useless useless skrev:
Varför fortsätter folk att posta helt meningslösa siffror från sina egna anläggningar? Det är ju konstaterat att det är fel på TS elmätare, så det spelar ingen roll om hundra andra villor drar en tiondel så mycket med blockerad elpatron.
Du får hoppa över mitt inlägg. Jag skulle själv uppskatta jämförelsevärden om jag satt i en liknande villa, på det sättet kan jag se om jag har en rimlig förbrukning. Håller dock med dig att det är svårt att jämföra eftersom det är så mycket som påverkar total förbrukning.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ju kW/h som är förbrukningen. Skrivs allmänt som kWh , vilket är fel men vedertaget. Ungefär som sekundmeter istf meter/sekund.
Nej. Du har helt fel. Energiförbrukningen är effekten gånger tiden, dvs kW * h, vilket skrivs kWh.
Om du delar effekten med tiden så skulle ju förbrukningen bara minska och minska ju längre tid det går...
 
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska du köra värmepumpen på en konstant temperatur? Det är lika dåligt både för verkningsgraden och livslängden oavsett om det är bergvärme eller luft/vatten.
För att jag inte vill byta alla element i huset.
Då det är kallare än -10C så orkar inte elementen leverera den energi som behövs.
Har tyvärr ingen planlösning som möjliggör för ens en hyffsad placering av LLvp som stöd.
Visst då det är varamre än -5 så kan man dra ned till 45C på framledningen. De borde ju om inte annat spara på livsängden.

och för att knyta an till denna tråd så iom att det pratades om 55C framledning med BVP (vilket pga teknik i BVP inte är nån bra lösning alls) så var tanken om just nibes nya S2125 som ska klara en löjligt hög framledning på 75C och då att 55C framledning inte skulle påverka livlängden och därmed skulle kunna vara ett alternativ.

Dock i TS fall är det klart att det måste vara mätarstrul. så ovan resoneman om alternativ ju därmed ointressant
 
M MrDizzy skrev:
Visst då det är varamre än -5 så kan man dra ned till 45C på framledningen. De borde ju om inte annat spara på livsängden.
Jag tror vi pratar om varandra. När man har värmepump vill man inte tillverka varmare vatten än nödvändigt, så man anpassar hela tiden temperaturen utifrån värmesystemets behov (så kallad flytande kondensering). Om det innebär att man behöver 60 grader när det är som kallast så får man leva med det. När det blir varmare ute jobbar värmepumpen med lägre temperatur.
'Motsatsen' är att värmepumpen värmer till samma temperatur hela tiden vare sig det behövs eller inte (fast kondensering). Det är en mycket sämre lösning, men inte ovanligt när man t ex kompletterar ett gammalt vedeldat system med värmepump.
 
E Etrompa skrev:
Pump som pumpar mediet vatten till värmeväxlare för att ta värme. Det är väl så bergvärme funkar? Och borrhålet är ju borran xx meter ner i marken.
Har Du bergvärme själv?
Har aldrig sett en bergvärmeinstallation kombinerad
med en djupbrunnspump!
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik
Vi hade ett likadant problem. Jag kom på att det var något fel när huvudsäkringarna löste ut gång på gång när jag tände en vattenkokare eller tvättmaskin. Och bergvärmepumpen hade ett rött ljus istället för ett grönt (IVT). På loggningsskärmen fanns det flera felmeddelanden. Då ringde jag rörmokaren som monterade anläggningen. Han hittade felet: trycket i köldmediets krets hade gått ner till noll. Därför hade en givare stängt av kompressorn för att skydda den och sedan dess hade hela pumpsystemet (9KW) kört på bara elpatron. Sen såg han att en packning hade gått sönder med ett läckage som gjorde att köldmediets krets hade runnit ut. Resultatet var en elförbrukning av mer än 6000KWh istället för den vanliga 2,7K i januari. Det blir en försäkringssak, för vem ska stå för den höga förbrukningen som blev resultatet av ett fel på pumpsystemet.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du bergvärme själv?
Har aldrig sett en bergvärmeinstallation kombinerad
med en djupbrunnspump!
Det sägs vara bergvärme, men snarare grundvattenvärme då.
 
useless useless skrev:
Jag tror vi pratar om varandra. När man har värmepump vill man inte tillverka varmare vatten än nödvändigt, så man anpassar hela tiden temperaturen utifrån värmesystemets behov (så kallad flytande kondensering). Om det innebär att man behöver 60 grader när det är som kallast så får man leva med det. När det blir varmare ute jobbar värmepumpen med lägre temperatur.
'Motsatsen' är att värmepumpen värmer till samma temperatur hela tiden vare sig det behövs eller inte (fast kondensering). Det är en mycket sämre lösning, men inte ovanligt när man t ex kompletterar ett gammalt vedeldat system med värmepump.
Jo jag vet att det optimala är att köra flytande kondensering. Men i mitt hus har det blitt så här mer eller mindre:
Det satt en oljepanna med Acktank och shunt från början i huset.
Sen sattes en LVVP med fast kondensering in för ta huvuddelen av värmebehovet och oljepannan som stöd/spets
Sen gick oljepannan sönder och det sattes in elpatroner för att ta spetslasten.
Detta av förra ägaren.
Nu börjar LVVPn bli till åren och jag skulle dessutom behöva flytta på utedelen.
BVP + byte till lågtemp element inte ett ekonomiskt alternativ.
Visst skulle man kunna stoppa in en ny LVVP och skippa acktanken och köra flytande...
men den kommer oavsett att köra ca 55C alla dar det är kallare än -10C

