Hej,

Jag och min sambo bor idag i ett mindre hus som vi köpte för snart 3 år sedan.
Vi köpte huset för läget och visste att vi skulle antingen riva eller bygga till inom en framtid.

Nu har vi bestämt oss för att riva och bygga nytt. Alla ritningar är klara och vi hamnar på en kostnad på 1.6 miljoner. (har mycket bra kontakter på allt så vi har fått mycket bra pris.) Vi har idag lån på 990.000:-

Vi landar alltså på 2.6 miljoner totalt.
Vi bygger utanför GBG i ett expansivt område så värdet kommer inte vara några problem efter bygget. räknar inte med att ha några topplån efter värdering.

Vi har idag ut ca 37.000:-/mån MEN.... min sambo råkade missa en CSN räkning för ett år sedan och de J....A idioterna skickar INTE vidare till inkasso utan det går direkt till Kronofogden.. japp där satt en prick som inte är speciellt rolig.. Det som har gjort oss mest förbannade är att det aldrig kom ett brev till min sambo om att detta skett. vi har varit i kontakt med fogden ang detta men de kan givetvis inte göra något och de hävdar givetvis att de skickat ut brev.

Hursomhelst så har vi inte speciellt mycket lån, ca 90.000:- på två bilar och det är det enda utöver huslånet.

Vi har en mycket bra relation med vår bankkontakt och hon vet om att min sambo har en anmärkning då vi hade ett möte med henne för ett år sedan.

Vad tror ni om läget?

Finns det någon av er som klarat av att få lån trots anmärkning.

Tilläggas skall göras att vi under det senaste året rensat bort en hel del andra kostnader (lån mm) vilket innebär att vi ej har någon kontantinsats.

Vad tror ni?

Mvh
Daniel


 
daniel123 skrev:
Vi har en mycket bra relation med vår bankkontakt och hon vet om att min sambo har en anmärkning då vi hade ett möte med henne för ett år sedan.
Med tanke på den goda bankkontakten bör det inte vara något problem. :)
 
Hej du Daniel!!

Jag tror inte att det blir något problem så länge ni har sköt era tidigare betalningar.
Har ni nu god kontakt med eran bankkontakt så ska det deffenetift inte vara nått problem.
Sitter sj i samma sitts men för oss har det inte varit något problem att låna pengar. Det beror nog mest på hur man skött sina betalningar till banken tidigare..
Lycka till Och hoppas att ni får bygga erat drömhus

mvh//Linda
 
Det borde lösa sig. Ni har ju dokumenterat skött er tidigare förutom just denna gång. Er bankkontakt borde gå att resonera med och ni borde få låna det ni vill.
 
:) det låter bra det!

Känner oss lite lugnare nu!

Tack för svaren.

Mvh
Daniel
 
Hur går det??? Min fru råkade ut för liknande.. Fick kalla handen hos alla banker utom FSB.. Där va de inga problem förutsatt att skulden är betald..
 
Hej Stefan,

Vi har inte varit där ännu. Inväntar de sista ritningarna och sista offerten av hustillverkaren i veckan så det blir snart iallafall.

Keep you updated!

Mvh
Daniel
 
daniel123 skrev:
Hej Stefan,

Keep you updated!

Mvh
Daniel
Hur gick det? Nyfiken pga av liknande situation..
 
Hej,

Med en bra bankkontakt borde det inte vara några problem. Min syster hade en prick eftersom hon var sen med att betala en kvarskatt för många år sedan. En rad banker nekade henne och maken lån då de skulle köpa hus. Någon bank sa också att "vissa räkningar kan vi se mellan fingrarna att man varit sen med, men skatteskulder är bland det värsta man kan ha".
Till sist lyckades de dock få lån (har tyvärr ingen koll på vilken bank de har) och allt har gått bra sedan dess.
 
Jag har uppfattat det som att när det gäller huslån och andra "allvarliga" affärer så skall inte en enstaka anmärkning från CSN eller mindre skatteanmärkning vara något problem, men det måste vara ett lån som är tillräckligt stort så att banken tycker det är lönt att sätta sig in i detaljerna.

Både CSN och skatteverket är ju ökända för att skapa missförstånd.

Däremot så blir det ju problem vid enkla saker som att köpa en mobiltelefon, där är reglerna lite mer binära, en anmärkning är en anmärkning.

Men viss är det väl så att om ex. Csn skickar till kronofogden så skall fogden skicka ut en "varning", om man då genast betalar så skall det väl inte bli en anmärkning eller? I dt läget så skall man väl i princip kunna bestrida kravet, och får man då mot förmodan rätt så skall det väl inte heller bli en enmärkning.
 
Om man har en bra relation med sin bank, och därtill har varit kund där i många år, så brukar det gå att diskutera sig fram till en lösning. Banken har ju historik på när man betalar sina räkningar, hur mycket man brukar betala etc. Allt finns på deras kontoutdrag och det är en viktigare del än man tror när man söker lån.

Vad som kanske inte går är att låna mer pengar än köpeskillingen, eftersom banken brukar vara lite mindre villig att ta en risk. Och amortering på lånet kan också vara en bra gest för att visa att man är villig att klara av det hela. Efter tre år försvinner en anmärkning, och då kan man ju alltid ta diskussionen med banken då om ny panna, bygga nytt garage, inreda vinden eller vad som står på programmet.
 
Du har alldeles rätt hempularen. Det är en lång väg "att vandra" innan Kronofogden sätter en anmärkning.

Jag har själv varit i en situation när räkningarna helt plötsligt inte har skickats ut till mig från Telia (samma adress i 7 år!) och där Telia skickade ärendet till Kronofogden. Det var inga problem alls att prata med Kronofogden och berätta min version, jag betalade vad jag var skyldig (utan ränta och extra avgifter) och fick ingen anmärkning. 2 månader senare dimper ett stort Telia-kuvert, med handskriven adress, ner i postlådan med alla mina räkningar i, oöppnade och med rätt adress. Telia ville inte kännas vid detta alls :)
 
Hm. Det där med god relation till sin bankman.. blir ju lite knepigt när man haft 2 olika bankmän under en 2 års period och har inte haft anledning att träffa någon av dem ännu. :)
 
Man behöver inte ha en relation med en bankman, för det har man sällan. Men har man haft samma bank under några år så har de ju historiken för dig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.