K Kane skrev:
Kanske en bra intäkt?
Jag fick intryck av att Henry tillhör den totalt ekonomiskt obereoende skaran.
Mobilmasterna gick nog inte att få bort och operatörerna skriver långa avtal men det blev ju helt ok ändå för han slipper ju se eländet med den nya placeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
Ja eller typ när killarna murade, 24 meter upp, på ställning utan ordentliga räcken och utan sele..
Tänkte med på det, när man själv är höjdrädd så satt man med hjärtat i halsgropen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Visst heter programmet Grand Designs Sverige och nog lägger men stor vikt vid form och andra uttryck. Jag är nog lite för realistisk och praktisk av mig för att uppskatta det trots att jag själv arbetat med design och formgivning yrkesmässigt.
Det jag saknar mest i projektet med att omvandla ett vattentorn till boende är att det inte nämns något om bygglov och krav på det tekniska då man gör så stora ingrepp i byggnaden.
Ett vattentorn ligger oftast på den högsta punkten i omgivningen för att genom självtryck kunna försörja det kringliggande området med vatten, hur fungerade det i det här fallet?
En annan sak jag lade märke till är att 6.30 in i programmet får vi veta att en ny utrymningstrappa ska monteras utvändigt och efter 32,50 ser man trappan på plats men den är rostig, redan efter 2 år!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en sann entreprenör som hittar lösningar på svårare tekniska utmaningar.
Planlösningen blev väl ingen fullträff men det ser klart häftigt ut.
Själv skulle jag nog känna mig "uttittad" i en sådan här konstruktion.
Slutligen lyckades han även lösa utmaningen med de fula mobilmasterna (som de nog inte lyckades lösa befintliga avtal för) Mycket bra ock skoj avsnitt!
Mobilmasterna och det långa avtal som följde med är en anledning till att detta har varit till salu i många år.
 
Jag växte upp alldeles i närheten av detta tornet, och det är nog en ide som gått genom många Knivstabors huvud att göra en lägenhet av gamla vattentornet. Kul att se att några till slut gjorde det.

Så vitt jag minns så hade Knivsta, som då var egen kommun i Stockholms län, ett eget vattenverk som tog vatten från sjön Valloxen och använde vattentornet som reservoar och tryckutjämnare. Men efter en kort tid så anslöt sig kommunen till det som idag är norrvatten i Stockholm. Jag vet inte varför - kanske var inte råvattnet så bra som man tänkt sig eller så blev det billigare med vatten från Stockholm. Med anslutningen till norrvatten så behövdes inte vattentornet längre, utan tryckutjämningen löstes på annat vis.

Terrängen runt Knivsta är tämligen platt, men det är en mindre ås genom samhället och på högsta punkten av denna ås står tornet. Bebyggelsen i Knivsta 1958 var inte så hög, som mest tre våningar, och de högre husen låg på lågt belägna platser. Därav räckte den måttliga höjden på 24m. Dagens Knivsta ser helt annorlunda ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
äntligen ett hus som kevin mccloud nog skulle tycka om om jag minns rätt så har orginal serien minst 2 avsnitt med vatten torn

mobil masterna var det ingen inkomst på dom alls?
 
  • Gilla
jliljeha och 1 till
  • Laddar…
Det häftigaste huset den här säsongen, helt klart. Även ett av de husen jag skulle kunna bo i på riktigt om jag fick möjligheten. Åtminstone ett tag, jag tror man tröttnar på de trånga våningarna efter ett tag. Jag har en känsla av att paret kanske inte spenderar 365 dagar i sitt hem i Sverige så då går det kanske an men för en annan som spenderar ca 340 dagar i sitt hus tror jag det blir lite trångt.

Och som någon annan nämnde kunde jag inte låta bli att fundera hur det blir när en olycka händer och ambulans behöver ta sig dit. Hissen var inte stor direkt...

