Har en anläggning idag på 12 kw växelriktare och 42 solpaneler ca 12 kwh de med. Denna är monterad i sydriktning ca 40 grader.


Har fått en offert på 32 paneler 11,4kw till och en växelriktare på 10kw.

Dessa paneler ska monteras 16 mot öst och 16 mot väst.

Nu till problemet.


Jag har idag en huvudsäkring som är på 25a. (230v*3fas*25A= 17,4kw max uttag på den)

Jag tror personligen att jag aldrig kommer pumpa ut mer än dessa 17,4.

Frågan är om elbolaget tycker detsamma. Installatören menar på jag behöver 35a. Vilket innebär högre månadskostnad och kanske en kostnad för att byta service/skåp eller vad nu elbolaget hittar på .


Behöver jag lagmässigt/besiktning bry mig om vad elbolaget tycker? Eller kan jag acceptera att ta risken propparna går lite då och då. Och Eventuellt då byta till en högre säkring.

Eller är jag tvungen att göra som elbolaget säger
 
Är anläggningen i Norrland?

Du har idag 42 st 285 Wp paneler på totalt 12000 Wp, panelerna mot söder, taklutning 40 grader. Växelriktaren är på AC 12 kW, dvs kan max ge 17,3 A 3-fas 400 Volt.
Vad kommer du idag som maximalt upp på för AC effekt under året?
Jag gissar ca 11 kW AC uteffekt som högst vid något tillfälle under året. Bortsett korta effekt-spikar.

Du överväger nu att bygga ut med 16 paneler à 355 Wp öst och 16 st à 355 Wp västtak.
Dvs utbyggnad med ytterligare 11,4 kWp. Jag gissar att de kan ge + ca 8 kW AC uteffekt som högst under året.

Min gissning skulle bli ca 19 kW AC uteffekt som allra högt under året. Det motsvarar AC ström ca 27,5 A.

Solcellsfirman kan göra beräkning av vad det blir för maximal AC uteffekt under året för din tänkta slututbyggnad. Då ser du du vad det kan blir för totalt högst AC uteffekt över dina huvudsäkringar.

Vad är det för fabrikat på växelriktaren och den tänkta nya växelriktaren?

Det borde gå att du har en Smart Meter(dvs energimätare som kontinuerligt mäter effekten ut över huvudsäkringarna). Om strömmer tenderar att gå över 25A stryper den ner växelriktarna litet grand.
När du visar på att du vidtagit åtgärder som förhindarar att mer än 25A matas ut på elnätsägarens elnät, då kommer elnätsägaren att godkänna det, även om själva märkeffekterna på de båda växelriktarna tillsammans skulle vara 12 + 12 = 24 kW AC, motsvarande 34,6 A.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Är anläggningen i Norrland?

Du har idag 42 st 285 Wp paneler på totalt 12000 Wp, panelerna mot söder, taklutning 40 grader. Växelriktaren är på AC 12 kW, dvs kan max ge 17,3 A 3-fas 400 Volt.
Vad kommer du idag som maximalt upp på för AC effekt under året?
Jag gissar ca 11 kW AC uteffekt som högst vid något tillfälle under året. Bortsett korta effekt-spikar.

Du överväger nu att bygga ut med 16 paneler à 355 Wp öst och 16 st à 355 Wp västtak.
Dvs utbyggnad med ytterligare 11,4 kWp. Jag gissar att de kan ge + ca 8 kW AC uteffekt som högst under året.

Min gissning skulle bli ca 19 kW AC uteffekt som allra högt under året. Det motsvarar AC ström ca 27,5 A.

Solcellsfirman kan göra beräkning av vad det blir för maximal AC uteffekt under året för din tänkta slututbyggnad. Då ser du du vad det kan blir för totalt högst AC uteffekt över dina huvudsäkringar.

Vad är det för fabrikat på växelriktaren och den tänkta nya växelriktaren?

