B
Som rubriken lyder, blivit debiterad kWh trots att vi hade strömavbrott, någon mer som råkat ut för detta?

Vi hade strömavbrott 16:20-19:36. Debiteringen såg först ut så här:
16:00 - 0,53 kWh
17:00 - 0 kWh
18:00 - 3,99 kwh
19:00 - 3,88 kwh

Spännande! Avvaktade lite och tog en koll även dagen efter.

16:00 - 0,53 kwh
17:00 - 0 kwh
18:00 - 0,79 kwh
19:00 - 0,77 kWh

Även fått bekräftat av mitt elbolag att det är ovan jag debiterats för. Dom kan dock inte förklara hur det kommer sig att jag blivit debiterad trots att det var strömavbrott och helt kolsvart. Pågår dock utredning.

Blir man blåst och lurad av elbolaget varje månad, eller vad är er teori?
 
surris
Intressant. Jag lägger min röst på att elmätaren mäter fel, det är dock väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har för mig jag läste en tråd här för ett tag sen om nån som hade konstiga siffror vid timavläsning. Då visade det sig att elbolaget hade en fördröjning innan dom fick in alla verifierade siffror i sitt system, så senaste siffrorna man såg var bara påhittade genomsnittsvärden. Sen justerades det efter någon dag, så äldre siffor var rätt...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
surris
Intressant. Känns dock som bolaget borde kunna ge det svaret. Men personen TS pratade med kanske inte visste om det.
 
B
useless useless skrev:
Jag har för mig jag läste en tråd här för ett tag sen om nån som hade konstiga siffror vid timavläsning. Då visade det sig att elbolaget hade en fördröjning innan dom fick in alla verifierade siffror i sitt system, så senaste siffrorna man såg var bara påhittade genomsnittsvärden. Sen justerades det efter någon dag, så äldre siffor var rätt...
Så var också min tanke! Därför läste jag av mina siffror vid flera tillfällen.

Nu har dock elbolaget bekräftat att dessa uppgifter ”stämmer” och även skickat faktura på kalaset ;).
 
C
B Bocca skrev:
Nu har dock elbolaget bekräftat att dessa uppgifter ”stämmer” och även skickat faktura på kalaset ;).
Vilka är "elbolaget" i sammanhanget, nätbolaget eller elhandelsbolaget? Eller är det i detta fall samma?
 
B
C cpalm skrev:
Vilka är "elbolaget" i sammanhanget, nätbolaget eller elhandelsbolaget? Eller är det i detta fall samma?
Har samma på båda
 
Troligtvis så har all förbrukning den timmen elen kom tillbaka smetats ut på alla dom timmar då elmätaren inte loggat någon förbrukning. mjukvaran i mätaren eller hos nätägaren tycke väl inte att det var rimligt att mätaren inte loggat någon förbrukning när det var dags att skicka in historiken.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
A Attitude skrev:
smetats ut på alla dom timmar då elmätaren inte loggat någon förbrukning.
Ibland har nätägarna den typen av hyss för sig i kundgränssnittet, men som formellt mätvärde/debiteringsunderlag är det ju helt åt skogen.

Vad som också förvånar mig är nollförbrukningen kl. 17 efterföljande dag. Känns rätt osannolikt att förbrukningen helt plötsligt skulle vara 0,00 kWh en timme om man inte brutit strömmen.

Edit: Ser nu att de två uppsättningarna siffror avser samma dag, men att de ändrat sig med tiden.
Kan nog vara ett kundgränssnittsfenomen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B
A Attitude skrev:
Troligtvis så har all förbrukning den timmen elen kom tillbaka smetats ut på alla dom timmar då elmätaren inte loggat någon förbrukning. mjukvaran i mätaren eller hos nätägaren tycke väl inte att det var rimligt att mätaren inte loggat någon förbrukning när det var dags att skicka in historiken.
Du har rätt enligt elbolaget.
Deras svar:

