E Elajomannen skrev:
Ja detta var ifrån Januari i år. Om du har det som du beskriver då tycket åtminstone hag att du skall tänka dig för innan du tar leasing. Eller lägga undan minst 30000 kr som kan betalas utan knot den dagen du skall lämna tillbaka. Ang min bekant så slutade det med inte bara banklån för den nya bilen utan även för att betala till den återlämnade leasingen. Lite surt kan tyckas. Jag tror att fler än känt råkar ut för att få betala. Jag tror många skäms och tror folk ska tycka att de inte kan ta hand om en bil.

Kraven är MYCKET höga vid återlämnade.
Ja det är precis dessa skräckexempel som får mig att tveka. Tack för svar!
 
E Elajomannen skrev:
Ja detta var ifrån Januari i år. Om du har det som du beskriver då tycket åtminstone hag att du skall tänka dig för innan du tar leasing. Eller lägga undan minst 30000 kr som kan betalas utan knot den dagen du skall lämna tillbaka. Ang min bekant så slutade det med inte bara banklån för den nya bilen utan även för att betala till den återlämnade leasingen. Lite surt kan tyckas. Jag tror att fler än känt råkar ut för att få betala. Jag tror många skäms och tror folk ska tycka att de inte kan ta hand om en bil.

Kraven är MYCKET höga vid återlämnade.
Fast o andra sidan så är det inget som hindrar att man fixar till alla märke och liknande innan återlämnandet.
 
A Alexn72 skrev:
Fast o andra sidan så är det inget som hindrar att man fixar till alla märke och liknande innan återlämnandet.
Det är väl just den bedömningen som är det kluriga. En tre år gammal bil behöver inte se ny ut, den är ju inte ny. På min egen bil fixar jag t ex inte det som jag anser inte vara värt att fixa. Små små repor. Jag städar inte minutiöst ut alla hundhår ur bilen (för det går inte med rimlig insats). Kanske kom jag åt lacken lite när jag monterade takräcket? Något barn repade skinnklädseln med en dragkedja på overallen. Saker som händer i vardagen. Helt ok enligt min bedömning, så blir det ju när man brukar en bil. Men hur är deras bedömning? Ska repan i skinnklädseln bli försäkringsskada?

Det jobbiga är just att det inte finns något svar. Man får med from min stå med mössan i hand utanför Den Heliga Porten, och Sankte Bilförsäljar-Per meddelar om man är en av de saliga som får kliva in i himmelriket (nästa leasingbil :rofl:).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A andersmossing skrev:
Det är väl just den bedömningen som är det kluriga. En tre år gammal bil behöver inte se ny ut, den är ju inte ny. På min egen bil fixar jag t ex inte det som jag anser inte vara värt att fixa. Små små repor. Jag städar inte minutiöst ut alla hundhår ur bilen (för det går inte med rimlig insats). Kanske kom jag åt lacken lite när jag monterade takräcket? Något barn repade skinnklädseln med en dragkedja på overallen. Saker som händer i vardagen. Helt ok enligt min bedömning, så blir det ju när man brukar en bil. Men hur är deras bedömning? Ska repan i skinnklädseln bli försäkringsskada?

Det jobbiga är just att det inte finns något svar. Man får med from min stå med mössan i hand utanför Den Heliga Porten, och Sankte Bilförsäljar-Per meddelar om man är en av de saliga som får kliva in i himmelriket (nästa leasingbil :rofl:).
Jag har en Volvo V60 Hybrid som tjänstebil (eller förmånsbil eller vad fasiken det heter nu för tiden) och en ID3 som andrabil. Hybriden går 3-3,5 mil på el, ID3:an går 35. Kör V60 till och från jobbet och på längre tjänsteresor samt på längre resor med familjen. Ville inte hålla på med laddning när man har möten att passa och inte vet om man får vänta på laddare. Har 2,5 mil till jobbet och kan ladda på jobbet så kommer på el fram och tillbaka.

