Som många andra är man vilse i pannkakan när det gäller bilbyte. Ford Mondeo med bjässebagage ska bytas till något med el. Lybrid? Elbil? Osäker än så länge, just på grund av att elbilar med lite storlek än så länge är dyra. Men denna fråga gäller laddhybrider.

Vi har en daglig runda på ca 3-3.5 mil, sommar som vinter. En modern laddhybrid borde innebära att man slipper brummandet från bensinmotorn. Men hur fungerar det i praktiken? Kör ni på el direkt från början eller kräver bilen motor för att t ex klara uppvärmning och sånt? Hur länge (i km räknat )måste ni köra bensin? Är det verkligen som man hoppas, att vardagen blir elektrisk?

nvh
/Anders
 
  • Gilla
Jbergens och 1 till
  • Laddar…
Är också undrande i denna fråga. Antingen ha plug in hybrid eller elbil. Vi kör också korta sträckor dagligen men ett femtal längre resor per år. Och med tanke på hur beroende vi ändå blir av oljan med en hybrid. Men å bara sidan så kommer väl elen stiga och vi blir beroende av det.

Hur mycket mer ligger servicekostnader på en hybrid om man jämför med en vanlig bil?
 
B BäverBerra skrev:
Och med tanke på hur beroende vi ändå blir av oljan med en hybrid.
Hajade till lite när jag läste detta och insåg att jag tänkt lite inskränkt kring denna fråga. Jag har tänkte precis tvärtom, hur beroende man blir av el när man har renodlad elbil. Men det är ju så klart som du skriver, hybrid innebär ju olja vid allt annat än vardagsresor.Vi gör också en del längre resor, framförallt till släkt 20 mil bort då och då, men också bilsemestrar, nån fjälltur m.m.

Voj, voj... inte lätt att välja.
 
A andersmossing skrev:
Hajade till lite när jag läste detta och insåg att jag tänkt lite inskränkt kring denna fråga. Jag har tänkte precis tvärtom, hur beroende man blir av el när man har renodlad elbil. Men det är ju så klart som du skriver, hybrid innebär ju olja vid allt annat än vardagsresor.Vi gör också en del längre resor, framförallt till släkt 20 mil bort då och då, men också bilsemestrar, nån fjälltur m.m.

Voj, voj... inte lätt att välja.
Att ha en reservmotor som är oljedriven kommer att resultera i högre underhållskostnader rent generellt mot en elbil. Tänk på att laddhybriden skall byta motorolja, filter och så småningom kamrem fast du varit jätteduktig och stannat för att ladda några timmar var 5 mil.

Nej då bättre att skita i reservmotor och i stället köpa sig en bil med större elmotor och större batteri. Sedan laddar du när det behövs till vardags hemma dvs kanske 1 natt i veckan och på långresa 20-50 min efter var 40 mil.

Så gör jag med min Kia sedan 2019. Jag har så svårt att förstå varför så många avgudar laddhybrid. Men många gillar nog att betala totalt mer för att de kramar sin fossilmotor
Men jag är elektriker så jag är utbildad i mattematik.

Tack för ordet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det här är ju mer en fråga om vilken ekonomi man har.
Ska du köpa den är en begagnad pluginhybrid ett alternativ men du får ju med hela servicekostnaden precis som en vanlig bil. Dock billigare än att köpa en elbil.
Alternativet kan ju vara att ta en elbil på privatleasing som innebär ingen initial kapitalkostnad men mycket billigare driftsbild (service och milkostnad).
Vi har en pluginhybrid som mest rullar runt Stockholm och därmed mest på el... vi tankar bilen med bensin kanske var tredje månad.
 
