Hur lång tid tog det för dig att lägga marksten själv? Min man har hållt på nu i tre veckor enbart på kvällstid och lördag och söndag hela dagar. Vi ska lägga 100 kvm själva. Hur lång tid tog det för dig? Jag är så otålig och vill ha det lagt nu, eftersom jag vill göra iordning tomten, så in gräs, så det inte springer iväg i tid och blir för sent. Min man har lagt en knepig böj färdigt nu och en frukostaltan, nu återstår "bara" en liten större altan och en triangel som ska limmas ihop och ett par gångar till.
 
Jag skulle tippa på att det tar ungfär en timme / kvadratmeter när man börjar och en halvtimme när man har fått upp farten.
Innan man kommer igån att lägga så ska det ju grejas med rör och sand och bli lagom vågrätt. Sen går det ju ganska fort att lägga stenen.
 
Låt din man jobba i sin takt så ska du se att det både blir klart och bra. Hastverk är det ingen som blir nöjd med.
 
Instämmer med föregående talare. Rullade gräs ett par timmar ensam i veckan och fick då höra kommentaren "Har du inte hunnit längre?", när Tigern kom hem vilket inte var så roligt. När vi hjälptes åt så gick det dock betydligt fortare även om hon ganska snart förstod varför det tar sån tid när pallen med gräs står högst upp i en sluttning, 50 m från ytan som skulle rullas!

Han kanske skulle uppskatta lite hjälp? Är man två så kan den ena bära stenarna från pallen och den andra koncentrera sig på att lägga.
 
Jag försöker att hjälpa min man hela tiden, men det finns ju inte så mycket jag kan göra. Bär sten hela tiden då han lägger sten. Önskar jag kunde hjälpa till mera. Tänk om man kunde turas om att lägga sten då min man tröttnat kunde jag lägga andra dagen, men jag kan inte lägga sten. För det är ju bara på helger och vissa kvällar han kan lägga sten. Nu har han lagt 20 kvm på fyra helger och några kvällar.
Måste man verkligen lägga all sten innan man sår gräsmatta pga. alla höjder som man måste ta hänsyn till?
 
  • Gilla
Runxfast1
  • Laddar…
Måste man verkligen lägga all sten innan man sår gräsmatta pga. alla höjder som man måste ta hänsyn till?[/QUOTE skrev:
Var sak har sin tid.

Du låter lite som min fru, ”måste du verkligen spackla klart innan jag börjar måla” :)

Det är klart att du kan så ditt gräs innan men då tar det bara lägre tid för honom att lägga stenen när han inte får gå vart han vill mm. Sen kanske ni märker att det blir stora nivåskillnader så att ni måste höja upp gräsmattan eller något sådant.
 
Om man väl fått till ytan på rätt nivå och rätt packad, så kan väl vem som helst lägga stenen, det är inget svårt.
 
Ja om ytan där stenen ska ligga är klar så kan du så gräs på resten. jag kan inte låta bli att fråga:confused:....Har du testat att lägga sten? Hemma så är det jag som lagt det mesta o innan första gången hade jag ingen erfarenhet. Min fördel är att jag är envis o har tålamod och vilja och är noggrann. och älskar allt sådant..jag skulle testa om jag vore du :) Lycka till!
 
Instämmer med Jessica, min sambo började lägga sten. Sen har jag fortsatt, faast vi har lagt ett enkelt mönster. Vi gör "random". mest vita stenar med lite röda och terrakotta här och där. Det är ju det som är kul! Prova!
 
Jag la 200 kvm sten (210*210) på 200 timmar. Jag känner igen viss av uppgivenheten från trådskaparen, men i och med att jag hade koll på mina timmar så kunde jag räkna ut efter ett tag hur lång tid det tar (och kunde säga till min fru när det skulle bli klart :).

Bara stenen vägde 38 ton (!) + 2 lastbilslass med stenmjöl att rulla ut och padda.

Till detta tillkommer 2 dagars arbete med sprängsten och bärlager som paddats.

Vi gjorde dock gräsmattan före stenläggningen (pga behov från barnen av vettigt "lekunderlag").

