R Rkarlsson skrev:
Finns 2 rör i källaren med någon isolering men pillar ju inte på det så har ingen aning.
Är man nervös så är det ju bara att linda in dem i plast och tejpa det tätt.
 
T Troberg skrev:
Är man nervös så är det ju bara att linda in dem i plast och tejpa det tätt.
är man nervös eller allmänt rädd för tex asbest så spelar det nog ingen roll vad man gör. Då är det illa nog att det finns i fastigheten. Får man sen ett dokument efter sanering som visar på att det är borta så är allt frid och fröjd. Då finns det inte en enda fiber kvar.......
 
S Stefan1972 skrev:
är man nervös eller allmänt rädd för tex asbest så spelar det nog ingen roll vad man gör. Då är det illa nog att det finns i fastigheten. Får man sen ett dokument efter sanering som visar på att det är borta så är allt frid och fröjd. Då finns det inte en enda fiber kvar.......
Ja, visst är det fantastiskt! Det man inte förstår dör man inte av, som Churchill aldrig sa...
 
Tyvärr är det många som inte förstår att det är de tunna fibrerna som är problemet. Många tror att asbest är radioaktivt, och förstår dessutom inte vad radioaktivitet är, hur den funkar och hur dess räckvidd är. Feck, jag har hört folk som varit rädda för att deras el kommer från kärnkraftverk, så de får in radioaktivitet genom elledningarna...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
KristinaRT
F Feratin skrev:
Det finns tyvärr inga nyare hus i vårt område eller ens i krokarna. Alla är från 1920-68 typ. De flesta 40-talet. Ja du, om jag var som du skulle det ju uppenbarligen inte vara några problem men jag är som många andra i denna tråd och lider av hälsoångest så det funkar nog inte för mig. Det är nog svårt för dig att relatera. När jag bodde i radhuset där jag visste att det fanns asbest i rörsvängarna var det för mig som att bo i tjernobyl. Jag skojar inte ens. Jag tycker det känns rent av ofräscht med hus som har blåbetong, radon, asbest, mögel osv. Hur mycket jag än vill ha hus kommer det inte att gå. Vad är det för mening om man ändå inte kan njuta av det :/
Det måste vara jättejobbigt att ha sådan ångest och oro för olika upplevda hälsorisker, samtidigt som msn kanske ändå skulle vilja uppleva de fördelarna som finns med att bo i hus (trädgård, inga grannar vägg i vägg mm). Jag vet att det inte spelar någon roll för din ångest vad andra säger till dig eller tycker.
Däremot hoppas jag att du vet att det finns hjälp att få om du själv vill och är motiverad. Om du är trött på att tankarna begränsar ditt liv. Du kanske inte blir av med din hälsoångest helt, men kanske till den grad att du kan testa ett ”villa-liv”? Om det är det du drömmer om.
 
  • Gilla
bygg_katt
  • Laddar…
lunnabo
F Feratin skrev:
Bor i nyproducerad lägenhet så jag slipper tänka på allt vad asbest, radon och mögel heter, men går lite i tankarna att köpa hus. Dock har jag hälsoångest, så jag vet inte om det är för mig. I princip ALLA hus innehåller ju asbest och det kan finnas precis överallt. Det går ju inte att renovera utan att exponeras för asbest? Verkar helt omöjligt när man inser hur mycket asbests som använts och var i husen - innertak, elkablar, väggar, under mattor, kakel osv osv osv.

För oss som har hälsoångest, jag vet inte ens om det är någon mening att flytta till äldre hus? Jag har provat förr att bo i radhus som hade asbest i rörkrökarna i källaren och bara det gav mig stark ångest. Att bo i hus blir mest förenat med just ångest och oro.

Det är trist dock. Man tittar hus när man är ute och går och får en romantisk bild av hur det skulle vara att bo i hus, men inser att det inte är något för mig. I lägenheten vet jag i alla fall att jag mår bra och känner mig trygg och det är det viktigaste av allt.
Det finns psykologer som kan hjälpa dig.