Det borde gå att du har en Smart Meter(dvs energimätare som kontinuerligt mäter effekten ut över huvudsäkringarna). Om strömmer tenderar att gå över 25A stryper den ner växelriktarna litet grand.

Tydligt svar tackar!

Det är i västra Götaland vid Göta älv. Något träd som skuggar 1/4panelen som redan finns på morgonen. Det är en fronius från 2019. De gamla panelerna lika så. Vet inte vad du menar riktigt med ac effekt. Men när de gånger jag har sett den gå på max har de varit 10,5-11. Någon enstaka gång har jag noterat 11,5
 
AC uteffekt är effekten(3-fas växelström) ut från växelriktaren, alltså kW. Vad bra, en Fronius, då skaffar du en Fronius Smart Meter. Den nya tilltänka växelriktaren är den också en Fronius? Du kan styra båda växelriktarna med 1 st Fronius Smart Metern, kostar ca 3500 kr.

Inte behöver du byta servis-kabel och säkra upp till 35A. Det skulle kostar kanske 50000 - 100000 kr. Din solatör = installatör kunde man önska vore mer insatt i det hela, kan man tycka, och inte föreslår negativa saker för sin kund.

Om det är ett enfamiljshus du har anläggningen, är serviskabeln och själva elcentralen oftast endast för max 25A.
 
Den nya som de har angett i offert är en Huawei


Tyckte de lät udda det skulle behövas hela 35a. Sen vet jag inte exakt vad som hade behövts göras med servicen möjligt det finns rätt stor kabel fram då det har varit direktverkande el i hus lada och torpet som går på samma abonnemang.

Ska kontakta mitt elbolag på måndag
 
Växelriktare kommer att sitta ca 40m ifrån varandra. Då den gamla anläggningen är på ladugården tak och den nya hamnar på villa taket den placeras i källaren precis under service skåpet på fasad
 
Men ange att du vill ha en kvalitetsväxelriktare, en Fronius, och en Fronius Smart Meter, då byter de ut kina-växelriktaren i offerten och kompletterar med Fronius smart metern. Då är ditt problem löst!
 
Snackar då med varandra även om de sitter en bit ifrån varandra?

Jag är redan lite över i offerten vad jag ville lägga på denna anläggningen och har tackat ja i mail men inte skrivit på något.

Detta problem med säkringarna har dykt upp efter
 
Man har en datakabel diameter ca 8 - 10 mm mellan växelriktarna för kommunikationen mellan de båda växelriktarna och en sådan får väl vara 40 m lång. Men det där ska din solatör känna till.
 
Ok. Får kolla med dom i nästa vecka. Blir bara ledsen när man har förberett sig för de priset jag fått nu och så blir det mer utöver de ifall de nu har offererat en kass växelriktare
 
B Bonafluff skrev:
Ok. Får kolla med dom i nästa vecka. Blir bara ledsen när man har förberett sig för de priset jag fått nu och så blir det mer utöver de ifall de nu har offererat en kass växelriktare
B Bonafluff skrev:
Ok. Får kolla med dom i nästa vecka. Blir bara ledsen när man har förberett sig för de priset jag fått nu och så blir det mer utöver de ifall de nu har offererat en kass växelriktare
Hej !
Huawei är absolut ingen kass växelriktare.
Men i det här fallet håller jag absolut med pm att sammafabrikat som den första absolut är att föredra.
Hade det nu varit en Huawei som suttit först så hade det varit lika fel att komplettera med en Fronius.

Huawei är inget att ställa i skamvrån. De är absolut störst på marknaden men framför allt på stora mer än 50 kw. Att vi hittills inte ser de så ofta på villor är att de började sälja sådana "smågodis" här I Sverige helt nyligen.
 
Det är kanske kan röra sig om ca 5000 kr extra för en Fronius växelriktare istället för den kina-växelriktare de har i offerten. Kanske 3500 kr extra för att få en Fronius Smart Metern. Det kan det nog vara värt enbart för att slippa dyrt elabonnemang för 35A. Du vet ju att Fronius funkar ganska bra och dessutom får du båda växelriktarna i samma Fronius-portal och samtidigt, vilket underlättar övervakningen. Annars ska du ju logga in på kina-växelriktarens portal för att kolla den.

