Smart vore väl att anlägga pool när man ändå precis byggt hus och tomten ser ut som en leråker tänker jag...MEN hur är det med bärigheten och sättningar i marken?
Ska man trots allt vänta och isåfall hur länge - minst? 6 månader? 1 år..längre?

Vet att "vår" markstenläggare tyckte att det bästa är att man väntar att lägga sten iaf på uppfarten (där tunga bilar ska stå och köras) tills det gått ett år och marken har hunnit sjunka till och blvit mer fast så att säga, gäller samma för pool?
 
Ingen som har svar?
 
Hej!

Du har väl i princip svarat dig själv - det finns risk för att det blir sättningar i marken. På vår tomt ser man precis var rören har grävts ner. Marken har sjunkit kanske en decimeter. Om jag tolkar dig rätt så är ditt hus redan klart? Det kan ju annars vara en bra idé att låta markkillarna som gräver för grunden fixa markarbetena för poolen också.

Om det finns någon del å tomten som du vet inte är grävd i så kan du ju ställa poolen där.

/fredrik
 
Milkshaken
man kan ju även begära att en besiktningsman kommer ut och gör en geologisk undersökning av marken.
Visst vore det smartast som sagt att bygga samtidgt, men märk väl att typ en 8x4x1,5 m pool rymmer 48,000 liter vatten, och bara vattnet väger då 48ton...:)

Gör en geologisk undersökning är mitt tips..
 
Vi håller på med grunden till vårat hus just nu och ska i samband med det även gräva ut för poolen. Vi har aldrig hört att det kan bli problem med sättningar och annat...........är det något man borde tänka på...?? Jag utgår i och för sig ifrån att markkillarna vet vad dom håller på med....
 
Är det bra mark där man ska gräva ur för en pool så är det bara att gräva ur drygt 1,5 meter, Fylla sand o packa..

Har man grävt om marken så rörs/sätter den o då bör man vänta el padda ordentligt då man fyller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.