Det finns brandklassat fogskum.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Nej det kändes inte rätt med vanligt fogskum. Såg nu att Bauhaus har brandsäkert fogskum i sitt sortiment.

Vill gärna få det helt tätt i huven så en stos räcker nog inte men det kan vara en bra idé att fästa det lite extra med hålband :)

Tack för bra input!
 
T
Trodde jag skulle hitta oceaner av trådar kring eternitkanaler fastmurade i murstock men denna tråd var en av få.

Våra tre eternitkanaler ska bort och undrar om även murbruket som håller fast dem i murstocken kan innehålla asbest? Hoppas kunna vicka loss kanalerna och plocka ut dem hela men bruket kommer så klart att spricka och falla ner. Halvmask med P3-filter är inhandlad.
Tacksam för svar!
 
  • Eternitkanaler som sitter fastmurade i en murstock med synligt murbruk och dammpartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternitkanal delvis inmurad i murstock med synligt murbruk och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammigt murbruk runt en ej synlig eternitkanal i en murstock under en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tyvärr inte svara om bruket, har inte testat det. Mina kanaler testade jag och de påvisade asbest halter i sig.

Varför vill du ens ta bort kanalerna? Ska du riva ner murstocken? Om inte då finns ingen anledning att förstora dem. Ta bort närmaste kanalen som sitter i den med gummi muff eller vad det är för nåt som håller de tillsammans och låt den delen som kommer ut från bruket sista kvar och sticka ut en bit. Om den inte stör nåt annat.

Om du ska riva som du tänkte då kommer det bli väldigt mång asbestpartiklar överallt. Man kommer behöva hepa13 dammsugare för att hålla partikenivå lågt och sen ska givetvis dammsugaren saneras. Med hela rivningsarbete ökar man antal asbestpartiklar på vinden, vilket är onödigt. Om man kan slippa hela rivningsmomentet det är att föredra.

Jag betraktar min vind som en zon med asbestpartiklar. Om jag råkar trampa ut från plankorna som jag har själv nyligen lagt och gjort som en 'väg' på vinden då tar jag av 'kontaminerat' strumpan innan jag går ner till huset.

Tänk på att när de byggde huset så sågade de kanalerna hur som helst på vinden och allt spill och damm finns kvar där
 
Claes Sörmland
Visst kan bruket innehålla asbest om någon murare har blandat i det. Men var det vanligt att göra så och skulle det fylla någon funktion? Nej, så det är normalt sett inte att förvänta att bruket innehåller asbest. (I kakelfix t ex fanns asbestfibrer inblandat som standard.)
 
T
bortek bortek skrev:
Kan tyvärr inte svara om bruket, har inte testat det. Mina kanaler testade jag och de påvisade asbest halter i sig.

Varför vill du ens ta bort kanalerna? Ska du riva ner murstocken? Om inte då finns ingen anledning att förstora dem. Ta bort närmaste kanalen som sitter i den med gummi muff eller vad det är för nåt som håller de tillsammans och låt den delen som kommer ut från bruket sista kvar och sticka ut en bit. Om den inte stör nåt annat.

Om du ska riva som du tänkte då kommer det bli väldigt mång asbestpartiklar överallt. Man kommer behöva hepa13 dammsugare för att hålla partikenivå lågt och sen ska givetvis dammsugaren saneras. Med hela rivningsarbete ökar man antal asbestpartiklar på vinden, vilket är onödigt. Om man kan slippa hela rivningsmomentet det är att föredra.

Jag betraktar min vind som en zon med asbestpartiklar. Om jag råkar trampa ut från plankorna som jag har själv nyligen lagt och gjort som en 'väg' på vinden då tar jag av 'kontaminerat' strumpan innan jag går ner till huset.

Tänk på att när de byggde huset så sågade de kanalerna hur som helst på vinden och allt spill och damm finns kvar där
Ska installera FTX-aggregat nästa år så av den anledningen ska de bort. Men tack för heads up kring att de troligen sågade eternitkanalerna på plats på vinden, det har inte slagit mig. Har varit där uppe ett par gånger redan och rotat runt utan mask så bör ha masken i fortsättningen. Tack!
 
