S sunne skrev:
Är dessa källor rimlig förklaring till femdubblad elförbrukning?
Det är rimligt med mycket, mycket högre energiförbrukning vintertid då det oftast är uppvärmning som kostar och övrigt är "försumbart". Om dina siffror är rimliga vet jag inte men mät vart elen tar vägen.

Alla verkar förutsätta att det är din bergvärmepump som drar el och så är det säkert/troligen/antagligen/möjligen/kanske... Men mät så att du vet. Det kan finnas hönshus eller andra konstigheter som ingen känner till.
 
  • Gilla
händige harry och 4 till
  • Laddar…
Bergvärmepumpen är en Thermia diplomat 12 instälkd på 21 grader. Bergvärmepumpen värmer enbart varmvatten och de 15 radiatorerna. Häften av Radiatorerna sitter i små rum och är halvvarma och där är helt ok. Övriga radiatorer i ett gigantiskt rum på ca 150 kvm. De är alltid heta, men där sitter också luft/luft pump och braskamin. Så temp är ok. Luft/luft inställd på heat 25 grader och snäpp 2 på fläkthastighet.

jag har haft expert med värmekamera här och de värsta läckorna åtgärdade för många år sedan.

Jag har en magkänsla att det är något okänt som ligger nånstans och går igång vintertid. Men kan inte hitta något. Därav min fundering här-hur rimlig är ökningen vintertid.
 
  • Gilla
Larsa_87 och 1 till
  • Laddar…
S sunne skrev:
Jag har en magkänsla att det är något okänt som ligger nånstans och går igång vintertid. Men kan inte hitta något.
Men har du mätt vilka grupper som faktiskt dra (huvuddelen av) ström? Om inte så är det väl ett självklart sätt att "hitta". För har du inte mätt veta jag inte riktigt vad du menar med att du inte "kan inte hitta något".
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
S sunne skrev:
jag har haft expert med värmekamera här och de värsta läckorna åtgärdade för många år sedan.
1. Hur beskrev experten relationen mellan det totala värmebehovet och nuvarande lösningen som status på bvp och tex mängden tillskott etc?

2. Fick du en lista med åtgärdsförslag?

Om vi leker med tanken att det är högre än standardhöjd i huset med stora fönsterpartier och kör en tumregel på 50-60W/kvm. Då har du ett effektbehov på kanske 19-21kW. 300 kWh/dygnet låter ändå orimligt högt med tankte på vad din bvp och lvp kan belasta. För att komma i närheten måste att din bvp ständigt gå på rent eltillskot vilket inte verkar fallet om jag tolkar dig rätt.

3. Frågar igen: är förbrukningen uppskattad eller faktiska uppmätta värden? Se "Tibber visar inte korrekta siffror, i varje fall inte direkt"
--
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Som @MrDizzy skrev så är det inte orimligt med en dygnsförbrukning på ca 300 kWh en riktigt kall dag om nettoeffektbehovet ligger runt 25-30 kW. I ett gammalt hus med stora fönster och högt i tak landar man nog närmare 100 W än 50-60 per kvadrat.
Däremot borde man inte landa på 300 kWh i snitt per dygn en hel månad om alla värmekällor funkar som dom ska.
 
useless useless skrev:
Som @MrDizzy skrev så är det inte orimligt med en dygnsförbrukning på ca 300 kWh en riktigt kall dag om nettoeffektbehovet ligger runt 25-30 kW. I ett gammalt hus med stora fönster och högt i tak landar man nog närmare 100 W än 50-60 per kvadrat. Däremot borde man inte landa på 300 kWh i snitt per dygn en hel månad om alla värmekällor funkar som dom ska.
Som alltid är det kul och spännande att spekulera.

Men för att komma till rätta med problematiken krävs det en plan med konkreta åtgärder. Exempelvis mätning av momentan och dygnsförbrukning för hela fastigheten, mätning av enskilda förbrukare, ta fram huruvida eltillskott varit aktiv under en viss period för bvp, bilda sig en uppfattning om hur allt hänger ihop när det gäller hur olika värmekällor samverkar, etc, mm och dyl.