  • Gilla
Jbergens och 2 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Det här är ju mer en fråga om vilken ekonomi man har.
Ska du köpa den är en begagnad pluginhybrid ett alternativ men du får ju med hela servicekostnaden precis som en vanlig bil. Dock billigare än att köpa en elbil.
Alternativet kan ju vara att ta en elbil på privatleasing som innebär ingen initial kapitalkostnad men mycket billigare driftsbild (service och milkostnad).
Vi har en pluginhybrid som mest rullar runt Stockholm och därmed mest på el... vi tankar bilen med bensin kanske var tredje månad.
Scout Scout skrev:
Det här är ju mer en fråga om vilken ekonomi man har.
Ska du köpa den är en begagnad pluginhybrid ett alternativ men du får ju med hela servicekostnaden precis som en vanlig bil. Dock billigare än att köpa en elbil.
Alternativet kan ju vara att ta en elbil på privatleasing som innebär ingen initial kapitalkostnad men mycket billigare driftsbild (service och milkostnad).
Vi har en pluginhybrid som mest rullar runt Stockholm och därmed mest på el... vi tankar bilen med bensin kanske var tredje månad.
Vet inte så mycket om privatleasing , dock fick en kompis som leasade en ww en obehaglig chock. 42 000 kr i onormalt sltage.
Jag såg bilen 1 vecka innan återlämnade och skicket var vad jag skulle förvänta mig efter 3 år. Nej hon lommer inte leasa mer.

Tror för övrigt att många övervärderar nyttan med bilbyte var tredje år.
Jag är inte högavlönad och betalar min bil med skattade pengar men Jag hade råd att köpa elbil därför att jag planerar att ha den i minst 10 år. När jag sedan byter gör jag det till en bil som är ledande då.

Men det finns ju olika värden här i livet.
Tror dock att hetsen att byta bil ofta resulterar i att många inte kan köpa den bil de VERKLIGEN vill ha.
Ungefär som att skulle jag byta soffa var tredje år så skulle det inte bli någon vidare soffa.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Servar man själv så behöver inte en pluginhybrid bli speciellt mycket dyrare än en elbil.
Givet att inköpspriset är betydligt lägre för en plugin och att ens dagliga körningar kan göras helt på el så kan det bli det billigast alternativet.
Då man bara nyttjar bensinmotorn på långkörningar över kanske 5-6mil.

Allt beror på hur man kommer att använda bilen.

Att betala ett par 100kkr extra för att kunna köra på ren el även på långresor behöver inte gå att räkna hem för alla.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Servar man själv så behöver inte en pluginhybrid bli speciellt mycket dyrare än en elbil.
Givet att inköpspriset är betydligt lägre för en plugin och att ens dagliga körningar kan göras helt på el så kan det bli det billigast alternativet.
Då man bara nyttjar bensinmotorn på långkörningar över kanske 5-6mil.

Allt beror på hur man kommer att använda bilen.

Att betala ett par 100kkr extra för att kunna köra på ren el även på långresor behöver inte gå att räkna hem för alla.
Ja köper man ny bil så får man finna sig i att någon annan kollar på bilen om man vill ha garanti som gäller. , enda trösten är att det inte är så dyrt . 800 kr / 1800 kr varannan gång. Men när den blir 7 år så ska jag kolla lufttrycket i däcken ock kolla spolarvätska o kylvätska själv. Många på jobbet får punga ut med 4000 till 8000 kr VARJE ÅR.
 
Skulle idag inte välja något annat än en laddhybrid idag om jag bytte bil, fixa all vardagskörning på el och långturer på vanliga motorn.

Då slipper man stå där och ofrivilligt ladda bilen i 40 minuter för att ta sig sista biten. Men man fixar all den dagliga körningen på el vilket sparar en del pengar och miljö(säger dom)

Sen att en laddhybrid i vettig storlek är överkomliga i pris är ju också en fördel, man får många servicar för mellanskillnaden upp till en stor elbil.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag hade laddhybrid innan jag bytte till el och det stora med hybriden va att elen räcker aldrig, hela tiden planera så man hinner ladda och sladden ska ju i hela tiden. Nu laddar man en natt i veckan.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Skulle idag inte välja något annat än en laddhybrid idag om jag bytte bil, fixa all vardagskörning på el och långturer på vanliga motorn.