”Hej!
Jag har bett vår mätavdelning att titta på det här och det visade sig att pga att vi inte fick in något mätvärde från mätaren under timme 18, så delade
insamlingssystemet upp förbrukningen för timme 19 på timme 18 och 19. Nu har vi rättat till det, så det ser rätt ut på gamla Mina sidor. Vi ber om ursäkt för att det blev otydligt och ska se över om det går att göra någon förändring i vårt system för att undvika detta längre fram.”
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
C
B Bocca skrev:
Nu har vi rättat till det, så det ser rätt ut på gamla Mina sidor.
Vad innebär detta egentligen?
Att de gått in och manuellt och rättat så att det nu ser rätt ut på "mina sidor" för just dessa timmar?
Eller har de rättat felet i insamlingssystemet?
 
hsd
Rätt så logiskt att systemet inte får kontakt med mätaren under strömavbrott och när kontakt etablerats får de in en förbrukning under längre tidsperiod än normalt, kanhända det är vanligt med dataförluster så redovisning delas vid längre period
 
C
hsd hsd skrev:
Rätt så logiskt att systemet inte får kontakt med mätaren under strömavbrott och när kontakt etablerats får de in en förbrukning under längre tidsperiod än normalt, kanhända det är vanligt med dataförluster så redovisning delas vid längre period
Nja, med timmätning är det ju också viktigt att förbrukningen hamnar på rätt timme ifall abonnenten har timdebitering. Att hålla på och dona och mecka med mätvärdena med olika algoritmer känns inte helt stabilt. Deras beskrivning av vad som sker stämmer ju inte heller med TS värden.
Nu handlade det ju om ören, om TS ens har timdebitering, men hade det varit avbrott en längre tid kan det ju slå större.

Om jag förstått det rätt så skall mätaren logga mätarställningen varje hel timme (varje kvart i framtiden) och sen hämtar nätbolaget listan med mätarställningar vid avläsning. Så avbrott i avläsningen skall inte hindra tillgång till historiken. Och om mätaren av någon anledning inte kan mäta (t.ex. pga strömavbrott) så tickar ju inte heller mätarställningen. Så varför ge sken av att den gjort det?

Man skulle ju kunna fråga sig vad som skulle hända om det t.ex. blev problem med kommunikationen/fjärravläsningen under en längre tid men elen ändå tickar på. Triggar det också några hitte-på-algoritmer?
 
B
C cpalm skrev:
Nja, med timmätning är det ju också viktigt att förbrukningen hamnar på rätt timme ifall abonnenten har timdebitering. Att hålla på och dona och mecka med mätvärdena med olika algoritmer känns inte helt stabilt. Deras beskrivning av vad som sker stämmer ju inte heller med TS värden.
Nu handlade det ju om ören, om TS ens har timdebitering, men hade det varit avbrott en längre tid kan det ju slå större.

Om jag förstått det rätt så skall mätaren logga mätarställningen varje hel timme (varje kvart i framtiden) och sen hämtar nätbolaget listan med mätarställningar vid avläsning. Så avbrott i avläsningen skall inte hindra tillgång till historiken. Och om mätaren av någon anledning inte kan mäta (t.ex. pga strömavbrott) så tickar ju inte heller mätarställningen. Så varför ge sken av att den gjort det?

Man skulle ju kunna fråga sig vad som skulle hända om det t.ex. blev problem med kommunikationen/fjärravläsningen under en längre tid men elen ändå tickar på. Triggar det också några hitte-på-algoritmer?
Vi har timdebitering, så egentligen borde elbolagets rättelse på mina sidor även innebära en ny faktura? Även om det precis som du nämner inte är några stora summor det handlar om..

Tycker det här känns oseriöst och man får ju en tankeställare på om man bara ska vara tacksam och glad och betala elräkningen varje månad eller om man bör mäta och hålla koll själv..
 
Grundproblemet är nog att deras system inte skiljer på bortfall av mätvärden på grund av strömavbrott och bortfall på grund av kommunikationsproblem. Vid det senare är det nog rimligt att smeta ut förbrukningen över de saknade timmarna så man inte får några konstiga marginaleffekter, men vid strömavbrott ska man såklart inte betala nånting.
Dock tycker jag elmätaren borde vara så smart att den kan spara några timavläsningar och rapportera in dom korrekt i efterhand, men det kravet saknades väl vid upphandlingen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.