Johanw123
Johanw123 Johanw123 skrev:
Det går inte snabbt men det går! Nu har jag burit in nästan 12 ton med 16-22 makadam. Grundade med en N2 markduk under (Byggmax 650 kr). Nu skall jag lägga in ett tunt lager 4-8 makadam för den slutgiltiga avjämningen och för att låsa den grövre makadamen.

Lite frågor framåt:
1 Har tänkt hyra en kompakteringsvibba. Är de något som behövs eller man skulle kunna hoppa över det?
2 Skall man vibba innan och efter jag lagt in 4-8 makadamen eller det räcker med att vibba när allt är på plats?
3 Har i mitt huvud fått för mig att jag vill blöta upp ytan innan jag vibbar, vet inte var jag fått den idén ifrån (minska friktionen?), är detta något som rekommenderas?

Visar sig att huset inte står helt i våg, skiljer ca 3 cm på längden, dvs över 10 meter. Skulle inte vara förvånad om det byggdes så på 60-talet. Jag hoppas få det nya golvet i bättre våg.

Laddar upp en eller två video nedan och så har jag fler frågor senare runt prep för gjutning men återkommer med det lite senare



[bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Johanw123
Nu har jag burit in något ton 4-8 makadam och försökt får det så jämnt som möjligt. Hade varit bra att padda ner 16-22 makadamen först för då skulle jag kunnat använt mindre mängd 4-8. En tät sopborste var ett bra sätt att sprida ut det med och sedan försöka jämna ut med en rätskiva på 2.5m från Biltema, svårt att få det perfekt. I morgon skall jag padda/vibba ner det och sedan får jag kolla hur jämnt det är. Har även mätt upp källaren ordentligt med en lånad laser mätare, 44.3 m2 så kommer att beställa 4.5 m3 betong när jag skall gjuta min 10 cm tjocka platta (hojta till om det är fel tänkt, kanske skall ha mer marginal??)

Ett källarrum under renovering med nyligen utlagt makadam, en lampa och en lång rätskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusarbetsplats med jämnt utlagd makadam och synliga byggverktyg under konstgjord belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle beställt 5 kubik. Det blir alltid kvar lite i slang och pump. Dessutom kan cellplasten tryckas ihop lite av vikten. Snickra ihop ett par enkla formar för att gjuta kantstöd till blomrabatten eller nåt, om du får en slatt över.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Bakslag! Åkte och skulle hämta vibbplattan idag och pratade med hyrkillen och han tyckte att jag skulle ha en mycket tyngre vibba än den jag tänkte hyra. Hade tänkt hyra en på 70 kg så att kan kan få den in och ut bilen samt ner i källaren på egen hand. På vissa ställen har jag 30 cm tjockt med makadam och hans riktlinje var att man skall ha en vibba som väger 10kg per cm man skall kompaktera, dvs 30 cm kräver 300 kg vibba, inget jag får ner i källaren… blev lite ställd och hyrde ingen utan började tänka att jag drar ett streck här och hyr in proffs för att ta det till färdigt golv så att jag inte får en platta som börjar spricka efter ett tag. Dock börjar jag repa mod allt efter som kvällen fortlöper och främsta anledningen är att jag på största del av ytan grävt ända ner till berget vilket gör att det står ganska stabilt, har dock ett område på 15m2 som är ca 30 cm makadam som står på jord. Som tunnast är makadam lagret bara 1 cm och som tjockast nästan upp till 50 cm i vissa bergrevor.

Vad gör jag? Hyr en 90 kg vibba i morgon och kör som en galning (tror jag kan kånka ner 90 kg i källaren och upp igen på egen hand). Hur stor är risken att det blir kass platta? Skall lägga 100 mm isodrän (60 bärighet?) och 100 mm EPS (100 bärighet?) och armera med ett lager 6x150. Kanske lägga ytterligare ett lager 6x150 några cm över det andra för att få en bättre platta? Den skall slipas och polerad så ev sprickor blir ju inte optimalt…. Känns som den mjuka isodränen är svagaste länken om saker och ting skall röra sig… med all min makadam och pump brunn så är isodrän helt onödig men nu har jag ju 8 paket liggande här som kostade några kronor…

Alla tips och råd är välkomna samt ev kontakt detaljer till proffsgjutare i Alingsås trakten, skadar kanske inte att ta in en offert eller två :) Tack!!!
 
  • Gilla
Ronny Ronnski Pettersson
  • Laddar…
Johanw123
Ja ha, det gäller att alltid överdriva och utmana sig själv. Hyrde en 160 kg vibba och fick ner den i källaren på egen hand, undrar vad det kostar att köpa loss den för jag lär aldrig få upp den på egen hand…. :) Är dock nöjd att jag körde med den, känns som det sjönk ner ett par cm på sina ställen. Blir till att bära in ny 4-8 för att jämna till igen. Fortsättning följer! Källargolv under bearbetning med en hyrd vibrationsplatta, oklart om den kan flyttas efter användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En 160 kg markvibrator i en källare med nivellerad grusyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
S
Det bästa med källarjobb är att man kan säga ”ner kommer det alltid!”.
 
