Tyvärr så är julas nuvarande kvalité på sds borr väldigt dålig mot tidigare, Jag testade Byggmax borrar nyligen med mycket bättre resultat. Kör med tre fyra borr på rull dvs en borr ett hål så håller lödningen.
 
Det viktigaste är att maskinen är lågvarvig
Och att du inte ska hänga på den utan låta maskinen göra jobbet.
 
Gör du rätt så kan du utan vidare borra två 150 till 200mm hål på raken utan paus med en 20mm borr

Med14mm dubblar du det.
 
G GLundén skrev:
Hej igen

Vi har nu förbrukat 4 borrar, både tvåskärs och fyrskär, 20 mm köpta på Jula och Biltema. Alla har gått sönder. Vi kör med en Meec 1600 watt. Vi kör korta stunder och blåser ur dammet regelbundet. Kan det funka bättre med dyrare borrstål? Vi har bara fått till 2 hål med tillräckligt djup för kilarna. Berget är av granit. Vad gör vi för fel?
Den maskinen är på hela 9 joule, håll ner hastigheten och trycket!

Min lilla maskin är på 2,8 joule och den fungerar utmärkt med viss känla men knäcker borrar om man inte gör rätt.
 
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
B BSOD skrev:
För några år sedan så var borrarna från jula närmast värdelösa. Livslängden var mycket kort. Köpte borr på nätet, kommer ej ihåg affär. Samma pris som jula ungefär med 4 dubbel livslängd. 4 skärsborr är det som funkar.

Jag brukar vattenkyla min borr. Vet inte om du har en vettig maskin? Det är stor skillnad på slagenergin.
Vi har köpt en borrmaskin på jula, men inte den billigaste, kostade 1600 kr och är på 1600 watt. Vi har inte vattenkylt borrarna. Vi kör med slagläge och trycker inte hårt på borren.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Den maskinen är på hela 9 joule, håll ner hastigheten och trycket!

Min lilla maskin är på 2,8 joule och den fungerar utmärkt med viss känla men knäcker borrar om man inte gör rätt.
Ok, det går inte att välja hastighet på maskinen, den är liksom av eller på. Vi lägger inget större tryck på borren, men maskinens eget tryck är inte tillräckligt för att den ska gå igång. Med ett lätt tryck så går den in i slagläge och börjar borra.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det viktigaste är att maskinen är lågvarvig
Och att du inte ska hänga på den utan låta maskinen göra jobbet.
Vi hänger inte på borren utan trycker lite försiktigt. Går ej att välja lägre varv, tror vi iallafall. Vi är helt gröna på detta tyvärr.
 
Köp riktiga borrar, Hiltis 4-skär tex.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Gör du rätt så kan du utan vidare borra två 150 till 200mm hål på raken utan paus med en 20mm borr

Med14mm dubblar du det.
Ja nåt fel gör vi uppenbarligen. Kanske får vi kyla stålet oftare?
 
G GLundén skrev:
Ja nåt fel gör vi uppenbarligen. Kanske får vi kyla stålet oftare?
Du ska inte kyla eller använda vatten! Låt borren svalna av sig själv och varva mellan borrar om de går varma.

Måste vara borrarna som är skräp då...
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Du ska inte kyla eller använda vatten! Låt borren svalna av sig själv och varva mellan borrar om de går varma.

Måste vara borrarna som är skräp då...
Tack, vi testar med bättre borrar! Berget är jäkligt hårt på sina ställen.
 
Det kan inte nog understrykas, de borrar jula nu säljer är totalt värdelösa!
Bortkastade pengar tyvärr.
Jag har köpt borr på jula för kanske 10 år sedan och dom höll väldigt länge.
 
  • Gilla
GLundén
  • Laddar…
Har borrat rätt mycket med olika borrar men måste slå ett slag för Biltemas borrar som slår dom borrar som är betydligt dyrare.Kör med typ minst 3 st borrar så dom hinner svalna.Biltemas 24mm kostar 179/styck och kört med 4-skäriga som kostar 500-700 kr/styck men Biltemas borrar betydligt snabbare.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har borrat rätt mycket med olika borrar men måste slå ett slag för Biltemas borrar som slår dom borrar som är betydligt dyrare.Kör med typ minst 3 st borrar så dom hinner svalna.Biltemas 24mm kostar 179/styck och kört med 4-skäriga som kostar 500-700 kr/styck men Biltemas borrar betydligt snabbare.
Tack! Hur länge kan man köra på en borr innan den måste svalna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.