Hej vi fick i uppdrag av svärmor att byta taklampa i sommar stugan för den gamla fungerar inte.

Vill vara säker på att jag gör rätt så jag försöker kolla att det blir rätt innan vi går vidare.

Men ser nu att det verkar som svärfar har använd blå kabel för fas i den tidigare installationen.

Ville be om ett andra utlåtande här.

Om jag använder testmejseln på L så låter den inte alls men den lyser väldigt svagt på N.

Hur jag tolkar detta så borde jag blyta plats på kablarna in i armaturen.
 
  • Hand som håller en skruvmejsel vid installation av taklampa, elledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HerrBlå HerrBlå skrev:
Hej vi fick i uppdrag av svärmor att byta taklampa i sommar stugan för den gamla fungerar inte.

Vill vara säker på att jag gör rätt så jag försöker kolla att det blir rätt innan vi går vidare.

Men ser nu att det verkar som svärfar har använd blå kabel för fas i den tidigare installationen.

Ville be om ett andra utlåtande här.

Om jag använder testmejseln på L så låter den inte alls men den lyser väldigt svagt på N.

Hur jag tolkar detta så borde jag blyta plats på kablarna in i armaturen.
Lite otydlig i bilden men det är kopplat brun kabel in burn kabel ut ur L och ljus blå kabel in blå kabel ut ur N.

Test mejseln lyser väldigt svagt när man testar på N.

Den finns inte jord i kabel från väggen.
 

Bästa svaret

Testmejseln säger inte mycket om hur det är kopplat, det behöver du reda ut manuellt genom att följa trådarna. Om det bara handlar om en taklampa spelar det ingen roll hur du kopplar när det bara finns två trådar om rummet i övrigt är ojordat, det är på samma sätt som att en vanlig stickpropp kan vändas på två håll och ändå fungera. Finns jord i rummet skulle jag kolla i kopplingsdosan och se hur det ser ut, för då finns flera fallgropar.
 
Fairlane
Om du byter plats på fas (tändtråd) och nolla spelar ingen roll. Däremot ska väl den där lampan jordas?
 
Huset är inte jordat så det kan jag tyvärr inte. Betyder det att man inte kan använda den här lampan?
 
Jag fick uppfattning när lampan (med fläkt om det spelar roll) kunde använda jordat eller ojordat.
 
Huset är säkert jordat, men kanske inte rummet. Finns det ingen jord i några uttag i rummet är rummet ojordat och då ska den inte heller anslutas till jord. Finns det jord, ska den anslutas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för kabel som används till detta uttag? Det ser ut att vara en anslutningskabel (RKK). Var kommer den ifrån?

Och sedan undrar jag över kontaktdonen som används mellan uttag och lampa. Det liknar Tamiya DC-kontaktdon som inte är avsedda för 230 V AC:
 
HerrBlå HerrBlå skrev:
Hej vi fick i uppdrag av svärmor att byta taklampa i sommar stugan för den gamla fungerar inte.

Vill vara säker på att jag gör rätt så jag försöker kolla att det blir rätt innan vi går vidare.
Men ser nu att det verkar som svärfar har använd blå kabel för fas i den tidigare installationen.

Ville be om ett andra utlåtande här.

Om jag använder testmejseln på L så låter den inte alls men den lyser väldigt svagt på N.

Hur jag tolkar detta så borde jag blyta plats på kablarna in i armaturen.
självklart ska blå vara nolla och kopplas alltid till N på lampan.
Att byta plats på fas och nolla är otillåtet och farligt då då gängan på glödlampan blir strömförande istället för änden i botten⚡️
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du byter plats på fas (tändtråd) och nolla spelar ingen roll. Däremot ska väl den där lampan jordas?
Självklart ska blå vara nolla och kopplas alltid till N på lampan.
Att byta plats på fas och nolla är otillåtet och farligt då gängan på glödlampan blir strömförande istället för änden i botten⚡️
 
B Beje.B skrev:
Självklart ska blå vara nolla och kopplas alltid till N på lampan.
Att byta plats på fas och nolla är otillåtet och farligt då gängan på glödlampan blir strömförande istället för änden i botten⚡️
I normala fall gör man så ja men i en bordslampa ansluten med stickpropp kan man inte garantera att fasen alltid är kopplad till mittkontakten eftersom man kan vända på stickproppen.

Moderna lamphållare har inte gängan ansluten till någon av trådarna utan det finns ett bleck i botten som gör kontakt med lampans gänga när den är helt iskruvad. är lamphållaren av god kvalitet blir inte lampans gänga strömförande samtidigt som det går att ta i gängan. Dessutom är gängan numera i plast.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
B Beje.B skrev:
Självklart ska blå vara nolla och kopplas alltid till N på lampan.
Att byta plats på fas och nolla är otillåtet och farligt då gängan på glödlampan blir strömförande istället för änden i botten⚡️
I praktiken ett ickeproblem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
I normala fall gör man så ja men i en bordslampa ansluten med stickpropp kan man inte garantera att fasen alltid är kopplad till mittkontakten eftersom man kan vända på stickproppen.

Moderna lamphållare har inte gängan ansluten till någon av trådarna utan det finns ett bleck i botten som gör kontakt med lampans gänga när den är helt iskruvad. är lamphållaren av god kvalitet blir inte lampans gänga strömförande samtidigt som det går att ta i gängan. Dessutom är gängan numera i plast.
Detta gällde ingen bordslampa utan fast monterad lampa det är sällan eller nästan aldrig plastgänga i dom vad jag sett i mitt jobb du kan läsa på elsäkerhetsverket för mer info vad man får göra själv utan att anlita elektriker men då måste man ha nödvändiga kunskaper i det man gör
 
Du lär inte hitta annat än antika armaturer där gänga är ansluten till elen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Detta gällde ingen bordslampa utan fast monterad lampa det är sällan eller nästan aldrig plastgänga i dom vad jag sett i mitt jobb du kan läsa på elsäkerhetsverket för mer info vad man får göra själv utan att anlita elektriker men då måste man ha nödvändiga kunskaper i det man gör
Så jag gick och kollade den enda fast monterade lampan jag har från byggåret 1969, en klassisk glob i keramik med glasklot. Av naturliga skäl är gängan metall men inte ansluten utan där är ett kontaktbleck runt mittenblecket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.