Vi är många som har köpt ett gammalt hus och har sett till att ta bort gamla eternitplattor från tak eller fasad. Eternit innehåller som de flesta vet asbest.
Tidningen Byggvärlden har idag en artikel med rena rama skrämselpropagandan vad gäller asbest. De skriver bland annat att
”När man river asbest lösgörs fibrerna och bildar damm. Det kan vara dödligt farligt att inandas.”

Du kan läsa blogginlägget här: Obefogade larm om asbest
 
Hörde någon i radio som berättade som arbetet där de gjorde eternit. Asbesten kom i motsvarande cementsäckar som de skar upp och hällde ner i ett enormt kar. Den hanteringen var garanterat farlig.
 
Ja, det var många som dog i lungcancer sedan. Men den som har haft det på huset och bara plockar ner plattorna har ju inte alls fått den exponeringen, om någon alls.
 
Instämmer helt i att det är en hysteri. Hade det varit så farligt som en del tror så skulle det aldrig använts som byggmaterial över huvud taget.
 
Tidningen Byggvärlden riktar sig till beslutsfattare i byggbranschen inte till privatpersoner.
En privatperson som någon enstaka gång utsätter sig själv för asbestfibrer i sitt egna hus kan inte jämföras med en byggnadsarbetare som inte själv kan bestämma om denne vill utsätta sig för en risk eller inte.
En fastighetsägare har ansvaret att inventera bl a asbestförekomst i sin fastighet innan renovering eller rivning, särskilt om en entreprenör ska utföra arbetet. Det är allt för många byggen som stoppas då en inventering inte har utförts och man hittat asbest.
Asbest användes som byggmaterial för dess goda egenskapers skull: det brinner inte, det är bra isolering för värme och elektricitet och det har goda akustiska egenskaper. Dessutom var asbest billigt. Därför finns asbest i en mängd material bl a Eternitskivor (både inom- och utomhus), färg, ventilationskanaler, avjämningsmassor, kakelfix, kakelfog, mattor, mattlim mm mm.
Det finns ingen anledning att oroa privatpersoner. Däremot bör de ta prov på byggmaterial och skicka på analys för att se om det innehåller asbest eller inte. Dessutom så ska asbesthaltigt material hanteras på rätt sätt så det inte sprider asbestfibrer bl a packetera det väl innan deponering.
För att skydda sig mot exponering av asbestfibrer ska man använda andningsmask med partikelfilter P3. Att använda enkla munskydd ger ingen effekt överhuvud taget.
 
Jag ber om ursäkt för det stora stilen. Det såg bra ut när jag klippte in texten. :blushing:
 
Tycker INTE att larmen är obefogade. Många vet inte var asbest kan finnas i gamla hus. Det dyker upp lite varstans, i rörisolering, eternitskivor, kakelfix, mattlim mm. Vissa personer kan utsättas för asbest regelbundet utan att bli sjuka, men för någon räcker det med en gång, det är lite som att spela rysk roulette. Men visst, en privatperson får riva ner eternit utan tillstånd, men se då till att materialet märks upp, och tas om hand på rätt sätt. Själv skulle jag inte ta risken att dra hem några elaka fibrer till familjen. Det är många anhöriga till de som arbetade på eternitfabrikerna, som fick i sig fibrer..
 
En storm i ett vattenglas!
Den absoluta merparten av de som fått dödliga lungproblem av asbest är personer som yrkesmässigt blev utsatta för detta under en längre tid, dvs fabriksarbetarna som tillverkade byggmaterialen, byggarbetarna som bearbetade matarialet så att damm bildades och inte minst bilmekaniker som fick i sig asbestdamm från bromsbeläggen.
Att få i sig enstaka fibrer är inte farligt.
För en "gör det självare" är det förmodligen farligare att andas in cementdamm när man blandar egen betong. "Stendammslunga" är ju ett välkänt begrepp när det gäller arbetsmiljörisker. Därmed inte sagt att man egentligen riskerar denna sjukdom bara för att man gjuter sin egna uteplats.........
 
Charlotte, har du någon referens till ditt påstående att enstaka asbestfibrer inte är farliga? Finns det någon forskning som kommit fram till det? I såfall skulle jag vilja läsa om det. I de utbildningar jag har gått i ämnet, så har jag fått lära mig annorlunda. Och det är ju så att man kan få lungproblem, även om de inte är dödliga.
 
  • Gilla
MerAvAllt
  • Laddar…
Lordi: Det handlar om sannolikheter. Chansen att drabbas av problem från enstaka fibrer är mindre än att få sju rätt på lotto.

Hade asbest varit så farligt som många tror så skulle man inte använt det så mycket, i så många sammanhang och så länge som man gjort.
 
Ok, Troberg. Men då frågar jag även dig. Har du några belägg för det du skriver? Finns det nån medicinsk avhandling som säger just detta? Skulle nämligen vilja läsa den. Så länge ingen motbevisar mig, så kommer jag alltid att utgå från att asbest är farligt. Dessutom riskerar min arbetsgivare minst 50.000 kr i böter, samt att jag kan bli åtalad, om jag hanterar asbest i mitt arbete.
 
Lordi: Det är sunt förnuft. Asbest var ett så populärt material att om det var så farligt att enstaka fibrer utgjorde en reell risk så skulle vi förlorat en hel generation, minst.
 
Ok. Då har ingen här lyckats motbevisa mig ännu, då ingen kommer med fakta utan bara egna påståenden. Sunt förnuft är inte fakta tyvärr.
Jag har ett exempel på en person som drabbats av nedsatt lungfunktion, så kallad pleuraplack pga asbestfibrer som hans far drog hem från arbetet. Han hade alltså inte själv arbetat med asbest, utan blivit exponerad ändå.
River man t ex rörisolering hemma i källaren, så utsätts man inte för enstaka fibrer, utan de finns i luften lång tid framöver.
Jag kan hålla med om att plocka ner eternit utomhus inte är lika farligt, men man måste ju ha en gränsdragning någonstans. En privatperson gör ju som han/hon vill, men för oss yrkesmän så gäller ganska hårda regler kring det här. Däremot är en privatperson skyldig att upplysa om att det finns asbest, om han/hon vet om det, när en hantverkare anlitas.
 
Lordi: Enstaka anekdoter utan sunt förnuft är inte heller bevis.
 
Troberg : Min anekdot är faktiskt medicinskt dokumenterad. Det finns utlåtande från läkare och forskare i fallet. Kan hålla med om att det kanske inte är ett bevis för min sak, men ändå en dokumentation.
Men vad jag egentligen ville komma fram till är, att springa runt och säga att asbest är ofarligt utan vetenskapligt belägg, känns oansvarigt. Det finns ju trots allt folk som har blivit sjuka av det utan att varit utsatta under lång tid.
Jag kommer aldrig rekommendera att någon handskas med asbest utan rätt utbildning och utrustning. Själv är jag förbjuden all asbesthantering i mitt arbete. Jag är även förbjuden att arbeta i ett utrymme, där en icke certifierad person sanerat asbest. Det finns ett vitesbelopp på minst 50.000 kronor som arbetsgivaren får betala då en icke certifierad person hanterar asbest.
Jag tror inte att såna förbud har tillkommit enbart för att skrämma folk i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.