Att köra nära max brukar aldrig vara bra ... men 55C är bra långt ifrån max på 75C. (läste att de körde 85C interntemp inne i maskinen varvid max ut satt till 75C) så det borde ju inte vara ett problem med livslängd då, utan bara sämre COP (som alltid är bättre än ren elpatron då det är kallt)
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är ju kW/h som är förbrukningen. Skrivs allmänt som kWh , vilket är fel men vedertaget. Ungefär som sekundmeter istf meter/sekund.
Jag vill bara påpeka att ditt påstående med "kW/h" är totalt felaktigt och strider mot alla regler och vetenskaplig praxis världen över. Som lärare i elektroteknik på universitetsnivå kan jag intyga detta. I denna rollen kan jag säga att det är första gången i hela mitt 40-åriga yrkesliv (varav 30 som lärare/forskare inom ellära) som jag sett din hemmasnickrade förkortning "kW/h". Jag skulle rekommendera att du läser denna artikel: https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/vad-ar-kilowatt/

Jag vill tillägga att "sekundmeter" är en totalt ovetenskaplig (svensk) benämning som har använts av sjöfolk i Sverige etc och att det baseras på att någon i tiden har missuppfattat det hela och att det olyckligtvis fått leva kvar. I nästan all modern litteratur så är "sekundmeter" bortrensat men man kan hitta det i äldre svensk litteratur. Inom grundskolan, gymnasieskola och på universitetsnivå förekommer "sekundmeter" inte alls eftersom det strider mot vetenskaplig praxis (liksom "kW/h").
 
S senap skrev:
I denna rollen kan jag säga att det är första gången i hela mitt 40-åriga yrkesliv (varav 30 som lärare/forskare inom ellära) som jag sett din hemmasnickrade förkortning "kW/h".
Då har du inte läst mycket på forumet... I var och varannan tråd som handlar om elförbrukning är det nån som slänger in kW/h. När det påtalas att det är fel kommer diverse mer eller mindre fantasifulla förklaringar. T ex här: https://www.byggahus.se/forum/threads/572-81-kr-pa-en-dag-hur-f.438223/page-4#post-4524993
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då har du inte läst mycket på forumet... I var och varannan tråd som handlar om elförbrukning är det nån som slänger in kW/h. När det påtalas att det är fel kommer diverse mer eller mindre fantasifulla förklaringar. T ex här: [länk]
Det har du säkert rätt i. Jag har haft turen att slippa se dessa tokigheter. Jag kan ju säga att jag undervisat många tusen studenter och ingen har kommit med dessa tokigheter på någon föreläsning, övning eller labb. Man blir bekymrad när man ser detta. Kul förklaring i din länk.
 
Niklas Wulff Niklas Wulff skrev:
Vi ska precis installera bergvärme i en träkåk från 1924, och skulle gärna förstå bättre vad du gjorde. Vi har vattenburna radiatorer redan, vad innebär det att man stänger av patronen på det sättet? På nåt sätt måste väl pannan kompensera om berget inte ger tillräckligt med värme?
Installatören ska när de projekterar ta hänsyn till utetemperatur och dimensionera värmepumpen efter det. Har för mig att man siktar på att bergvärmen ska täcka 80 % av effektbehovet. Resterande 20 % kallas spets och det ska elpatronen leverera. Normala vintrar sker det bara ett par veckor i januari eller februari.

Om man stänger av elpatronen manuellt händer inget mer än att värmepumpen jobbar maximalt men du får inte upp tempen helt. Du får lite svalare hemma men kanske kan elda i kaminen och ha sockor på fötterna.

Faktor X vid installation är hur varmt det är i berget samt hur stort grundvattenflödet är. Det vet man inte innan installation och det påverkar också behovet av spetsel. Lärdomen av gamla installationer är att man borde borra något djupare, vilket kanske till viss del beror på att folk vill bygga ut sina kåkar och ha pool etc.
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Mats-S
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Den installerades 2005
17 år, börjar inte den pumpen närma sig slutdatumet?
Dagens pumpar är ju betydligt effektivare så kanske dags att köpa en ny istället för att bränna pengarna på en pump där bäst före datumet har passerats?
 
S Sylvek skrev:
Jag har sett i flera grupper att väldigt många har en konstift ökning av kw/h december jämfört med tidigare år,
Vi hade 3664kwh för december 2021 jämfört med 2664kwh december 2020
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.

Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?

Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

Med vår dåligt isolerade hus med källare från 1947 på totalt 170 kvadratmeter som referens måste jag hålla med tidigare svar i tråden om att ditt mätarbyte måste ha ställ till med något. Med vattenburen el förbrukade vi totalt drygt 4000kWh under december. Det finns inte på kartan att du skulle komma över 4500kWh på 13 dagar i januari.

/T
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.