Hybriden är ju en klen, bakhjulsdriven elbil när man försöker köra på el. Gasar du lite för mycket väcker du ju bensinen direkt. Sen är ju fyrhjulsdriften knappt fyrhjulsdrift utan den kan ju driva på bägge samtidigt men det är ju typ allt, jäkla skillnad mot haldex som jag hade på en tidigare V60. Nyare Volvo hybrider har ju större batteri, större elmotor och bättre fyrhjulsdrift. Det är en trevlig bil och perfekt storlek och även om jag kör mycket på el så känns det ju lite sådär med en extra tung bil som drar rätt mycket när man kör på bensin. Men jag slipper ju tänka på service och dylikt och det är förmånligt förmånsvärde men miljömässigt är det ju en lite konstig miljöbil.

ID3:an är lite plastig men perfekt andrabil. Klart roligare att köra med bara ren eldrift även om det är en snikversion. Kommer definitivt välja ren el-bil när det är dags att byta hybriden om några år. Tror jag hade valt ren elbil idag om jag hade tvingats byta bil idag.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Nu i dagsläget så hänger jag upp mig på att det inte finns något klockrent alternativ som inte innebär kompromisser. Det är där jag fastnar.

När bensinpriserna var lägre lutade jag mer åt en laddhybrid. Är ju frågan vart smärtgränsen går för drivmedelskostnaderna, 24kr/l är ganska saftigt för diesel.
Snart får vi väl åka runt med en vedeldad motor som i Karl-Bertils julafton. Undra om det blir bonus eller malus på det..
 
B BäverBerra skrev:
Nu i dagsläget så hänger jag upp mig på att det inte finns något klockrent alternativ som inte innebär kompromisser. Det är där jag fastnar.

När bensinpriserna var lägre lutade jag mer åt en laddhybrid. Är ju frågan vart smärtgränsen går för drivmedelskostnaderna, 24kr/l är ganska saftigt för diesel.
Snart får vi väl åka runt med en vedeldad motor som i Karl-Bertils julafton. Undra om det blir bonus eller malus på det..
Saftigt 24 kr. Ja då ska du se om ytterligare ett par veckor. Själv så räknar jag med ett pris på 30+ kr/ liter.

Så klar fördel riktig elbil.
Har aldrig ångrat mig och kommer aldrig ångra mig. Och kniper det så kan man faktiskt ladda bilen med hjälp av solen. Det kräver visserligen lite mer än en standard solpanel installation men det går.

Jag har hittills inte träffat någon som gör sin egen bensin/ diesel hemma.
 
A andersmossing skrev:
Som många andra är man vilse i pannkakan när det gäller bilbyte. Ford Mondeo med bjässebagage ska bytas till något med el. Lybrid? Elbil? Osäker än så länge, just på grund av att elbilar med lite storlek än så länge är dyra. Men denna fråga gäller laddhybrider.

Vi har en daglig runda på ca 3-3.5 mil, sommar som vinter. En modern laddhybrid borde innebära att man slipper brummandet från bensinmotorn. Men hur fungerar det i praktiken? Kör ni på el direkt från början eller kräver bilen motor för att t ex klara uppvärmning och sånt? Hur länge (i km räknat )måste ni köra bensin? Är det verkligen som man hoppas, att vardagen blir elektrisk?

nvh
/Anders
Jag har sedan 1,5 år haft en Passat GTE laddhybrid och har en liknande körrunda som du.
I princip kör jag aldrig på bensin utom vid långresor, till och från landet etc.

Bilen går alltid på el vid start och värmningen sköts elektriskt så det finns inget behov av stöd från motorvärmen.
Det går att koppla in hybridläge manuellt. Om man gör det på långtur med GPS så pysas elen ut efter behov längs hela resan.