  • Gilla
  • Haha
Chonguis och 4 till
  • Laddar…
Johanw123
Jag fick upp paddan, byggde en ramp och körde upp den, körde den sedan genom trädgården och igen på ramp upp på släpet, fick dock grannen att hjälpa till på sista rampen upp på släpet, sämre friktion, kanske fukt från gräset…

Nu gör jag om lite kanter som jag redan spenderade flera veckor med innan sommaren, man sparar mycket tid om man gör rätt från början… dock har denna övningen gjort en vatten läcka in i källaren väldigt tydlig som man förhoppningsvis ser på de två nedan bilderna
Vattenläcka längs källarvägg med synlig fukt och grus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarbotten med synlig vattenläcka och grå betongvägg, exponerade kablar och dräneringsgrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte var detta vatten kommer ifrån men får gräva upp lite till våren och lösa det, jag dränerade om 2003 och just där det läcker in så har jag ett uppstigningsrör så att jag skulle kunna komma ner och spola om det skulle behövas i framtiden så inte omöjligt att jag fått det fel och leder in allt dräneringsvatten i källaren :) eller så är jag helt oskyldig och det är bara att dräneringen ligger lite för högt (även det mitt fel dock…)

Inför gjutning: Har läst på detta forum om personer som sätter 10mm cellplast skiva vertikalt för att på så sätt få en ”flytande platta”. Den iden tilltalar mig men mina kanter är inte helt perfekt jämna så jag funderar på 5 mm syllisolering istället. Är det någon som har kommentarer på det? Kommer även att ha ett lager plast typ diffspärr på väggen som går hela vägen ner till makadamen
Rollar med syllisolering på hyllor i en byggmarknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en rulle grundisolering av märket T-Syll, med måtten 195 mm x 50 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelslipar man i betong så dammar det en del och tänkte jag skulle damma klart innan jag lägger in isolering och det innebär att såga upp väggen för de nya fönstren, dock börjar jag fundera på storlek och antal på ena väggen, se bild nedan. Nuvarande B12H5 fönster var tänkt att bli B12H15 (inte B12H10 som det står på väggen) men kanske att man skulle ha någon annan konfiguration istället typ 2st B8H15. Någon med en arkitektiskådra som har någon lysande idé? Har utsikt mot sjön i den riktningen så känns som att det kan vara värt att maximera utsikt samt ljusinsläpp. Tack!

Ett källarrum under renovering med betongväggar, fönster, rördragning och täckplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Syllisolering bör funka minst lika bra. Och efter gjutningen karvar du bort översta centimetern och lägger en mjukfog i skarven.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vilket jobb(y)
 
  • Gilla
Noun och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Har lite funderingar runt avlopp, bifogar nedan tre bilder, bild A är som det ser ut i dagsläget. Bild B är en tänkbar variant och Bild C än ännu mer genomarbetad variant. Tanken är att det skall se snyggare och bättre ut, dock kanske blir det inte bättre? Att komma åt alla rören kan vara bra? Något annat att tänka på? Tar även tacksamt emot tips på vattenrören om man skulle kunna göra något annat med dem? Rösta nu på förslag A, B eller C så får vi se vad ni tycker!
Bild A med nuvarande avloppsinstallation i ett utrymme, inklusive synliga rör och golvavlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild B visar ett källarutrymme med exponerade avloppsrör och vattenledningar längs väggen och taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild C visar en renoverat hörn med rör och avlopp i en källare, med tydlig märkning och öppet utrymme för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget av alt. Gå rakt ner genom plattan med alla avlopp och sedan närmaste vägen diagonalt mot befintligt avlopp där du kopplar på med ygren och flera 30 eller 45 gr för att få mjuka svängar.

inspektionsluckor på alla grövre rör så att du kan spola vid stopp.

inga t-kopplingar.
 
  • Gilla
Johanw123 och 2 till
  • Laddar…
Och absolut inga 90-gradersvinklar, utom möjligen i övergång från horisontellt till nedåtgående vertikalt rör.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lite inspiration:

PICT4307.JPG
PICT4313.jpg
PICT4319.jpg
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Håller med om ovanstående. Ser ut som 75 mm? Lägg 110 mm, i alla fall under plattan. Kom ihåg vad @Krilleman säger - "du skola inga andra rördimensioner hava förutom största möjliga".

Varför kommer det upp pexrör ur ett av PP-rören?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Håller med om ovanstående. Ser ut som 75 mm? Lägg 110 mm, i alla fall under plattan. Kom ihåg vad @Krilleman säger - "du skola inga andra rördimensioner hava förutom största möjliga".

Varför kommer det upp pexrör ur ett av PP-rören?

Tack för alla kommentarer! Känns som jag får jobba lite till på detta :)

Det är 75 mm rör pga att det var det innan (gamla betong rör) så att gå upp till 110 blir svårt då jag kommer att behöva gå ner för att komma ut ur huset, blir stort jobb att möjliggöra 110 hela vägen.

Det sticker upp två pex rör med ingående kallt och varm pga att jag kör ett 75 rör som ”kabel rör” från hydroforen och varmvattenberedaren som sitter på andra sidan i källaren. Ingen hit?

Men slutsatsen är att jag inte bör lämna det som i bild A och göra ett omtag innan jag gjuter?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.