Återigen: Om man saknar kompetens eller praktisk möjlighet att själv genomföra en analys bör man definitivt ta hjälp av någon som kan genomför detta på plats (privat eller betald). Förslags kan du kolla med någon i din vänskapkrets som kanske kan komma över på middag och diskutera återkopplingen från detta forum, i annat fall rekommederar jag att du anlitar någon externt.
 
Redigerat:
  • Gilla
sunne
  • Laddar…
Det borde gå att läsa av drifttiden för kompressor respektive tillskott på värmepumpen ett par gånger per dygn så får man en hyfsad uppfattning om hur mycket energi den borde dra respektive producera.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde gå att läsa av drifttiden för kompressor respektive tillskott på värmepumpen ett par gånger per dygn så får man en hyfsad uppfattning om hur mycket energi den borde dra respektive producera.
Det ska jag dyka ner i! Tack för goda råd!
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
det kan också vara insiktsfullt att titta tillbaka på förbrukningen historiskt – har det "alltid varit så här" eller är det något som hänt på senare tid?

jag antar att du har tillgång till förbrukningen, till exempel från elföretagets hemsida om inte annat, och då kan du jämföra exempelvis novemberförbrukningen för lite olika år – men elförbrukningen varierar kraftigt med utetemperaturen och genomsnittet för november de senaste fem åren för Väderöarna har varit

2017: 6.5 °C
2018: 6.0 °C
2019: 4.4 °C
2020: 8.8 °C
2021: 6.9 °C

sistförliden månad låg termperaturmässigt ganska nära novembervärdet för både 2017 och 2018, med större avvikelse uppåt och neråt jämfört med 2019 och 2020...
 
  • Gilla
Kaninjan och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Här har du ett hus på 445m2 för 700 000 kr, bara in och buda.:D
[länk]
Tror att han ev kan vara mer intresserad av ett hus nära sig (om han nu bor i Etelä Pohjanmaa som hans profil säger)

https://www.etuovi.com/kohde/20698234?haku=M1766432833
bara 820kvm ;)
 
  • Gilla
Heden71 och 1 till
  • Laddar…
Hus 160 kvm, FLVP, egen brunn med pump, kall del av Sthlm: typ 25 kWh/d på sommaren och typ 75-90 kWh/d på vintern. Upp till 5 personer i hushållet har det varit. Garage och gästhus normalt bara med elelement på 5 grader.
Så något underligt med TS förbrukning är det.
 
  • Gilla
sunne
  • Laddar…
A
Hur värmer du 350 kvm stort hus med bara 15 små radiatorer och två llvp? En spontan tanke är att framledningstemperaturen behöver vara högre än vad pumpen ger, om radiatorerna är små och då måste man spetsa med el. Den värmeavgivande ytan på radiatorerna behöver ju vara stor om man har lågtempererat system. När man körde 80/60 system eller liknande och värmde med oljepanna, så räckte det med frimärken som radiatorer, men med 45/30 eller liknande, så behöver man stora radiatorer. Det finns installatörer som inte berättar det, för kalkylen blir så tråkig då.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Att förbruka 50kWh/dygn på sommaren är väldigt mycket, Med bergvärme i ett normalt hushåll bör du aldrig kunna hamna högre än 100kWh/dygn.

Något drar väldigt mycket ström hos dig. Du har något som ligger och drar konstant 2kW även på sommaren
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Med bergvärme i ett normalt hushåll bör du aldrig kunna hamna högre än 100kWh/dygn.
Fast här pratar vi inte om genomsnittshushållet utan ett ovanligt stort hus. TS skriver "Huset är förvisso stort. 350 kvm.". Hur mycket ett "normalt 350 kvm hus" borde dra är jag inte rätt person att spekulera kring dock. Sen får i alla fall jag känslan att detta kanske inte är det bäst isolerade huset då TS skriver "expert med värmekamera här och de värsta läckorna åtgärdade".
 
  • Gilla
sunne
  • Laddar…
Jag bor i Dalarna och har bergvärme, årsförbrukningen av el är ca 13 500 kWh. I juli går det åt 395 kWh och i januari nästan exakt 5 gånger så mycket, så långt stämmer det exakt. Men min dygnsförbrukning blir ju bara 64 kWh i januari. TS måste ha en årsförbrukning runt 60 000 kWh.

Stapeldiagram som visar genomsnittlig elförbrukning per månad sedan 2009, högst under vintermånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.