Vi har ett sviktande golv som vi ska förstärka. Nu har vi börjat bryta upp golvet för att se hur det är konstruerat. rummet är 5.3 x 3.5 m. Reglarna är 160x68mm och sitter på längden i rummet. cc~500mm.

Tanken är att sätta nya reglar utanpå de befintliga, och förstärka med att par rader kottlingar. Sedan skruvlimma golvspån. Golvspånet kommer ha urfällning för golvvärme.

Enligt denna tabell:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-fanertra-i-ett-fack/?previousState=001000
föreslås 45×300 för 5 m spännvid. så höga reglar har jag svårt att få plats med.

Min tanke är att laska på 170 eller 145 reglar. Antingen en på varje sida eller en per befintlig regel. Hur tänker man när man dimensionerar detta?
 
Mekstr Mekstr skrev:
Vi har ett sviktande golv som vi ska förstärka. Nu har vi börjat bryta upp golvet för att se hur det är konstruerat. rummet är 5.3 x 3.5 m. Reglarna är 160x68mm och sitter på längden i rummet. cc~500mm.

Tanken är att sätta nya reglar utanpå de befintliga, och förstärka med att par rader kottlingar. Sedan skruvlimma golvspån. Golvspånet kommer ha urfällning för golvvärme.

Enligt denna tabell:
[länk]
föreslås 45×300 för 5 m spännvid. så höga reglar har jag svårt att få plats med.

Min tanke är att laska på 170 eller 145 reglar. Antingen en på varje sida eller en per befintlig regel. Hur tänker man när man dimensionerar detta?
Finns det någon vägg under? Är det del av takstol? Bilder :rofl:
 
Det är ett rum under som vi inte vill dela av, då vi har projektorn där.
Ingen vägg, utan reglarna får stöd i ändarna. reglarna är 5.3m.
det är alltså ett mellanbjälklag
 
I ditt fall kör den grövsta dimension du får plats med utan att det ändrar golvhöjden, 170 eller 145 går utmärkt, limma med trälim rikligt och skruva med 6x90 skruv cc 60, givetvis ska bjälkarna ligga på cc 60 också. På dina avstånd kör 4 rader med kotlingar. Och limma spånet väl, snåla inte. Sen är det bara boka in rave partyn där inne. Kommer aldrig svikta.
 
Mekstr Mekstr skrev:
Det är ett rum under som vi inte vill dela av, då vi har projektorn där.
Ingen vägg, utan reglarna får stöd i ändarna. reglarna är 5.3m.
det är alltså ett mellanbjälklag
Här kommer en bild för alternativet en regel på vardera sidan, som förtydligande
 
  • Två träreglar placerade på varsin sida av ett upprivet golv nära en vägg och en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på träregel intill en skadad vägg och golvisolering med synlig rörisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mekstr Mekstr skrev:
Här kommer en bild för alternativet en regel på vardera sidan, som förtydligande
Och alternativet endast en regel
 
M MattEri skrev:
I ditt fall kör den grövsta dimension du får plats med utan att det ändrar golvhöjden, 170 eller 145 går utmärkt, limma med trälim rikligt och skruva med 6x90 skruv cc 60, givetvis ska bjälkarna ligga på cc 60 också. På dina avstånd kör 4 rader med kotlingar. Och limma spånet väl, snåla inte. Sen är det bara boka in rave partyn där inne. Kommer aldrig svikta.
nu ligger bjälkarna cc ~50 blir det ett problem sedan när golvspånet kommer på?
 
Genom att skruvlimma på nya reglar från sidorna ökar du bjälkarnas yttröghetsmoment och därigenom bjälkarnas styvhet. För att nå fram till en acceptabel svikt skulle du behöva förstärka varje bjälke med två 45x195 C 24 reglar. Tillsammans med skruvlimmad spånskiva får golvet då en tillräcklig styvhet. kan du hitta virke i högre hållfasthetskass, C 30 eller C 35, så blir det ännu bättre. Alternativet är att lägga limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna och låta limträet svara för bärningen. 140x180 skulle kunna räcka. Det finns fler varianter. Jag rekommenderar att man räknar på det först. Trial and error passar inte i ett sådant här sammanhang. Tänk på att kortlingar kan hjälpa till att fördela ut punktlaster så att svikten minskar, men inte ökar bjälklagets totala bärförmåga.
 
Tack för svar. Jag tog 145 på varje sida och 3 rader kottlingar. Det verkar stabilt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.