Hej!

Vi har tagit bort gammalt trägolv i köket för att lägga in stav/fiskbensparkett över befintlig golvvärme.

Under det borttagna trägolvet fanns ett lager åldersbeständig plast som i sin tur låg över vattenburna värmeslingor som var nerfrästa i massonitskiva.

Golvläggare föreslår följande:
Ta bort plasten och limma fast tunnare plywoodskiva över värmegolvet. Därefter limma fast stavparketten på plywoodskivorna.

Frågor:
- behövs inte plasten som tidigare antagligen hade en funktion för förra golvet? Enligt golvläggaren behövs den inte
- låter golvläggarens approach ok?

Tacksam för vägledning!
 

Bästa svaret

J JCG. skrev:
Hej!

Vi har tagit bort gammalt trägolv i köket för att lägga in stav/fiskbensparkett över befintlig golvvärme.

Under det borttagna trägolvet fanns ett lager åldersbeständig plast som i sin tur låg över vattenburna värmeslingor som var nerfrästa i massonitskiva.

Golvläggare föreslår följande:
Ta bort plasten och limma fast tunnare plywoodskiva över värmegolvet. Därefter limma fast stavparketten på plywoodskivorna.

Frågor:
- behövs inte plasten som tidigare antagligen hade en funktion för förra golvet? Enligt golvläggaren behövs den inte
- låter golvläggarens approach ok?

Tacksam för vägledning!
Hallå,
Kanske lite sent men exakt så gjorde jag på övervåningen i mitt hus. Limmade (och skruvade) en 6 mm plyfa ovanpå golvspån med värmeslang. Sen limmade jag stavparkett på plyfan.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Kanske lite sent men exakt så gjorde jag på övervåningen i mitt hus. Limmade (och skruvade) en 6 mm plyfa ovanpå golvspån med värmeslang. Sen limmade jag stavparkett på plyfan.
tack för feedback. Efter att jag läst lite på internet verkade det som en bra idé och gjorde likadant (y)
 
J JCG. skrev:
tack för feedback. Efter att jag läst lite på internet verkade det som en bra idé och gjorde likadant (y)
Kul att det löste sig. Vid närmare eftertanke får jag rätt mig själv. Jag skruvade bara plyfan, inget lim. Fans inte mycket att limma mot då jag hade sådana där plåtar som sprider värmen mellan slangarna. Skruvade tätt istället. Har fungerat klockrent i snart två år. Inte tillstymmelsen till knarr.

Kanske kan vara intressant för någon annan som hittar hit i framtiden...
 
Kolla vad tillverkaren av stavparketten skriver om förläggning på golvvärme.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Kolla vad tillverkaren av stavparketten skriver om förläggning på golvvärme.
Inga problem sa min leverantör. Är smart att hålla nere totala tjockleken genom att undvika onödigt tjocka material mellan värme och parkett. Sen gäller samma sak som för andra trägolv, max 28(eller var det 27?) grader på golvet. Har aldrig varit i närheten av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.