Rent allmänt med eldrift så är det tydligare än med fossilbil att hastighet drar energi. Motorväg med laddhybrid drar mycket ström.

Passater av lite senare model har ett batteri som teoretisk ska räcka 56km men det är mycket beroende på temeperatur, vid 0C är det snarare runt 40 km och vid -10C runt 30km. En festlig sak är att räckvidden är längre i stadstrafik tack vare mycket regenerering.

Jag kollade när jag hade haft bilen 1år och med 2500mils körsträcka var snittförbrukningen av bensin 0,22l/mil + el. I snitt är elförbrukningen ungefär 2kWh/mil.

Det finns ett antal trådar här om Passat GTE.
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Slutrapport. Eller i alla fall en uppföljande rapport, det kan komma fler. Har precis signat mig för en Ford Kuga laddhybrid, elbil får bli nästa gång. Den ska enligt siffrorna ta sig 65 km på batteri så vi lär klara vardagen på el. På ett facebook-forum rapporteras faktiska räckvidder mellan 39 och 90 km, beroende på yttre förutsättningar, så det ska nog gå. Men att lämna igen den kommer att bli nervöst...

mvh
Anders
 
Blir nog bra. Jag har en Kuga sedan i höstas och är mycket nöjd. Förutom vid långresor kör vi bara på el.

Själv tänkte jag inte på de olika EV lägena utan blev irriterad när motorn startade lite då och då fast det var laddning kvar... Efter ett par dagar upptäckte jag EV knappen och att bilen var i hybridläge :) Sedan jag slagit om till el-läge startar den inte motorn alls så länge det finns el kvar, oavsett hur kallt det är ute. Men värmen i vindrutan kör den bara om man har sladden i och startar bilen via appen, vill man ha bort lite imma när man kört iväg får man köra fläkt eller slå om till hybrid läge och leva med att motorn startar.
 
M mattias_sjogren skrev:
Blir nog bra. Jag har en Kuga sedan i höstas och är mycket nöjd. Förutom vid långresor kör vi bara på el.

Själv tänkte jag inte på de olika EV lägena utan blev irriterad när motorn startade lite då och då fast det var laddning kvar... Efter ett par dagar upptäckte jag EV knappen och att bilen var i hybridläge :) Sedan jag slagit om till el-läge startar den inte motorn alls så länge det finns el kvar, oavsett hur kallt det är ute. Men värmen i vindrutan kör den bara om man har sladden i och startar bilen via appen, vill man ha bort lite imma när man kört iväg får man köra fläkt eller slå om till hybrid läge och leva med att motorn startar.
Man tackar! Låter lovande inför framtida vardagshets. Vi får den i maj så du är lite väntetid.

Ha en bra lördag!
A
 
j.f.s
Kan svara rörande återlämning av leasingbil. Jag har lämnat tillbaka tre vid det här laget och sist fick jag beröm för att bilen var så himla fin. Vad hade jag gjort då? Använt den daglig dags med tre barn i åldrar 11, 7 och 3 och dessutom så hade jag övermil, 4700 istället för 4500 som var stoppet. Inget överdrivet tvättande men fyllt i stenskott löpande med bättringsfärg men lämnade tillbaka bilen nytvättad och ordentligt städad inuti. Får man en större skada på tex kofångaren så se till att få det fixat innan återlämnade så blir det garanterat billigare än att ta straffavgifter från leasingbolaget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Vi har en Kia Niro phev och den saknar separat värmare. Var dåligt pålästa när vi skrev på leasingkontraktet så tänkte inte så mycket på det. Allt är frid och fröjd sommartid, men när temperaturen kryper ner till 15 grader och under så brummar motorn igång för att producera värme. Inte går det fort heller så oftast hinner vi komma fram lagom tills det börjar bli varmt. Framdrivningen är väl dock (för det mesta) el så motorn går i nåt snål-läge, men känns ju väldigt onödigt. Snittar över tid på runt 0,25l/mil + el vintertid.
Kör själv en Seat Leon kombi laddhybrid. Kommer 50-70 km på en laddning och eftersom bilen har värmepump startar inte bensinmotorn för värme, däremot sjunker räckvidden (ner till ca 50 km). Kör man i höga hastigheter (+100 km/h) med värmen på i låga utomhustemperaturer drar både en laddhybrid och en ren elbil mycket el och räckvidden typ halveras.