Håller även med föregående skribent, det är kul och ganska enkelt att lägga sten. Bara 4-5 olika moment som man lär sig rätt fort (inte som att bygga ett hus...). Bara se till att få till fall bra (tex med laservattenpass för 179:- från biltema).
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
rsjowa skrev:
Jag la 200 kvm sten (210*210) på 200 timmar. Jag känner igen viss av uppgivenheten från trådskaparen, men i och med att jag hade koll på mina timmar så kunde jag räkna ut efter ett tag hur lång tid det tar (och kunde säga till min fru när det skulle bli klart :).

Bara stenen vägde 38 ton (!) + 2 lastbilslass med stenmjöl att rulla ut och padda.

Till detta tillkommer 2 dagars arbete med sprängsten och bärlager som paddats.

Vi gjorde dock gräsmattan före stenläggningen (pga behov från barnen av vettigt "lekunderlag").

Håller även med föregående skribent, det är kul och ganska enkelt att lägga sten. Bara 4-5 olika moment som man lär sig rätt fort (inte som att bygga ett hus...). Bara se till att få till fall bra (tex med laservattenpass för 179:- från biltema).
Om möjligt, kan du beskriva lite mer in i detalj hur man gör exakt för att få det så rakt och fint som möjligt?
Har inte riktigt fattat det här med rör man skall lägga ut och sedan staka ut! Nu har jag fyllt upp och grovplanerat med stenmjölen, men hur/vad gör jag med dessa rör?
Och hur mycket är ett lämpligt fall (x cm / x m)?
Skriv gärna en liten Stenläggning för Dummies :)
 
Ska försöka.
Lutningen på gångar runt huset bör luta 1cm/meter minst , jag har gjort så å det funkar kanon med vattenavrinning.

Rören borrar du ner i stenmjölet, du använder 2st. Du mäter så rör ett (tex det innersta som du lägger paralellt med väggen) så detta ligger i lod och har "rätt höjd. Det andra lägger du ca 1 meter ut (om du ska ha en meter bred gång). Nu använder du det andra röret som ligger vid väggen som referens MEN detta ska ligga en 1 läängre ner i stenmjölet. Detaa ficar man lätt med en rätskena och ett vattenpass. Sen kastar du bara på stenmjöl (lagom), tar din rätskena, lägger dig på knä och drar den från ena sidan till den andra, plockar bort rören och fyller i "hålen". Sen vattnar du och slutliggen paddar ytan.

Vipps sä är det stenhårt och spikrakt.... om du varit noggran såklart !! :)

Hoppas nån fattade vad jag menade :)
 
Bilder underlätta förstås för att förstå hur man använder rätskivan och avdragslister. Det finns massa guider på nätet. Tex Vi i Villa har en: Lägg marksten ~ Marksten ~ Gör det själv ~ Vi i Villa

Eller GP:
Göteborgs-Posten - Markarbeten - Mark SFS - Lägga marksten

För att få "rak och fint" GreenTurtle så kan jag rekommendera att använda murarsnöre ganska regelbundet. Så man ramar in det området som ska läggas. Är också bra att var tredje/fjärde plattrad dra ett nytt murarsnöre för att se att skarvarna blir spikraka (annars blir det lite karaktär av järnvägsräls som böjer sig...inte så fint). Man kan även ha en lång rätskiva/bräda och snabbt kolla efterhand när man lägger stenen så det inte böjer sig för mycket. Det är det enda jag ångrar med min läggning, att jag inte var noggrannare med att få alla skarvar helt raka. Jag har som mest 19 meter i längd där mina sten ligger, och minsta avvikelse syns direkt då (för en pedant alltså), dom flesta kanske inte ens tänker på det, inkl frugan ... :-D

Jag har också kört en cm per meter i fallhöjd. Räcker gott. Kör med laservattenpasset från högsta punkten bara och utgå från denna under arbetet.

Om man inte hittar några järnrör (för avdragslist) så funkar några träbitar bra också. Jag tog några gamla (raka) lockläkt som var över från husbygget. Dom var perfekta i tjocklek.
 
Vi anlitade proffs som gjorde underarbetet och lade stenen. Jag uppskattar att de arbetade cirka 100 timmar sammanlagt med en yta om 110 kvm plus en stödmur och lite annat småjobb. Så är man ensam och skall göra det på kvällar - då blir det mååånga kvällar.
 
Fall ut från husliv ska vad jag har hört vara mer än 1 %, snarare 2-3 %. Men huvudsaken är väl att det lutar och att det lutar åt rätt håll.. :)

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.