V Vatic skrev:
Alltså jag blir riktigt konfunderad hur oseriösa man kan vara!! Till alla som ska installera solceller : använd er inte av nischade firmor till att sätta solceller de är fan oseriösa och oftast inte elektriker de som sätter upp panelerna!!

Jag har satt några 100 paneler och de viktigaste när man är klar de är ju som med alla andra jobb att testa så de fungerar och att inget är fel...

Jag skulle nog ha ringt de som sålt skiten och bytt installatör...
Så fort jag upptäckte att det var fel, igen. Så har jag både via Mail och telefonsamtal begärt ny installatör.
 
  • Gilla
Vatic och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Så fort jag upptäckte att det var fel, igen. Så har jag både via Mail och telefonsamtal begärt ny installatör.
Be att de kollar allt!! Har man slarvat sådär mycket då kan de va va fan som helst på taket...

Du ska ha ritning på kabeldragningen också på taket så du vet utifall de dragit en minus med hela vägen.. plus går in på första panelen sen går kontakterna i varandra och minusen följer med till sista panelen i strängen och kopplas då in i den sista de är bara för att inte taket ska bli en antenn.
 
Tycker verkligen synd om dig,du betaler mycket pengar för en produkt som inte fungerar ,TROTS installatören varit tillbaks och skruvat! Varför har dom inte dokumenterat att solpanelerna producerar på alla celler?
Hos mig var det proffs som installerade på taket,sedan kom en oberoende större elfirma och drog all el inkl överspänningskydd.När dom var klara mätte dom upp med instrument att att paneler var anslutna och gav effekt,fyllde i ett omfattande dokument som bockades av på alla punkter.Allt visade dom mig inkl kabeldragning på tak och väldigt nöjd med hela projektet
Antag att du köper en ny värmeanläggning och den fungerar bara halvdant ,det åligger ju inte dig att felsöka och påpeka fel till installatören,jag hade blivit vansinnig
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Såhär har det sett ut idag. När effekten närmade sig ca100w så dök felkoden upp.
 
  • Graf som visar energieffektökning till ca 100 W där spikar förekommer som indikerar felkod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som om de polvänt en av strängarna. :(
 
R Robert-san01 skrev:
Låter som om de polvänt en av strängarna. :(
ja men det är konstigt att det inte är fel hela tiden?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K kjork skrev:
Det är väl inget snack längre om att det är uppdelat på två strängar, inkopplat i mpp1 och två men sträng 2 är död.
Installatören är kontaktad igen.
Orimliga siffror även kl 10 på kanal 1 om det inte var dåligt väder. Saknas 200V och en ström på 0.2A?
 
K kjork skrev:
ja men det är konstigt att det inte är fel hela tiden?
Jag skulle misstänka att det hänger ihop med hur mycket det lyser på dem. Är det ingen produktion spelar polaritet ingen roll, men när solen börjar titta fram på dem ökar spänningen och då kommer larmet.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Åsa Lund
Säger det igen
Ta in en besiktningsman!
Den installatören är inte seriös
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle misstänka att det hänger ihop med hur mycket det lyser på dem. Är det ingen produktion spelar polaritet ingen roll, men när solen börjar titta fram på dem ökar spänningen och då kommer larmet.
Ja det kan faktiskt stämma, å andra sidan började anläggningen producera någon/några timmar efter soluppgång trots att solen var på andra sidan huset. Jag håller med i din gissning men att det borde blivit fel tidigare.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Säger det igen
Ta in en besiktningsman!
Den installatören är inte seriös
jag har med mig din åsikt. Och det kommer bli så framöver.
 
  • Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Säger det igen
Ta in en besiktningsman!
Den installatören är inte seriös
har du tips på lämplig besiktningsman
 
De jag anlitade var registrerade hos elsäkerhetsverket men de anlita i sin tur en annan firma för att montera solcellerna som inte hade behörighet. Hade inte tid att kolla allt när de montera med barn ö allt. Men ångrar att jag inte tog mig tid. En annan firma skulle montera elen men chansa inte och drog allt färdigt förutom inkoppling för att inte bli besviken men de misslyckades endå!
 
Finns det rentav någon besiktningsman/kvinna i tråden aktiv i västra Götaland?
 
I granntråden här, "Ska det se ut så här" nämns i inlägg Nr 23 att de tog in en besiktningsman som såg direkt att den så kallade "erfarna" installationsfirman hade glömt koppla ihop paneler.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-det-se-ut-sa-haer.435937/

Den där solcellsfirman otolvo är¨¨verkar alltså inte särdeles serös. Om de säljer en komplett anläggning men inte själva vill eller har kunskaper att utför något montagejobb, då måste de använda bra montagefirmor och inte som de tydligen gör, tar den till lägst pris. Lägst pris är ofta bottenskrapet. Man kan också misstänka att montagefirman söm gör till lägst pris i sin tur anlitar ännu billigare firma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.