Vi tankar full tank, 40L, ungefär varje halvår men det är i stort endast långresor som kräver bensin. Att köra 80 km vid ett tillfälle betyder att en liter bensin används.

Vid längre resor helt utan el drar bilen 0,50 - 0,55 l / mil.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
A andersmossing skrev:
Slutrapport. Eller i alla fall en uppföljande rapport, det kan komma fler. Har precis signat mig för en Ford Kuga laddhybrid, elbil får bli nästa gång. Den ska enligt siffrorna ta sig 65 km på batteri så vi lär klara vardagen på el. På ett facebook-forum rapporteras faktiska räckvidder mellan 39 och 90 km, beroende på yttre förutsättningar, så det ska nog gå. Men att lämna igen den kommer att bli nervöst...

mvh
Anders
Är du nöjd nu när du kört kugan en stund? Jag själv är sugen på en sån.
 
En månad och 170 mil senare är jag nöjd. Jag är nog ingen jättekräsen bilägare utan betraktar bilen mest som ett transportmedel, men jag konstaterar att vi sitter skönt alla fyra, grejerna får plats även på resa (med takbox, vi har t ex tältat på camping med stolar, bord och sånt).

Min bild är att vi kommer att köra 90 procent på el i vardagen, vi kör 5-6 mil per laddning vilket räcker fint för oss. Vi har hittills tankat ca 20 liter och det känns inte fel

Ska man hitta något negativt så tycker jag att den inte är jätterolig att köra. Vi hade förut av en Mondeo som trots att det är en familjefraktarkombi har rätt bra väghållning. Kugan är lite sämre men helt ok. Det är min första SUV, vet inte om det spelar in.

Det finns en grupp på FB för Kuga hybrid med aktiva medlemmar. Där får man svar på funderingarna.

Det blir tumme upp från mig, jag är nöjd!

/Anders
 
  • Gilla
Jbergens
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på vad det är för bil. Exempelvis Kias och Hyundais hybrider har sparat in på en separat värmare, så där drar bensinmotorn igång för att värma kupén. Tyska premiumbilar har inte det problemet, men kostar därefter.

Jag kan förstå pm man köper en begagnad laddhybrid, men är det en fabriksny bil som står på inköpslistan skulle jag inte förstå det. Laddhybrider är på sätt och vis det sämsta av två världar. Man betalar rätt dyrt för att få möjlighet att köra på el, men får inte elbilens låga driftkostnader då man måste serva en bensinmotor också.
Vi skaffade en V60 hybrid (el/diesel) då jag trodde att den skulle gå riktigt billigt jämfört med vår Xc70 men vi bedrog oss… Har även en A3 tdi som jag kan köra på strax under 0,5/mil. Batteriet och drivpaketet på bakaxeln gjorde bilen ytterst obalanserad och tyngre än 2 ton - Xc70 (1650kg) kändes yster att köra jämförelsevis.

Hybriden drog vintertid nästan lika mycket som A3, dieselvärmaren går för jämnan men trodde aldrig att den skulle dra så mycket diesel! Den drog i snitt 0,45 med batteriet som huvudsaklig drivkälla (ca. 2,5 mil räckte batteriet vintertid, ca 3,5 mil total daglig körsträcka).

När värmen kom så blev det något bättre men vi sålde hybriden nyligen, det blir en renodlad elbil när vi får råd. Funderar eventuellt på att köpa en slit o släng bensinare för att dra nytta av lägre bränslepris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.