För övrigt fick jag nästan hjärtklappning när de hissade upp fönstret. Jag vet inte hur allvarligt det var i verkligheten men det kändes som att det inte var långt ifrån att gå riktigt illa.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Det häftigaste huset den här säsongen, helt klart. Även ett av de husen jag skulle kunna bo i på riktigt om jag fick möjligheten. Åtminstone ett tag, jag tror man tröttnar på de trånga våningarna efter ett tag. Jag har en känsla av att paret kanske inte spenderar 365 dagar i sitt hem i Sverige så då går det kanske an men för en annan som spenderar ca 340 dagar i sitt hus tror jag det blir lite trångt.

Och som någon annan nämnde kunde jag inte låta bli att fundera hur det blir när en olycka händer och ambulans behöver ta sig dit. Hissen var inte stor direkt...

För övrigt fick jag nästan hjärtklappning när de hissade upp fönstret. Jag vet inte hur allvarligt det var i verkligheten men det kändes som att det inte var långt ifrån att gå riktigt illa.
finns mängder med fastigheter i sverige som är har flera våningar utan hiss eller små hissar speciellt i stockholms innerstad
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 2 till
  • Laddar…
Häftigt bygge! Dom lär klara sig bra när zombie-apokalypsen kommer! Haha
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns mängder med fastigheter i sverige som är har flera våningar utan hiss eller små hissar speciellt i stockholms innerstad
Vilken tur, då löste sig problemet...
 
T Trunk skrev:
Vilken tur, då löste sig problemet...
tänk på slott och herrgårdar och alla funkis lägenhetshus i varje bruks ort i sverige finns inga hissar i dom

en bekant jobbar på ambulansen han menar att stora problemet är inte trapphuset det är hur det är trångt in i lägeheterna oftast äldre som inte har minimalistiskt hem det är möbler blommor allt möjligt Stå I Vägen bara komma igenom hallen kan vara problem
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
tänk på slott och herrgårdar och alla funkis lägenhetshus i varje bruks ort i sverige finns inga hissar i dom
Ja, fanns jag har svårt att se hur det är relevant för vad jag sa.

Argument som ”X är värre än Y så därför är Y inget problem” är inte speciellt bra argument.

M maria01 skrev:
en bekant jobbar på ambulansen han menar att stora problemet är inte trapphuset det är hur det är trångt in i lägeheterna oftast äldre som inte har minimalistiskt hem det är möbler blommor allt möjligt Stå I Vägen bara komma igenom hallen kan vara problem
Nu har jag visserligen bara varit på ambulans en månad men vi hade då större problem med trånga lägenheter, visst fanns det tillfällen då man hade önskat någon decimeter eller tre extra utrymme men de var få och oftast gick det att lösa med enkla metoder.

Betydligt värre när man skulle brottas med en hiss som endast rymmer 2-3 stående personer eller trånga trapputrymmen där man fick slänga allt vad ”ergonomi” heter åt sidan. Det går väl an om patienten är åt det nättare håller men 100+ kilo?

Allra värst var dock de som bodde på öarna. När man väl fått tag på sjöräddningssällskapet eller på något annat vis kan åka över så ska man halka runt på dåligt underhållna ”vägar”.

Missförstå mig inte, jag tycker inte att man ska välja boplats efter hur enkelt och snabbt man kan få dit en ambulans men ska definitivt ha det i åtanke, speciellt om man börjar bli lite äldre.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Jag måste varit full när jag skrev inlägget ovan. Öppnade samma flik nu och ser att missat lite ord och bytt ut andra...

Går inte att ändra så här långt i efterhand verkar det som så jag skriver ett till inlägg bara för att förtydliga att vi inte hade några större problem med trånga lägenheter, oavsett vad jag skrev i inlägget ovan :)
 
  • Haha
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Mäktigt hus älskart :love:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det verka finnas en plan att bygga fler lägenheter under deras. Annars ser jag ingen anledning att ha avsatser på trappan, på flera ställen.
Kanske nästa projekt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.