Det du tänker göra går faktiskt att göra med en enda Fronius-växelriktare nämligen en Fronius Symo 17,5-3-M på 17,5 kW märkeffekt.
Då:
MPPT1: södertakets 42 paneler, 2x21, parallellkopplas
MPPT2: öster 16 st och västertakets 16 st, parallellkopplat 2x16.

Då kan du sälja den Fronius Symo 12.0-3-M på 12 kW du nu har som begagnad.

Hade du redan från början 2019, när du visste du hade mer takytor att framtida bygga ut på, och satt dit en Fronius Symo 17,5-3-M på 17,5 kW hade du idag inte behövt skaffa någon ytterligare växelriktare. Det skulle din solatör ha tänkt på och föreslagit. Kanske endast skulle ha kostar dig ca 5000 kr extra då 2019 att få en på 17,5 kW jämfört en på 12 kW.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det är kanske kan röra sig om ca 5000 kr extra för en Fronius växelriktare istället för den kina-växelriktare de har i offerten. Kanske 3500 kr extra för att få en Fronius Smart Metern. Det kan det nog vara värt enbart för att slippa dyrt elabonnemang för 35A. Du vet ju att Fronius funkar ganska bra och dessutom får du båda växelriktarna i samma Fronius-portal och samtidigt, vilket underlättar övervakningen. Annars ska du ju logga in på kina-växelriktarens portal för att kolla den.

Det du tänker göra går faktiskt att göra med en enda Fronius-växelriktare nämligen en Fronius Symo 17,5-3-M på 17,5 kW märkeffekt.
Då:
MPPT1: södertakets 42 paneler, 2x21, parallellkopplas
MPPT2: öster 16 st och västertakets 16 st, parallellkopplat 2x16.

Då kan du sälja den Fronius Symo 12.0-3-M på 12 kW du nu har som begagnad.

Hade du redan från början 2019, när du visste du hade mer takytor att framtida bygga ut på, och satt dit en Fronius Symo 17,5-3-M på 17,5 kW hade du idag inte behövt skaffa någon ytterligare växelriktare. Det skulle din solatör ha tänkt på och föreslagit. Kanske endast skulle ha kostar dig ca 5000 kr extra då 2019 att få en på 17,5 kW jämfört en på 12 kW.
Ja det låter vettigt. Får se vad de säger.
Tyckte det var rätt smaskigt med de som jag satte upp då och trodde jag skulle vara nöjd med de. Ser ju på mätarna att de faktiskt gör skillnad. Med 5kw mot öst och 5kw mot syd hoppas jag fånga de första strålarna och sista. På så sätt slippa köpa in el mindre tid på dygnet.

De hela var nytt för mig då och man trodde det var mest effekt åt syd som spelade roll.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Hej, Då du har en inmatad effekt till nätet motsvarande 35A så kan om nätbolaget godkänner sätta in en produktionssäkring på 35A före o efter elmätaren o sen behålla 25A till förbrukning o detta är vad du betalar på abonnemanget.
Att annars styra två växlare av olika märken med en smartmeter tror ja ej funkar. Skulle vara att byta upp till en större vx riktare med en smartmeter ex Huawei
 
Som håbbe säger går det faktiskt att göra dvs låta elnätabolaget montera separata produktionssäkringar för växelriktaren. Du behåller alltså dina 3 st huvudsäkringar på 25A, och det tillkommer 3 st smältsäkringar dvs produktionssäkringar som då kan vara på 35A. Men du behåller abonnemanget och betalar endast för 25A.

Att styra två växelriktare av olika fabrikat med en Fronius Smart Meter går nog inte, och har inte heller någon här påstått.
 
  • Schematisk bild av elnätanslutning med servissäkringar och mätare för lokal produktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.