Om jag förstår detta rätt så har ni ingått avtal med ett företag om att de får besöka er och fotografera ert hus.

Nu, efter ingånget avtal och efter att det som avtalades om har utförts, så har ni insett att företaget tjänade pengar på bilderna, så ni vill ha pengar av dem.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår logiken i detta.

Om det hade varit tvärt om - att företaget hade betalat er en riktig summa pengar (10000 eller mer) och fotografierna sedan inte hade gett företaget någon vinst, hade ni då tyckt att ni skulle ha varit skyldiga att betala tillbaka pengarna?
 
ordain skrev:
Om jag förstår detta rätt så har ni ingått avtal med ett företag om att de får besöka er och fotografera ert hus.

Nu, efter ingånget avtal och efter att det som avtalades om har utförts, så har ni insett att företaget tjänade pengar på bilderna, så ni vill ha pengar av dem.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår logiken i detta.

Om det hade varit tvärt om - att företaget hade betalat er en riktig summa pengar (10000 eller mer) och fotografierna sedan inte hade gett företaget någon vinst, hade ni då tyckt att ni skulle ha varit skyldiga att betala tillbaka pengarna?
Jag står för kulissen till denna bild. Jag har inte behov av exponering. Jag har inte fått något bättre pris, eller ingått i ett serviceavtal. Jag förstår inte riktigt varför du inte förstår logiken.

Sen har de gått över vårt avtal och låtit andra nyttja bilden, det ingick inte i vårt avtal, det rör sig om husfirman i kombination med en bank.
 
Vad jag förstår av alla inlägg är det svårt att få rätt mot poolfirman. Fotografen äger rättigheterna till bilden tagen av er pool, men...

när det gäller tävlingen tycker jag att de har agerat felaktigt. De har låtit en fotograf anlitad av dem själva skicka in en bild de beställt och angivit er istället för sig själva alt. fotografen som deltagare i tävlingen. Det borde strida mot god marknadsföringssed. Kanske ngt att kolla upp?
 
Man kan undra om Byggarinnan lidit någon skada av att bild av hennes hus/pol visas på ett positivt sätt. Nej det tror jag inte, och inte heller att där skulle vara några "summor" att hämta för reklamen. Rent trams tycker jag det hela är, och Byggarinnan bör nog kolla upp vännor och bekanta som vill föra detta med ersättning på tal. Kontakta annonsören, och framför Ditt missnöje, och dom kommer att ta en bild från ett annat hus/pol. Tycker Du skulle vara stolt att man ville använda ditt hus/pol i en reklam.
 
Byggarinnan, står huset i Sävast, Boden?
 
jeppeknaster skrev:
Byggarinnan, står huset i Sävast, Boden?
Ja, det stämmer.
 
jeppeknaster skrev:
Byggarinnan, står huset i Sävast, Boden?
Bor du i Boden?
 
saturnus skrev:
Man kan undra om Byggarinnan lidit någon skada av att bild av hennes hus/pol visas på ett positivt sätt. Nej det tror jag inte, och inte heller att där skulle vara några "summor" att hämta för reklamen. Rent trams tycker jag det hela är, och Byggarinnan bör nog kolla upp vännor och bekanta som vill föra detta med ersättning på tal. Kontakta annonsören, och framför Ditt missnöje, och dom kommer att ta en bild från ett annat hus/pol. Tycker Du skulle vara stolt att man ville använda ditt hus/pol i en reklam.
Det är inget jag nämnt, att jag skulle lida skada. Jag tar inte skada av att bilden visas i reklamsammanhang, förutom då möjligen inbrottsrisk och ökad cirkulation kring huset biltrafikmässigt osv. Annonsören kommer ej att ge mig mer än presentkortet, det har de gett slutbesked om. Jag kommer inte att kräva att de tar bort bilden från reklam även om vi blev oense. Jag har inga juridiska möjligheter och jag har heller ingen lust att bråka med dem, för de är fö ett jättebra företag.
 