Då slipper man stå där och ofrivilligt ladda bilen i 40 minuter för att ta sig sista biten. Men man fixar all den dagliga körningen på el vilket sparar en del pengar och miljö(säger dom)

Sen att en laddhybrid i vettig storlek är överkomliga i pris är ju också en fördel, man får många servicar för mellanskillnaden upp till en stor elbil.
Ja ser man laddandet som en stor besvärligt så ska man kanske inte ha något med sladd.

Men för många av oss som lämnat " fossiltänket" bakom oss så är en snabbladdplats en plats där man möter nya människor för en stunds samtal, inte alla gånger för i bland är man själv. Själv så träffade jag kvinnan som nu är min fru på en sådan plats. Men på en fossilmack så luktar det pyton och folk är stressade och ingen mysig plats alls.

Sedan så är ju en elbil mycket härligare att köra, motorn svarar direkt och kraftfullt, inte alls som en laddhybrid som måste ta fossilhjälp för att få bra drag under galoshen men det är ju en annan vinkel det.
Tur att vi människor är olika.
Stefan N Stefan N skrev:
Jag hade laddhybrid innan jag bytte till el och det stora med hybriden va att elen räcker aldrig, hela tiden planera så man hinner ladda och sladden ska ju i hela tiden. Nu laddar man en natt i veckan.
 
E Elajomannen skrev:
Ja ser man laddandet som en stor besvärligt så ska man kanske inte ha något med sladd.

Men för många av oss som lämnat " fossiltänket" bakom oss så är en snabbladdplats en plats där man möter nya människor för en stunds samtal, inte alla gånger för i bland är man själv. Själv så träffade jag kvinnan som nu är min fru på en sådan plats. Men på en fossilmack så luktar det pyton och folk är stressade och ingen mysig plats alls.

Sedan så är ju en elbil mycket härligare att köra, motorn svarar direkt och kraftfullt, inte alls som en laddhybrid som måste ta fossilhjälp för att få bra drag under galoshen men det är ju en annan vinkel det.
Tur att vi människor är olika.
Jag är norrlänning tror du jag vill stå o prata med någon apelsinskalare i mer än 5minuter när man har 3 skrikande barn i baksätet.
Räcker att man ska svänga in på macken o pumpa diesel för att världskrig ska hinna bryta ut i baksätet.

Men hatten av folk som tycker sånt är trevligt! Själv hade jag nog skjutit mig om min tankning hade tagit 20,30 eller 40 minuter.

Men som sagt hatten av till folk som tycker sånt är kul, spännande och lite gemytligt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
A andersmossing skrev:
Kör ni på el direkt från början eller kräver bilen motor för att t ex klara uppvärmning och sånt?
Det beror på vad det är för bil. Exempelvis Kias och Hyundais hybrider har sparat in på en separat värmare, så där drar bensinmotorn igång för att värma kupén. Tyska premiumbilar har inte det problemet, men kostar därefter.

Jag kan förstå pm man köper en begagnad laddhybrid, men är det en fabriksny bil som står på inköpslistan skulle jag inte förstå det. Laddhybrider är på sätt och vis det sämsta av två världar. Man betalar rätt dyrt för att få möjlighet att köra på el, men får inte elbilens låga driftkostnader då man måste serva en bensinmotor också.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Vet inte så mycket om privatleasing , dock fick en kompis som leasade en ww en obehaglig chock. 42 000 kr i onormalt sltage.
Jag såg bilen 1 vecka innan återlämnade och skicket var vad jag skulle förvänta mig efter 3 år. Nej hon lommer inte leasa mer.
Vet du när detta hände? Jag tycker man hart hört om dessa historier från privatleasingens barndom, men gäller det fortfarande? Vi överväger att leasa men är rädd för precis detta. Ungarna är ju inte direkt rädd om bilen och hunden hårar glatt överallt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.