikt. Homogena väggar av stenmaterial har betydande fördelar med hänsyn till underhållsbehov, fukt, inomhusklimat mm. En gjuten bottenplatta med kantisolering ser jag dock som en självklarhet.

Det finns ett tredje sätt att bygga med betong som kallas VST. Det innebär att gjutformarna kommer färdiga med armering och installationer från fabrik och sedan fylls med betong på platsen. Gjutformarna består av fibercementskivor som sitter kvar efter gjutningen. Ytterväggarna isoleras efteråt på utsidan med cellplast och putsas slutligen. Detta blir nog också dyrare för ett så litet projekt.
 
B
E ellenm skrev:
Våra krav är att det ska vara snyggt, billig, modernt och praktiskt, men även rätt snabbmonterat
De här kraven är motstridiga, och måste vägas mot varandra.

Tittar man på dem som bygger billigt brukar de välja trähus, prefabmoduler som spikas ihop lokalt. Ju mer rektangelformat det blir, så sjunker ju priset, men blir ju mer och mer lådliknande och ganska fult.

Prefab betong blir nog bra mycket dyrare.

Har du tittat på dorocell eller liknande? Har sett rätt estetiskt formade hus med deras legoblock, men det känns ju lite fel att ha cellplast i väggen med tanke på brandrisker.

Annars, är det "sten"hus du är ute efter är det väl i pincip bara lättbetong att välja på, om man ska hålla nere budget. Leca-tror jag blir svårt att använda om man ska uppfylla energikraven, om du vill ha "rimliga" tjocklekar på väggarna.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Jag sitter själv och drömmer om att bygga ett hus med sandwichväggar i betong. Pris tycker jag är svårt att få fram men att det är dyrare än trä har man fått ganska klart för sig.
Ska försöka besvara några av frågorna i alla fall.

1. Säkervatten säger ”I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn.”
Men om du kan göra så att ledningarna kommer upp i köket först istället och sedan borrar in rören till badrummet därifrån så borde du kunna klara dig runt detta.
Vart ska VVB stå?

Varför vill du inte ha el ingjutet? Om du använder dig av prefab element så brukar man normalt bifoga en elritning så läggs all kanalisation och dosor in när de gjuter väggen.

Vad gäller värme på övreplan så är det svårt att säga utan en transmissionsberäkning men om det är ett litet utrymme och väldigt öpppet ner borde värmen kunna leta dig upp men bör kollas närmare på.

2. Jag är osäker på vilket som är mest kostnadseffektivt men de flesta prefab leverantörer erbjuder att de monterar fönster redan på fabrik. Detta gör att man slipper kran och leverans av fönstren som troligen behövs om ni ska ha stora fönster. Fördelen är att man får ett tätt hus snabbare också.


Andra saker som kan vara bra att tänka på kan vara.
Hur ser väggar a och marken ut? Finns det några låga broar? Klarar vägen av kran/lastbilen?

Leveranstiden på prefab kan vara ganska långa. När jag fråga var det lite mer än ett halvår från beställning. Tänk på att ha allt färdigprojekterat då för det kan bli svårt/dyrt att ändra i efterhand.

Om ni inte får/vill ha betong synligt på fasad så kan man ofta få element med färdig fasad vid leverans. Jag kommer troligen vilja beställa med tegelfasad om mitt projekt någonsin blir av. Man kan även få olika mönster på betongen.

Mellanbjälklaget skulle jag kolla på hålldäck så man får upp det på engång och behöver inte ha några bärande väggar under men samtidigt hålla nere dimensionerna.
 
Mitt hus är byggt i ISOblock (lättare att hantera än betong), lika litet som TS' dvs drygt 60 kvm bottenplatta, totalt med
övervåning 106 kvm. Allt förberett i den gjutna plattan och i väggar så inga yttre rördragningar syns. Stora få fönster. Varje kvadratdecimeter välplanerad. 45% taklutning. Rak trappa mitt i huset. Energimässigt mycket ekonomiskt. Så visst går det att bygga praktiskt, enkelt, estetiskt och sparsmakat. Jag byggde för 16 år sedan.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
En liten kommentar: det har blivit omåttligt populärt att ha öppet till nock i halva huset. Det ger på sikt en del negativa effekter man lätt förbiser vid bygget. Det är mycket oekonomiskt att bygga med så mycket outnyttjad volym. Hela huset blir dessutom väldigt lyhört, speciellt för en barnfamilj där extra betongisolering och ljudisolering krävs i övervåning/loft. Med dagens energikostnader blir driftskostnaden högre. Då är det bättre att höja huset något för att få något högre takhöjd än standard eftersom huset är litet. Vill man ändå ha öppet till nock är det vettigt att huset redan från början konstrueras så att övervåning kan kompletteras.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En liten kommentar: det har blivit omåttligt populärt att ha öppet till nock i halva huset. Det ger på sikt en del negativa effekter man lätt förbiser vid bygget. Det är mycket oekonomiskt att bygga med så mycket outnyttjad volym. Hela huset blir dessutom väldigt lyhört, speciellt för en barnfamilj där extra betongisolering och ljudisolering krävs i övervåning/loft. Med dagens energikostnader blir driftskostnaden högre. Då är det bättre att höja huset något för att få något högre takhöjd än standard eftersom huset är litet. Vill man ändå ha öppet till nock är det vettigt att huset redan från början konstrueras så att övervåning kan kompletteras.
Håller med. Särskillt dåligt när man dessutom valt att ha nån form av extra vardagsrum/tv-hörna för barnen uppe på ett loft och helt öppet för ljud att färdas ner till övriga umgängesytor. Bättre att skärma av helt så får barnen leka och väsnas bäst de vill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.