  • Gilla
bortek
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst kan bruket innehålla asbest om någon murare har blandat i det. Men var det vanligt att göra så och skulle det fylla någon funktion? Nej, så det är normalt sett inte att förvänta att bruket innehåller asbest. (I kakelfix t ex fanns asbestfibrer inblandat som standard.)
Tack för ditt svar! Nej, går ju inte att utesluta utan att skicka in på analys. Läste på Arbetsmiljöverket att asbest kan vara inblandat i murbruk också för att öka hållfastheten. Men troligen är hela vinden kontaminerad om de sågat eternitkanalerna på plats så då kan brukets asbestinnehåll spela mindre roll kanske.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Visst kan det finnas asbestfibrer på vinden, precis som överallt annars. Det flyger asbest lite här och där. Det du skall ha i åtanke att de som fick den otrevliga sjukdomen asbestlunga arbetade heltid i många år i asbesttillverkning, utan skydd, OCH var rökare. Givetvis skall du vara försiktig och skydda dig, men att plocka ner lite kanaler hemma på din vind kommer inte göra dig sjuk. 0% risk.
 
T
elpaco elpaco skrev:
Visst kan det finnas asbestfibrer på vinden, precis som överallt annars. Det flyger asbest lite här och där. Det du skall ha i åtanke att de som fick den otrevliga sjukdomen asbestlunga arbetade heltid i många år i asbesttillverkning, utan skydd, OCH var rökare. Givetvis skall du vara försiktig och skydda dig, men att plocka ner lite kanaler hemma på din vind kommer inte göra dig sjuk. 0% risk.
Helt med på det och inte särskilt orolig för egen del. Ska tömma den gamla isoleringen också nästa år så då blir det overall och mask som gäller och ner med isoleringen i sopsäckar. Kanske låta dammet lägga sig en dag eller två innan man öppnar vindsluckan och bär ner säckarna.
 
Tänkte nån gång göra samma sak och byta isoleringen men det låter som ett stort jobb. Dela gärna med erfarenhet när du har gjort det.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Ja, ska man riva runt med isolering på vinden så är det absolut lämpligt med mask.
När det gäller enstaka exponering sådär så är ju allt du kommer riva upp i luften rätt otrevligt att få i sig, oavsett om det är glasfiber, sågspån, murbruk eller asbest.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, ska man riva runt med isolering på vinden så är det absolut lämpligt med mask.
När det gäller enstaka exponering sådär så är ju allt du kommer riva upp i luften rätt otrevligt att få i sig, oavsett om det är glasfiber, sågspån, murbruk eller asbest.
För att inte tala om risken för sork- eller råttskit, mögelsporer, eller annat som kan ge dig lungsjukdom.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
För en som inte kan så mycket om att montera ventilation. Vi har en asbestkanal från köket, som går vidare ut genom kattvinden och upp på vinden. Av olika anledningar skulle jag vilja byta ut asbestkanalen, de synliga delarna i köket och på vinden bör kunna monteras ner utan större problem, men för en total nybörjare, hur löser man de delarna som går genom kattvinden? Är det stökigt/komplicerat? Det är begränsad tillgång till kattvinden.
 
Varför byta något som fungerar, sen det med olika orsaker är en annan sak, så länge som trumman inte är sprucken så fungerar det och den är även inte difftät utan att ev fukt från köket luftas ut bra.
 
J jonaserik skrev:
Varför byta något som fungerar, sen det med olika orsaker är en annan sak, så länge som trumman inte är sprucken så fungerar det och den är även inte difftät utan att ev fukt från köket luftas ut bra.
Främst för att jag vill ha ett rör i köket som tar mindre plats. Eftersom vi har en hel del asbest i huset så vet jag också att det är gött att bli av med det då man ofta upptäcker att det begränsar och försvårar vid renovering. Men det sagt hade jag aldrig funderat på tanken att byta ut dem om vi inte även skulle renovera köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.