Hej!
Jag har nu lämnat in bygganmälan för installation av vedpanna och skorsten och fick genast krav på att komma in med ritningar över skorstenens placering på huset. Detta motiverades med "sotaren måste ju komma åt...".

Jag har dock redan diskuterat fram en placeringen med sotaren och han har inga invändningar eller krav på ritningar. Är det så att jag är tvungen att fixa fram ritningar eller har byggnadsnämden fått hybris?? Jag levde i tron att allt var OK om bara sotarn godkänner...
Kan även tillägga att detta är utanför detaljplanerat område.

Är det någon som har erfarenhet av ett liknande ärende, vilken dokumentation måste jag prestera??

Dessutom så undrar jag lite allmänt över hur funktionen för bygganmälan. Är det frågan om godkännande av åtgärd eller inte. Jag trodde jag visste: kommunen lister ett antal åtgärder som bygganmälanspliktiga så att de får chans att utöva tillsyn, inte att det var fråga om godkännande...

mvh

Uaj
 
Bygganmälan är just en anmälan att ni ämnar göra en åtgärd (som att installera eldstad)
De kan inte neka er att göra det (om inte detaljplan eller kommunala beslut hindrar detta)

Vad ni däremot måste göra är att visa för kommunen hur ni tänker uppfylla kraven på eldstad/skorsten.
Detta skar dels genom att redovisa eldstadens placering i en planritning, skorstenens placering på fasadritning, ett typgodkännande på eldstaden.samt ett intyg från sotaren att den är provtryckt etc.
 
som Volvo nämner, har Du tidigare ritningar som du kopierar av med den inritade cirkeln som visar skorstenens placering. Men då det inte finns några regler för hur en ritning skall se ut, mer än att man skall se vad den föreställer, så kan du rita in taket och skorstenen på ett rutat A4.
 
Tack för svaren! Får väl lämna in en skiss då...


/Uaj
 
saturnus skrev:
Men då det inte finns några regler för hur en ritning skall se ut, mer än att man skall se vad den föreställer, så kan du rita in taket och skorstenen på ett rutat A4.
De brukar vilja ha ritningarna i skala 1:100.
Några estetiska krav finns inte, bara de går att se vad de föreställer.
 
Hemmakatten
Estestska krav på en ritning kanske inte finns. Men estestiska krav på utseende och placering av skorsten på huset kan finnas. Vi var för många år sedan på väg att köpa radhus där man inte fick installera öppen spis eller braskamin eftersom skorstenen skulle förstöra "silhuetten" i detta 60-talsområde med vissa kulturhistoriska värden (enligt byggnadsnämnden).
 
Lyckligtvis så har vi inga liknande restriktioner när det gäller utseende, har diskuterat med byggnadsinspektören om varför dom vill ha in ritning på min nya skorsten och det är helt enkelt för att kontrollera att husets karaktär inte förändras väsentligt. Iså fall skulle bygglov krävas. Jag fiskade lite efter reglerna för hur en sådan bedömmning görs och fick inget klart svar. Dock så ska det inte vara något problem vid en någorlunda normal skorstensinstallation. Som exempel på "onormal installation" nämndes skorsten vid takkant..., inte aktuellt för mig som tur är.
 
Vi nalitade en firma som skööte allt. En snygg braskamin blev det för 40 tusen (prisvärt). kakel runtomkring och upp på vägg.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.