Hallå,

Vi ska bygga nytt hus i Stockholms trakten, c. 210kvm huvudbyggnad, 40kvm garage, 25kvm attefallshus och 8x4 pool. Ventilation kommer bli FTX.

Vi funderar på den bästa metoden för uppvärming, vår nuvarande tanke är att värma allt med en bergvärmepump (Nibe S1255) och golv värme för hus, garage och attefallare samt koppla på Nibe's Pool 40 för att värma poolen. Det hela kommer innebära kulvert till pool/attefall och garage, ganska korta avstånd generellt (20m kulvert sammanlagt) så borde inte vara super store värmeförluster.

Någon som ser några stora problem / nackdelar med att värma allt med bergvärme?
 
Låter bra, blir kanske dubbla hål att borra. Kanske sätta solpaneler på garaget eller attefall för att värme poolen på sommaren ?
 
Kan vara poolsäljaren som svamlar men det här kan vara ett bra tillfälle att se vad andra tycker.

Jag håller också på att planera för pool. Har kontakt med lite olika leverantörer och diskuterade värme med en tidigare idag. Jag beklagade mig angående att vår bergvärmepump är för liten (minsta s1255) för poolen. Säljaren hävdade då att de aldrig rekommenderar att värma poolen med bergvärme. Tydligen är installationen minst lika dyr som en luftvärmepump och dessutom blir driften betydligt effektivare med en poolvärmepump jämfört med att värma med bergvärme.
 
Har även hört argumentet att det är bra att låta berget ”vila” under sommarhalvåret för att ”återladda” energin. Vilket det inte gör om man kör även poolen på bergvärmen.
Dementera gärna då jag gått i liknande funderingar
 
surris
M Msarps skrev:
Har även hört argumentet att det är bra att låta berget ”vila” under sommarhalvåret för att ”återladda” energin. Vilket det inte gör om man kör även poolen på bergvärmen.
Dementera gärna då jag gått i liknande funderingar
Det kan vara ett problem, men då är det oftast för att man tagit ut för mycket energi ur borrhålen och berget än vad de är dimensionerade för. Eller om det är feldimensionerat från början.

Det ska alltså inte vara ett problem, men kan vara det.
 
Så här uttryckte poolsäljaren till mig:
"I 9 fall av 10 är det en billigare totalinstallation med material och arbetskostnad att installera en värmepump än att koppla på sig på befintlig bergvärme. Värmepumpen är drygt dubbel så energisnål som bergvärmen också"

När jag tänker på det verkar det vettigt att en luftvärmepump skulle vara effektivare på sommaren. Luften är ju då betydligt varmare än berggrunden.

Att installationen i 9 fall av 10 blir dyrare med bergvärme kan jag inte uttala mig om. För mig som lekman känns det enklare att koppla själv med en extern poolvärmare än att börja koppla i husets värmesystem, vilket skulle kunna hålla nere kostnaden. Det jag ser som största nackdelen med en separat poolvärmepump är att det är ytterligare en värmepump som ska hållas vid liv över tid Värmeväxlaren som tillkommer vid bergvärme känns som en mindre komplex pryl, som borde skapa mindre huvudverk framöver. Men det kan ju också vara helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.