Var köper man stora paneler på runt 400-500 watt lösa för rimliga pengar? Ser att exempelvis en affär som heter Solproffset har 400 watt Trina Solar för runt 2000 kr styck. En annan butik som dyker upp är Solshoppen med ungefär samma priser. Men frakten är ju hutlöst dyra på enstaka paneler! Finns det fler butiker som säljer liknande paneler lösa till privatpersoner?
 
tommib
Spontant skulle jag säga, helt utan att kolla runt, att det kommer vara oproportionerligt dyrt med frakt för enstaka paneler. Detta beror på att de är stora och otympliga samt dessutom ömtåliga.

Billigast blir det nog om du kan köpa för avhämtning någonstans.
 
K
M Malmen1 skrev:
Var köper man stora paneler på runt 400-500 watt lösa för rimliga pengar? Ser att exempelvis en affär som heter Solproffset har 400 watt Trina Solar för runt 2000 kr styck. En annan butik som dyker upp är Solshoppen med ungefär samma priser. Men frakten är ju hutlöst dyra på enstaka paneler! Finns det fler butiker som säljer liknande paneler lösa till privatpersoner?
Jag hittade en kampanj som gav mig motsvarande frakten i rabatt på tre stora paneler. Sen bangade jag ändå eftersom jag inte var beredd att låta en elektriker klättra på mitt tak och inte ville göra mig skyldig till olaga installationsarbete ... skriv upp dig på nyhetsbrev och vänta är mitt råd.

Tror det var solshoppen.
 
K
Jag får betala 1450 för frakt av tre paneler från solshoppen.. dyrt jo...
 
Solshoppen har fått dåligt omdöme såg jag. Är det någon som faktiskt fått saker därifrån och där affären funkade?
 
tommib tommib skrev:
Spontant skulle jag säga, helt utan att kolla runt, att det kommer vara oproportionerligt dyrt med frakt för enstaka paneler. Detta beror på att de är stora och otympliga samt dessutom ömtåliga.

Billigast blir det nog om du kan köpa för avhämtning någonstans.
Vet du om det finns någon handlare i Västra Götaland? Inte sugen på att åka ända till fjollträsk för att hämta paneler.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
F
Finns en Facebook grupp för begagnat solcellsmaterial. Där säljs enstaka nya paneler då och då som blivit över vid nån installation.
 
  • Gilla
Malmen1
  • Laddar…
Igår kom en kille från installationsfirman på hembesök. Killen menade att det inte gick att montera solpanel under ett tak fönstren trots att det finns 15cm plats ner till hängrännan med motiveringen att han inte kunde använda översta takpannan under fönstret till att fästa i.

Som jag ser på produktbladet verkar fästpunkt på solpanelen sitta 30 cm ifrån solpanelens kant vilket innebär att den isåfall behöver monteras i översta takpannan precis under fönstret vilket installatören menar inte är möjligt. Varför skulle det inte vara det?

Bifogar produktblad
 
  • Gilla
HRAndesn
  • Laddar…
De hålen på kines-panelens alu-ram som sitter 327 mm från kortsidan, är nog möjligen för att fästa panelen när det är en markställning och där man då kommer åt från baksidan. På ett enfamiljshustak fästs paneler inte så, utan kläms fast med panelklämmor, från framsidan
Vidare skruvas inga fästen i betongpannor. Det skulle inte hålla, skulle spricka sönder.

Men vilket fabrikat på montagesystem för att fästa panerna i taket tänks användas?
Du har inte foto hur det ser ut där på ditt tak?
 
Redigerat:
M Malmen1 skrev:
Vet du om det finns någon handlare i Västra Götaland? Inte sugen på att åka ända till fjollträsk för att hämta paneler.
www.enertek.se ligger i Kungälv.
De har en webshop med lite pryttlar.
Jag köpte min anläggning av dem.
 
Du verkar ha 5 pannor vertikalt nedanför takfönstren. Synlig del på panna brukar vara ca 350 mm. Du skulle alltså ha ca 1750 mm. Panelen du hänvisar till är 1754 mm lång. Verkar alltså för trångt, men mät istället. Har du mätt hur långt avståndet är från nederkant fönster till nederkant sista pannan(vid hängrännan)?

Är det verkligen betongpannor. Ser nästan ut som takpannenplåt, alltså plåt som ser ut som takpannor.

Har du råspont på takstolarna eller är det billigt utförande med fribärande bärläkt och du saknar råspont på takstolarna? Du får skjuta upp ett par pannor och titta hur det ser ut. Har du fribärande bärläkt har du troligen en billig tunn ca 5 mm masonitskiva över takstolarna. Den duger då rakt inte att skruva fast något i.

I detta projekt verkar det vara 6 pannlängder nedanför takfönstren och det är 1790 mm långa paneler i porträtt. Det fick ju plats.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...Wp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html
Du får mäta upp avståndet takfönster till nederkant nedersta pannan.
 
Redigerat:
Avståndet från takfönstret ner till den nedersta pannan är drygt 185cm. Trodde takpannorna var 37 cm eftersom takpannorna på garaget som ser likadana ut är 37,5cm men mätte på husets tak och det visade sig vara 35 alltså en annan typ av pannor eller annorlunda lagda. Det är tegelpannor. Alltså 10cm marginal samt ytterligare drygt 5cm till hängrännans kant. Installatören säger dock att han inte kan använda pannan under takfönstret till att fästa i.
 
Det verkar vara trångt under dina takfönster.
Vertikalt läge för takfästen anges med blått streck. Men har du råspont på takstolarna eller saknar du råspont.

Men panelerna i landskap då, då får det plats en rad paneler under fönsterna?

Det finns paneler som är ca 1650 mm långa, kanske passar bättre?
 
  • Tak med röda tegelpannor, två takfönster och markerade mått för solpaneler och takfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Det verkar vara trångt under dina takfönster.
Vertikalt läge för takfästen anges med blått streck. Men har du råspont på takstolarna eller saknar du råspont.

Men panelerna i landskap då, då får det plats en rad paneler under fönsterna?

Det finns paneler som är ca 1650 mm långa, kanske passar bättre?
A Arnodt skrev:
Det verkar vara trångt under dina takfönster.
Vertikalt läge för takfästen anges med blått streck. Men har du råspont på takstolarna eller saknar du råspont.

Men panelerna i landskap då, då får det plats en rad paneler under fönsterna?

Det finns paneler som är ca 1650 mm långa, kanske passar bättre?

Tack! Ja det finns råspont under.
Jag har kontrakt med otovo. Deras premium panel som jag har fått offert på har måtten 110 * 175. De har även en standardpanel som påstås vara lite mindre men jag har ännu inte är sett något produktblad på den.
Standard panelen ska ha lite lägre effekt samt är inte i helsvart. Jag får be otovo om uppgift på storlek så man kan räkna fram ifall den panelen möjligtvis kan passa under takfönstren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.