Trygghet i lägenhet är en chimär....
 
F
Vi har skippat tankarna på hus. Det var egentligen enbart jag i familjen som var intresserad. Varken barn eller fru vill flytta till hus. Och min önskan att bo i hus är inte starkare än min hälsoångest lol. Jag har insett att jag mår bäst av att bo i lägenhet. Det är ett enkelt och bekvämt liv för oss som ger oss mycket fritid vilket behövs med två väldigt aktiva barn och företagande.

Precis slagit till på en 120 kvm lägenhet högst upp i huset med 20 kvm balkong + fransk balkong i köket. Nyproduktion. Det får duga :)
 
Det finns ingenting att oroa sig över. Du kan verkligen lita på mig. Jag har mycket kunskap (speciellt om mesoteliom) och övriga asbestrelaterade sjukdomar. Nutilldags håller jag på med att komma på ett effektivt botemedel mot den obotliga cancertypen mesoteliom som ska bli verklighet. Det är inte ett botemedel som gör tumörutvecklingen långsammare, utan den ska göra att patienter överlever.

Allvarliga sjukdomar som lungcancer, KOL och asbestosis brukar oftast bero på långtidsexponering av asbestdamm i höga koncentrationer. Sambandet mellan mesoteliom och insjukningen av lungsäckscancer (mesotheliom) är välkänt. Du har blivit exponerad av vit asbest, med andra ord crystile. Detta är den vanligaste typen av asbestsort och orsakar inte asbestrelaterade sjukdomar i samma utsträckning som brun och blå asbest (crocodile). Fibrerna i brun, respektive blå asbest är mindre vilket är problematiskt på grund av följande konsekvens kan vara vanligare: "Genomiska skador (mest på grund av denna exponering), aktiveringen av cellsignaler och defekter i DNA-skadareparationssystemet (DDR) är de viktigaste faktorerna som leder till MMe". Som sagt, att insjukna i mesotheliom på grund en renovering innebär en extremt låg risk, nästan noll, för att asbestfibrerna ska "irritera" DNA:et. Eller att asbestfibrerna ska förtäras, med följd att det uppstår ärrbildning och inflammation, vilket kan utvecklas till en mesoteliomtumör. Jag skulle säga att din risk genom din livsstid att utveckla mesotheliom är 1/1000 000 = 0.0001 %. Vetenskapliga studier visar att 2.5 års arbete med ett värde på 0.04 f/ml av den farligaste asbestsorten är risken för lungsäckscancer 0.003 % och för lungcancer obefintlig. Det är uppskattat 40000 gånger större risk att du får en annan cancersjukdom.

Samtidigt finns det några fåtal människor som utvecklar lungsäckscancer utan yrkesexponering. Det finns även klarlagda studier som visar att korttidsexponering har orsakat denna fruktansvärda cancerform. Men det är rätt onyanserat. Många av patienterna har tidigare exempelvis blivit exponerade av asbest. Enligt en välkänd studie har många av dessa levt i närheten av gruvor/oförsiktiga renoveringar/radonhus eller bor med någon som arbetar med asbest. Kvinnor kunde få lungsäckscancer eftersom asbestsanerarnas kläder bestod oftast av asbestdamm. Det handlar också om faktorer som ålder, kön och lungors kapacitet. En annan vetenskaplig studie visar att de som andas in asbestdamm i höga koncentrationer (yrkesmiljö i decennier), har så liten som 6 % risk att utveckla lungsäckscancer. I Australien dog 14 % av de värst utsatta yrkesgrupp av mesotheliom. De var exponerade av blå asbest, den absolut farligaste!

Därför måste ni yrkesexponeras av asbest regelbundet över en lång tid för att riskerna ska uppstå. Jag vill dock poängtera om att ingen mängd asbest är säker eftersom risken kan finnas, men den är så låg som astronomisk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.