Jag har bilat bort betonggolvet i källaren för att gräva ur och dränera samt skapa lite mer takhöjd. Nu när betongen är borta samt allt löst fuktbindande material är borta så är det dags på återfyllnad. På flera ställen har berget gått hela vägen upp till gamla betonggolvet.
Nu till min fråga:
Vad har isodrän/pordrän skivorna för funktion mer än ev isolering? Kommer fylla upp tomrummet med makadam som borde bli kapilärbrytande. Har även dränering ut från marken via dräneringsrör ca 20-30 cm under nya betonggolvet.
Om jag lägger isodrän/pordrän skivor vill jag helst undvika att lägga dessa ovanpå berget för att inte höja golvet i ”onödan”. Blir det en bra lösning? Se skiss.
 
  • Handritad skiss av källargolv med dräneringsrör, makadam, isodrän-skivor och bergets kontur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet betonggolv i källare med synligt bergrund och grus, utrustning och arbetskläder i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pordrän både isolerar och är kapilärbrytande. För att makadam ska betraktas som kapillärbrytande behöver den vara tvättad.

Behovet av isolering och om risken för kapillärt stigande fukt genom plattan vid bergknallarna är ett problem styrs av rummets tilltänkta användningsområde.
 
Skivan har väl just en kapilärbrytande funktion. Mer vanligt är ju att man använder vanlig cellpast under platta för att isolera. Jag skulle nog välja någon form av isolering. Personligen har jag tittat lite på EPS (med någon form at matta mot fukt under) och kanske gjuter en platta med EPS för att spara höjd

Jag blev nyfiken på hur du bilade bort berget då jag kommer göra en likande aktivitet under året.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
K
Att gjuta direkt mot berget kommer nog få plattan att spricka just där närmsta åren då isoleringen komprimeras, men inte berget. Försök få in ett liggunderlag åtminstone, så finns det lite rörelsemån.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Skivan har väl just en kapilärbrytande funktion. Mer vanligt är ju att man använder vanlig cellpast under platta för att isolera. Jag skulle nog välja någon form av isolering. Personligen har jag tittat lite på EPS (med någon form at matta mot fukt under) och kanske gjuter en platta med EPS för att spara höjd

Jag blev nyfiken på hur du bilade bort berget då jag kommer göra en likande aktivitet under året.
Gällande bilningen/spräckning av berget: Först var tanken snigeldynamit, men kändes osäkert då huset står på berget som skulle ”sprängas”. För att få ner ”topparna” har jag borrat och hackat bort delar av berget med kilar och slägga. Ett tidskrävande arbete men har nu sänkt nivån med ca 20 cm över hela ytan. Men nu vill jag ju helst inte fylla upp allt igen utan att vinna något i takhöjd… klurigt
 
mexitegel mexitegel skrev:
Pordrän både isolerar och är kapilärbrytande. För att makadam ska betraktas som kapillärbrytande behöver den vara tvättad.

Behovet av isolering och om risken för kapillärt stigande fukt genom plattan vid bergknallarna är ett problem styrs av rummets tilltänkta användningsområde.
Tanken är att skapa en boyta till tonåringen, men vi kommer inte installera golvvärme.
 
B
Uppstickande sten kan man spräcka med snigeldynamit eller kilar. Jag hade nog i alla fall försökt att få in 10cm isolering på sämsta punkten.

var lite försiktig med snigeldynamit nära vägg, ibland spricker sten oväntat och man vill ju inte skada väggen.

Jag vet att man kan använda pordrän till detta, men jag kan tycka att det känns fel. Speciellt om man har olika mycket pordrän, är jag rädd att plattan ovan spricker. Produkten är så mjuk och lätt att deforma. Kapilärbrytande + eps hade jag valt, om det vore mitt hus.
 
  • Gilla
Falkberget och 1 till
  • Laddar…
F Falkberget skrev:
Tanken är att skapa en boyta till tonåringen, men vi kommer inte installera golvvärme.
Lägg in en golvvärmeslang ändå. Dels gör golvvärme oerhört mycket för komforten i en källare, dels kostar en slang bara någon tusenlapp eller två, och det går inte att göra om i efterhand om man ångrar sig.
 
  • Gilla
Falkberget och 1 till
  • Laddar…
Nu är vi klara med ”grundjobbet”. Nygjutet golv och nyputsade väggar
 
  • Renoverad källarlokal med nygjuten betonggolv och nyputsade gråa väggar, vitmålad takträpanel och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.