Byggarinnan skrev:
Bor du i Boden?
Bor i Luleå men är Bodensare i själen :) Ni har ett riktigt fint hus må jag säga och bilden på ert hus och pool i annonsen får en att vilja ta hit en grävskopa och börja bygga pool på en gång. Tror dock inte styrelsen i föreningen godkänner det...:)
 
jeppeknaster skrev:
Bor i Luleå men är Bodensare i själen :) Ni har ett riktigt fint hus må jag säga och bilden på ert hus och pool i annonsen får en att vilja ta hit en grävskopa och börja bygga pool på en gång. Tror dock inte styrelsen i föreningen godkänner det...:)
He, he!
Jo, men det är sant, bilden är verkligen en superfin bild, så nog lyckas de med sitt budskap, och det är ju meningen!
 
Byggarinnan, Du har inte tidigare nämnt någon risk med inbrott, för att huset visas i reklam, skulle det vara så, blir alla hus utsatt för denna risk som visat bl a på Hemnet och är till försäljning. Det framgår klart, av ditt första inlägg, att det är en pengafråga. Du vill i efterhand försöka få ut mer pengar, för något som inte kostat dig något. Företaget vill visa "sin pool" i reklamen, och för att visa hur det kan se ut, när företaget monterat upp en pool, tyckte man att Ditt hus, val av placering, årstid m m var precis vad man önskade sig. Så var stolt, och glöm det hela. Att fortsätta skriva om saken, gör att allt fler kommer att veta vem du är. Vem vet, skulle det bli något krångel med nya poolen, blir det nog ganska lätt för dig att få detta åtgärdat snabbt.
Och så får man inte glömma att skatta för erhållna medel.
 
Saturnus:
Du har rätt i att jag möjligen kan tänkas få bra service med tanke på att jag "ställt upp" med mitt hus som bild. Men nog vill jag argumentera emot att det inte kostade mig något. Det beror på vad man menar med "något". Poolen kostade över 200 000 totalt, och vi har betalat lika mycket som andra kunder. Med hjälp av bilden får företaget antagligen fler kunder.
Folk med sina hus på Hemnet har dem där i försäljningssyfte, det är inte samma sak som att jag lånar ut mitt hus som bild i reklam.
Vi har förresten monterat upp poolen själva, men det är bara en bisak.
Jag är inte hemlig här på byggahus f.ö.
Nog är det roligt med denna bild, och att många uppmärksammat reklamen, bla är det på TV-reklam i hela Sverige och inte bara lokalt, fick jag veta nyss. Jag får glädjas åt det och som du säger "glömma" det hela! Nästa år är det säkert ett annat hus som får denna uppståndelse, och vår bild är bara en i mängden inne i katalogen.
 
Klokt av Dig Byggarinnan, att glömma det hela. Jo visst har poolen kostat dig en hel del, men jag menade att fotograferingen och företagets annonsering, inte kostade dig något. Adressen till din bostad, lämnas inte ut genom annonseringen, utan det är dina närmsta grannar, som gör denna sammankoppling, (förmodligen avundsjukt).
Önskar en glad sommar, och hoppas Du får mycket nöje i poolen.
 
Kan bara kommentera att vårat hus finns med i en färgkatalog för en känd färgtillverkare som reklam för deras silikat och siliconhartsfärger. Bilden är tagen från vägen utanför och är retuscherad, (jag har ännu inte målat klart sockeln på huset.) Det jag mest är förbannad över är att huset inte är målat med deras produkter och inte ens den typen av färg utan äkta kalkfärg från www.malarkalk.se Det dom gör är falsk marknadsföring!

Ett par goda vänner har råkat ut för det samma av en känd fönstertillverkare som använder deras vackra spröjsade fönster i sin reklam (En helsida med massa andra olika fönster som inte heller ser ut av vara tillverkarens egna). Deras fönster kommer inte från tillverkaren utan är orginal till huset byggt 1895 med munblåsta glas. Dom hävdar att de kan göra liknande fönster men det är skillnad på isolerglas/munblåst glas alluminiumklätt/äkta trä med linoljefärg gångjärn med mera…

Jag ska inte säga i ord vad jag tycker om detta för då bli jag kanske bannad från forumet… ;)

mvh plexi
 
saturnus skrev:
Klokt av Dig Byggarinnan, att glömma det hela. Jo visst har poolen kostat dig en hel del, men jag menade att fotograferingen och företagets annonsering, inte kostade dig något. Adressen till din bostad, lämnas inte ut genom annonseringen, utan det är dina närmsta grannar, som gör denna sammankoppling, (förmodligen avundsjukt).
Önskar en glad sommar, och hoppas Du får mycket nöje i poolen.
Tack, glad sommar, med mycket bad o sol!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.